Gå til innhold

Var hos jordmor idag- ang. babywatcher.

Anbefalte innlegg

Jeg nevnte for jordmor idag at jeg hadde skaffet meg babywatcher og fortalte stolt at jeg sjekket hjertelyden hver dag og hvor mye den lå på.

Jeg ble ganske så paff da hun kommenterte dette slikt:

"En sånn maskin har strålinger og man bør og skal ikke bruke de mer enn maks en gang i mnd. Og det er derfor jeg bruker den i maks 15-30 sekunder selv på dere gravide som kommer hit"

Gjett om jeg ble nervøs nå. Jeg har jo brukt den morgen og kveld samt endel ganger i løpet av dagen også!

Syns dere hun har rett i hva hun sier? Hvor ofte bruker dere babywatcheren deres??

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5438606-var-hos-jordmor-idag-ang-babywatcher/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om dette er sant, så syns jeg det er UTROLIG dårlig av de som selger disse appratene, at de ikke opplyser om at bruken må begrenses. Har ikke kjøpt et sånt selv, men vurderte det sterkt for noen uker siden. Ble ikke til det, og er jo glad for det om din jordmor har rett. Men dette har jeg aldri hørt noe annet sted! Kanskje jordmor rett og slett tar feil? Tror iallfall det blir mange nervøse her inne nå.

Oi... Å jeg som har bestilt meg en slik... Var kansje dumt det da... :/

Kansje den babysound er lurere alikevel selv om den ikke virker før litt langt uti svangerskapet...

Er sikkert noen stråler der ja... Kansje jeg skal høre med jordmor før jeg tar den i bruk...

Ikke meningen i såfall å gjøre noen nervøse, men innrømmer jeg ble ganske så betenkt da jeg fikk den beskjeden. Men jeg tror ihvertfall jeg skal begrense bruken litt, for det er jo bedre å være føre var. Vil jo ikke at babyen min skal få skader pga at jeg syns det er spennende og betryggende med den lyden, for det er det jo ikke verdt.

Ikke for å gjøre deg urolig eller være ekkel, men jeg lot være å kjøpe babywatcher da jeg er redd jeg hadde brukt den for mye:). En babywatcher er jo et slags ul-apparat, så man bør kanskje begrense bruken litt? Det er jo forskjell på en gang i mnd, og to ganger om dagen...

Min jordmor er ganske dårlig på å finne hjertelyd, hun brukte den over 10 min uten å finne hjertelyden, til slutt måtte jeg si at det er nok nå.... Legen min er mye raskere, og har ikke på apparatet særlig lenge.

I stedet for doppler, har jeg lært meg å stole på sparkene:)

Annonse

Smiley 4/12 En babywatcher er et doppler apparat, mens hjertemonitoren som de bl.a selger på mammaog meg.no er bare en høytaler som forsterker lydene. Det er derfor den ikke finner hjertelyden før rundt uke 20...

Jeg var veldig redd for dette før jeg kjøpte min. La innlegg på BIM flere ganger, men ingen hadde hørt noe. Står heller ingen advarsler i bruksanvisningen. Er selvfølgelig skeptisk, og har kun prøvd min 4 ganger, men da var jeg urolig også.

Angående hørsel, så ruller jeg snart inn i min 15. uke, og babyen har ikke utviklet sin hørsel enda.

Tror nok det er lurt å begrense seg, men flott for nervene når man engster seg.

Annonse

Mannen min er lege, og er uenig i dette. Han sier ultralydbølger (som de i doppleren) ikke er farlige strålinger, og at dette bare er tull. Noen får jo beskjed om at flere UL er farlig, men dette er bare gammel overtro. Babyen plages ikke av dette, og merker ikke at man lytter. Dette gjelder selvsagt bruk av doppler, men hvis babywatcher er det samme - gjelder det jo disse også. Jordmødre er dyktige i faget sitt de, men jeg har opplevd flere ganger at de uttaler seg på bakgrunn av gamle myter og overtro. Jeg personlig har fått det inntrykket at jordmødre generelt er skeptisk til alt som kan erstatte yrkesgruppen deres, som keisersnitt, privat UL, babywatchere, leger m.m.

Hei hei! Jeg ville hørt på jordmor, det spiller nok ingen rolle om du har brukt den hver dag, men de faglærte vil nok være på den sikre siden. Det som sjokkerer meg mest er at det ikke opplyses om dette på web-siden deres... De burde hatt opplysningsplikt om dette!

Jeg er enig i at man bør begrense bruken, så jeg ville også hørt på JM. Jeg har snakket med en av de som har forsket mest på dette i Norge, og han sier problemet er at de ikke vet helt sikkert om det er trygt. De kan ikke garantere noe liksom!

Jeg har faktisk hørt at når man bruker doppler så sendes det ut ultralydbølger som kastes tilbake igjen - og at fosteret kan reagere på disse lydene. Det blir vel neppe hørselsskadet, men det hadde kanskje likevel vært greit å begrense bruken.

Er litt nysgjerrig på dette - spent på hva som kommer av innlegg og meninger framover :) Er forresten enig i at man bør høre på hva fagfolk har å si, selv om en ikke skal ta alt for god fisk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...