Gå til innhold

fjummsi, blomman, expat osv :)

Anbefalte innlegg

Hei!

Lurer på et par ting...

Nå er dattera mi ett år og jeg ammer ca. 4 ganger i døgnet. På begynnelsen (da jeg fullammet) sluttet jeg å drikke kaffe sånn at den ikke gikk i melka. Men nå som hun får mindre melk og spiser masse annen mat og, så begynte jeg å drikke kaffe igjen. (bare en kopp espresso/latte hver dag.) Noen ganger drikker jeg den ganske kort tid før ammingen, har det mye å si? Burde jeg kanskje drikke den rett etter at jeg ammet? Eller spiller en kopp ingen rolle?

Og en ting til, jeg bruker så mye tid til å tenke på denne amming-greia - så nå tenkte jeg hvordan er det med tennene og amming. Dvs er ikke det at barn får tenner et naturlig tegn på at det burde få mat som kan tygges og ikke bare melk? Lurer på om det kunne vært noe ift hvor lenge man "burde" fullame. Det er så ganske logisk, synes jeg. Men det er sant at noen barn får første tann ved 15mnd alder, da er det kanskje ganske lenge å fullamme??

Hva mener dere? :)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5437692-fjummsi-blomman-expat-osv/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kaffe har jeg drukket hele tiden, Kaia bryr seg katten om det.

Man snakker om fullamming til 4mnd, helst 6mnd, men da bør man begynne med smaksprøver (se annet innlegg fra camilla i dag), ellers blir det vanskelig å innføre fast føde og barnet kan bli veldig sært i matveien. Noen allergikere etc kan med hell fullamme lenger. Tenner betyr lite om ingenting. Pappa'n min var født med en tann, han...

Jeg har drukket kaffe uten problemer etter at hun var 3 mnd (var forsiktig fram til da, for hun sleit litt med magesmerter). Så dersom du ikke merker noe på henne kan du bare drikke kaffe.

Jeg tror ikke tannfrembrudd har noe å si for når man skal introdusere mat. Fullamming i 4-6 mnd eller lenger (tror det kommer til å komme nye retningslinjer etterhvert, jeg, som åpner for fullamming til lenger enn 6 mnd). Babyer som ammes blir faktisk mindre kresne enn mme-barn pga. morsmelkas varierende smak.

Da skyter jeg inn en kommentar her:-)

Begge jentene mine ble fullammet i 10 mnd, men ingen av dem er kresne i matveien...tror nok det erlike individuelt som alt annet med baby.

Hun eldste fikk sin første tann da hun var 3 mnd, og ble ammet om natten til hun var 19 mnd...ikke ett hull i tennene sine, hun.(melketennene da, vel og merke).

Bare en liten kommentar til temaet:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...