Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vesla er 5 uker, og har hele tiden hatt en favorittside å vri hodet mot når hun sover. Hun er allerede blitt skjev i hodeskallen der, dvs. det er litt flatere på den siden og et par "bulker" i hodet - en ved tinningen og en i bakhodet.

Jeg prøver hele tiden å vri hodet hennes andre veien når hun er våken, og det godtar hun som regel, men det er ikke så lett å kontrollere dette f.eks. om natten.

Vil det rette seg automatisk når hun begynner å sitte mer? Eller f.eks. om hun blir satt i vippestol en liten stund hver dag (jeg er klar over at vippestol ikke skal brukes for mye).

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fikk beskjed av sjefsfysioterapeuten på fødeavdelingen at det retter seg selv. Du klarer ikke å styre hvilken vei de har hodet uansett, så bare la henne ligg i fred slik hun vil. Ingen fare!

Skrevet

Du kan prøve å snu senga. Noen venner av meg fikk tips om det. Da snur hun sannsynligvis hodet den andre veien. Dette har visstnok med at dersom det er litt lysere mot favorittsiden hennes, vil hun automatisk snu hodet MOT lyset.... er blitt meg fortalt.

Kan jo være greit å prøve?

Skrevet

((: ok! Hvis selveste sjefen har sagt det, så stemmer det sikkert ((:

Godt å høre...

Skrevet

Nå høres det ut som om jeg tvinger hodet hennes i den andre retningen, da...Det gjør jeg selvfølgelig ikke.

Skrevet

Lillegutt er også skjev i bakhodet pga favorittside. Det du bør gjøre er å stimulere, stimulere og atter stimulere fra motsatt side. Om natten når hun sover, klarer du å snu henne litt da? Det er ikke så farlig for hodefasongen, det retter seg visst, men det er litt viktig for at hun ikke skal bli skjev/stiv i nakken.

Skrevet

Jeg legger henne andre veien etter amming på natten, men hun snur seg så fort vi har sovnet igjen, for når vi våkner ligger hun "feil". Hvis jeg skal snu om natten, så må jeg ha på vekkerklokke i tillegg til ammetidene, og da er jeg ødelagt dagen etter.

Jeg stimulerer så godt jeg kan på dagen, da.....

Skrevet

min gutt var også skjev i hode pga favoritt side så vi begynte hos fyso sånn at ikke han skulle bli skjev i nakke og rygg.. så vi fikk en slags pølsa av henne som gun lager av teppe sånn at jeg kunne legge han på sidene på dagen.. dette hjalp. men vi går fortsatt hos fyso

Skrevet

faren ved at de kun ligger til favoritt siden er jo skjevheter. musklen på den andre siden vil bli kortere enn den andre,,

Skrevet

Ja, kjenner til det. Hvis du vet at du gjør det du kan, så synes jeg du skal slå deg til ro med det. Du kan jo be hs om henvisning til fysioterapeut, bare for å være sikker. :)

Skrevet

En venninne av meg sin sønn hadde også en favorittside og ble skjev og fikk litt "bulker", og hun fikk beskjed om at det ville gå seg til når han ble større,men han har faktisk skjevt hode fortastt og er snart 3 år. Nå syntes det ikke så godt da når han har fått hår,men om du tar håret bort fra ansiktet hans kan du se det. Så det er ikke alltid det retter seg,men nå kan det jo hende han er en av få da hvor det ikke retter seg.

Skrevet

Jeg strsset litt med det samme da mini var på den alderen. Han hadde tydelig en favorittside, men rakk ikke bli skjev. Vi snudde han på stellebordet, slik at han ble stimulert fra siden som ikke er favoritt. lekte og snakket med han fra den siden. Prøv å la han leke mest mulig på magen, da er jo ikke hodet i gulvet og det er mer å se på overalt. Det går an å legge en liten puten under madrassen på den siden han like å snu hodet til. Da blir det tyngre å ha hodet den veien. Jeg slo meg ikke til ro før jeg så bedring.

Skrevet

Har en liten gutt med KISS,han er/var veldig skjev i hodet.

Det beste er å få avlastet hodet så mye som mulig,alt ifra å ligge på magen til å "sitte" litt på fanget hjelper....

Som sagt over her er det også lurt å snu senga slik at hun må ligge på den skjeve siden for å se på lys o.l

Når hun lgger på gulvet er det lurt å legge hun slik at hun må ligge på den skjeve siden for å se deg evn.resten av familien:)

Vippe stol anbefales IKKE,i den stolen får hun ikke beveget seg fritt!!!

Hodet til små babyer er så mykt,så det vil rette seg meg mye ettterhvert:)

Lykke til med den lille fine.....

Skrevet

ja jeg også tenker Kiss med en gang jeg hører om slikt. jrnta vår er behandlet før det og har nå blitt helt fin igjen. Hvis du vil vite mer om Kiss-Kidd kan du lese her.

www.kiss-kidd.no

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...