Gå til innhold

Avstå fra alt m melk i i 2 uker og skal til ph-måling av spiserøret;( Noen med erfarning?

Anbefalte innlegg

Jenta mi på 8 uker har helt siden fødsel vært en storgulper. Går dårlig opp i vekt (gått opp 1,3kg siden fødsel). Mye vondt i magen. Er til behandling for KISS-syndrom og det har blitt tatt ultralyd for å utelukke pylorussetose.

I går satt hun antagelig en gulp i halsen når hun sov, fikk ikke puste, ble blå i ansiktet og fråda rundt munnen. Hun pusta ikke normalt på 20 min. Var derfor på sykehuset i går. De sa jeg skal avstå fra alt med melk i i 2 uker. Men hva kan jeg da spise? Er jo SÅ mye som inneholder melk!!

Om 2 uker skal det taes ph-måling om ingen bedring fra dietten. Noen med erfaring fra det? Synes det høres forferdelig ut å skulle legge ned sonde i spiserøret på henne, stakkar!!

Fortsetter under...

Hei

Uff, det hørtes fælt ut når hun sluttet å puste og ble blå. Det må ha satt en støkker i deg! Dattera mi fikk kolikk av at jeg drakk melk, så jeg holdt meg borte fra alt melk i 2 mnd. Det fungerte helt greit, erstattet vanlig melk med soyamelk eller rismelk. Smaker ikke like godt, men bedre enn ingenting. Brukte den melken i matlaging. Regner med at det er laktosen i melken du ikke skal ha i deg. Egne laktosefrie oster finnes det også.

Jeg jobber selv som sykepleier på en barneavd., og er borti barn med ph- sonde HELE tiden. Dette er en veldig vanlig og helt ufarlig prosedyre! Kan være litt ubehagelig akkurat i nedleggingsfasen, men svil hun ikke merke noe særlig til den. Den vil bli teipet godt fast på kinnet hennes og bli koblet til en boks. På denne boksen skal du trykke de gangene hun får mat og de gangene hun legger seg/ er oppreist. Siden hun er så liten regner jeg med at dere skal ligge over på sykehuset den natten, og er du heldig så er det rolig i avdelingen. Da pleier nattevaktene å ha henne inne på vaktrommet så kan du sove godt.

Lykke til uansett, og håper de finner ut av hva det er!

Tusen takk for godt svar :o) Nå ble jeg litt klokere!

Ja, det var kumelk jeg skulle avstå fra, så da må vel kanskje rismelk og soyamelk være ok? Kjøpes det i vanlige dagligvarebutikker?

Leste nettopp om kumelkallergi på nettet nå. Der stod det at man kunne ta prikktest i huden for å sjekke det ut. Rart de ikke har gjort det da? Bør vel iallefalll gjøre det før de evnt. tar Ph-måling? Har IKKE lyst til å gjennomføre den undersøkelsen :(

Må innrømme at jeg føler meg rimelig utslitt nå. Vært så mye! Og den hendelsen i går var helt forferdelig!! Håper det ordner seg.

Det er legen som bestemmer hvordan utredningen skal foregå, og de har veldig forskjellige rutiner og prosedyrer på ting. Regner med legen først ville utelukke laktoseintoleranse på den "letteste måten for barnet". Det er jo bedre at du ikke drikker kumelk fremfor at barnet må stikkes. Når de mistenker dette, begynner barnet ofte på en spesiell MME, for å se om det blir bedre. Og da kan jo du miste melken i mellomtiden om du ikke pumper deg godt nok. Så det er den beste måten å undersøke det på. Du kan jo foreslå denne prikktesten for legen før han legger ned sonden, det hadde jeg gjort!

Men min erfaring fra ph- måling er bare positivt. Det er virkelig ikke så gale som det høres/ser ut. Det verste er nok fastingen før måling.

Soyamelk/rismelk får du kjøpt på de største dagligvarebutikkene og på helsekostbutikker. Det finnes veldig mange forskjellige typer

Ok, takk skal du ha :-)

Ja,fasting høres jo ikke noe allright ut for en så liten baby! Er det fasting i 24 timer? Har duverfaring med at ph-måling med fasting gjøres på så små?

Sorry alle spm. ;) Ringte nettopp kiropraktoren hennes nå, for jeg vet hun har peiling på kosthold uten melk. Hun skulle ringe meg opp i gjen å komme med noen råd ;)

Hei!

Jenta mi som er 5 år har kumelk allergi og reagerte på den melken jeg spiste når jeg ammet henne. Hun gulpet ikke mye slik din baby gjør men hun la dårlig på seg, hadde uvanlig avføring og mye mage vondt, sov gjerne bare 20 min av gangen og aldri mer en time!

På helsestasjonen sa de bare at jeg sikkert hadde lite morsmelk, noe som ikke var tilfelle. Fastlegen min sendte oss til sykehuset og der ble det tatt prikk test. Hun var da 3 mnd. Den slo ikke ut på melk men overlegen sa at i 30 % av tilfellene gjorde den ikke det. Den beste løsningen er å holde seg borte fra melk og se om barnet blir bedre. Det er litt styrete for deg men jeg vil anbefale deg det. Jenta mi tåler fortsatt ikke melk... og det er fortsatt bare våre erfaringer som kan bekrefte det. Vi kunne ha tatt en laktoseinntålerans test, men ville ikke la henne gå gjennom det når vi "vet" det selv.

Nå har jeg en liten jente på 4 uker og jeg holder meg helt borte fra melk, og skal prøve det ut om en ukes tid og se om hun reagerer. Hvis babyen din blir rolig og legger mer på seg er det verd det.

Angående det at hun satte i halsen, lå hun på ryggen? Mine sover endten på siden el rett og slett på magen...Men det er ikke noe jeg egentlig bør anbefale deg...jf krybbedød foreningen.

Det er en side med oppskrifter for melkeallergikere, eller flere, søk så finner du nok gode tips. Her er en liste over hva jeg kjøper:

Soft Spesial

Melange uten melk og salt

God og mager leverpostei

God og mager pølser fra Gilde

Noen typer kylling/kalkun boller

Non stopp

Rismelk med kalk, som drikke, til korn og noen matretter som sauser ol.

Kokosmelk på boks til fiskeretter, wok ol

Soyamelk til gjærbakst, vaffel og pannekakerøre, til risgrøt (har en gang laget kjempe god hjemmelaget karamellpudding)

Vaniljesaus basert på havre på Sun kost

Tofu soya is i boks

Lett bearnaise saus fra Toro

Kunne blitt leger denne listen, spør heller etterhvert.

Lykke til!

Klemz

Annonse

Tusen takk, Duddu!! Kjempefint å få en slik liste! Takk for at du tok deg tid! ;-)

Noen spm:

- Inneholder ikke Non Stop kumelk (hehe-et lys i tunellen!!) Den med lys sjokolade gjør vel det?

-All kylling og kalkun er vel ok? (Spiste kylling- grillet- nå..)

- Og vanlig leverpostei (den gule på boks) er vel ok? Står ikke på den at den inneholder melk...

-Soft Spesial- er det smør? (enda et lys i tunellen, gitt!)

=o)

Forresten, Duddu; Hun lå på siden og sov da det skjedde. Skikkelig skremmende. Nesten så jeg lurer på om jeg skal tørre å sove! Men legen sa at det skulle jeg ikke være redd for :s

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...