Anonym bruker Skrevet 22. juni 2006 #1 Skrevet 22. juni 2006 Det samme gjorde svigerinnen min, gjerne tre-fire ganger om natten. Pluss at hun satt og klagde hele tiden på den ungen som ikke ville sove. Når man venner et barn til å få mat/pupp/kos natterstid, så vil det jo ha det!!!! Jeg er oppgitt over mange av dere inne der... Kan forstå at noen barn trenger mm om natten til de er 7-8 mndr, men å påstå at en 11 mndr gammel baby trenger pupp om natten?!?? Eller noen som nærmer seg to år?? DE TRENGER DET IKKE!!!!!!! Det er et valg dere har tatt selv, helt greit for det er dere som må slite med avvenning, ville bare si at dere må huske at dere har dere selv å takke!!! Både pga lite nattsøvn og den kampen som vilkomme når dere skal slutte med godt innarbedet rutiner!! Så lykke til, og gjør som dere selv føler for, men ikke klag da, for dere har selv valgt å være våken om natten!!!!
Guttemamma x 3 Skrevet 22. juni 2006 #2 Skrevet 22. juni 2006 Jeg har nok et litt annet menneskesyn deg eller det er rett og slett mulig at folk er veldig forskjellige. Jeg tror at alle har et visst behov for mat - kos - søvn - oppmerksomhet o.s.v. Disse behovene varierer fra person til person og fra periode til periode. I vår familie er det vanlig at disse behovene har en eller annen begrensning, f.eks. spiser vi til vi er mett, ikke så lenge det finnes mat i huset. Jeg tror derfor ikke det er nødvendig å "temme" eller "dressere" disse behovene inn i et skjema. Det regulerer seg selv. Jeg gjør derfor som mine foreldre og besteforeldre gjorde, lar alt gå sin naturlige gang. Det har ihvertfall fungert i 2 generasjoner før og det ser ut til at det fungerer i denne generasjonen også. Nå er ikke vi sånne rutinemennesker så det har ikke vært noen innarbeidet rutine med nattamming. Han har rett og slett fått pupp eller kos ved behov. Nå når han er 15 mnd. er behovet for pupp mindre og han får stort sett pupp 1-2 ganger i døgnet. Av og til blir det på natta, av og til på dagen.
Gjest Skrevet 22. juni 2006 #3 Skrevet 22. juni 2006 uff, du var sint da:) Det er vel ikke maten de trenger når de er 12 mnd, men kosen de har vent seg til. Men det blir slitsom å skulle puppe hele natten for en mor, i alle fall om samsoving ikke blir praktisert. Har ammet gutta mine om natten lenge. En gang i 5-6 tiden, og så sov de vidre til 9. Latskap fra min side; men jeg var så trøtt:)!!! Tok en uke å venne de av med det, men siden det har det vært morgen kl 7. kjenner mange som ammer lenge om natte, og de klager ikke. Trygge og gode unger i alle fall, og så heldige da:)
Ebba2 Skrevet 22. juni 2006 #4 Skrevet 22. juni 2006 Sukk. For et tullete innlegg. Jeg bærer inn min lillemor i dobbeltsengen når hun våkner på natten. Legger meg godt inntil henne og stryker henne over håret. Dette fantastiske, nydelige, trygge lille mennesket...hun ammer litt, og sånn sovner vi. LIVET ER FOR KORT til å ergre seg over hverandres ulikheter! Og POFF så er disse små barna store. Jeg har ihvertfall tenkt å gi henne dette så lenge hun vil ha det. Håper det blir leeeeenge..... Og hun er verdens mest harmoniske lille jente...
fjummsi *med nr. tre i magen* Skrevet 22. juni 2006 #6 Skrevet 22. juni 2006 Så hyggelig at du bekymrer deg så for oss. Men jeg kan forsikre deg om du ikke trenger det, og jeg skal ikke klage over nattamming. Her i huset tror vi på å gi hverandre kjærlighet og kos i ubegrensede mengder - så mye man trenger rett og slett. Jeg ville blitt dødelig fornærmet på mannen min om jeg hadde våknet om natten og trengt litt trøst (mareritt eller vonde tanker) og ikke hadde fått det. Da kan jeg jo ikke tilby datteren min noe mindre enn det??? Om jeg nå etterhvert finner ut (hvilket jeg ikke tror at jeg gjør) at vi har gjort noe dumt ved å ikke begrense tilgang på pupp om natta: Da er det MITT problem, ikke min datters. Skjønner? Og jeg kan leve med å ha skapt problemer for meg. Det er værre om jeg senere angrer på å ha presset henne inn i et mønster hun ikke var klar for. Småbarnstiden er for kort til å bekymre seg over naturlige ting. Og anonym: Jeg tror du ville fått det mye bedre med deg selv om du hadde latt være å irritere deg over at andre velger andre løsninger enn deg. Jeg tror ikke noe på at det finnes en fasit for alle. Fasiten din og fasiten min er ganske ulike, men det må vi bare akseptere.
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2006 #7 Skrevet 22. juni 2006 Tenkt på at det kan være mor som trenger å gi pupp og ikke barnet som trenger å få pupp? Kan heller venne av mor med ammingen enn barnet.
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2006 #8 Skrevet 22. juni 2006 Er hun harmonisk fordi du ammer? Jeg har et selvstendig, harmonisk barn som ikke får nattmat. I tillegg sover jeg hele natten. Vi koser vi også, men ikke med puppen.
fjummsi *med nr. tre i magen* Skrevet 22. juni 2006 #9 Skrevet 22. juni 2006 Jeg må bare le, jeg! Dette er det dummeste jeg har hørt på lenge!!!
Papira Mou Skrevet 22. juni 2006 #10 Skrevet 22. juni 2006 Nei, nå skratter jeg her også... Du anonym, HVORFOR er du så opphengt opp i at vi nattammer ??? Skjønner bare ikke hvorfor det bryr deg....? Og hvorfor hisse seg opp over hva andre gjør? Har du ikke nok med å bry deg om krig, fred ,relegion og sånn?
fjummsi *med nr. tre i magen* Skrevet 22. juni 2006 #11 Skrevet 22. juni 2006 "Har du ikke nok med å bry deg om krig, fred ,relegion og sånn?;)" *hyyyler av latter* PapiraMou - dette var hysterisk morsomt!
blond Skrevet 22. juni 2006 #12 Skrevet 22. juni 2006 Interessant om du kan forklare det nærmere.. Hva mener du egentlig?
blond Skrevet 22. juni 2006 #13 Skrevet 22. juni 2006 Spørsmålet var til anonym som mente nattamming var mors behov, ikke barnets.
Gjest Skrevet 22. juni 2006 #14 Skrevet 22. juni 2006 Huff så negative man kan være på andres vegne! Jeg synes det er trist at så mange (jfr anonym) som vet alt så mye bedre enn mor til barnet gir uttrykk for at det nærmest er galt. Hvis du ønsker/synes det er greit å amme på natta så er det greit for deg og barnet ditt. MEN: alle barn er forskjellige og det finnes ikke fasitsvar på denne type spørsmål. Nok en gang: Gjør det som passer dere aller best:o) 2xmor
Gjest Skrevet 23. juni 2006 #15 Skrevet 23. juni 2006 det viktigeste er jo at en koser, pupp eller ikke pupp. Må si at akkurat nå framstår ammamamma over som mer harmonisk enn "jeg vet best" mamma:) Sammenheng?
Gjest MMJ Skrevet 23. juni 2006 #16 Skrevet 23. juni 2006 Det er ikke bra å amme på natten når barna er så store, det går utover tennene og tannstilling.
blond Skrevet 23. juni 2006 #17 Skrevet 23. juni 2006 Tannstilling?! Tror du blander med smokkebruk...
Gjest Skrevet 23. juni 2006 #18 Skrevet 23. juni 2006 Hmmm, er jeg den enste som tror jeg forstod hva anonym egentlig mente her? Jeg tolket innlegget slik at folk må gjøre som de vil, men at hun blir irritert når folk KLAGER over at de sover lite og dårlig pga nattamming. I så fall er jeg enig med anonym faktisk. De som IKKE klager over tretthet osv må hjertens gjerne nattamme til ungen er 5 år for min del, sikkert bare fint det, men jeg må innrømme at når folk klager over ting de selv er "skyld" i så blir jeg også irritert. F.eks hadde jeg en beskjent som alltid klaget og søt sånn over at hun var så trett, men da skulle det vise seg at hun gikk jo ikke å la seg før klokken var 2 om natten og stod opp klokken 6. Hmmm, så rart at hun var trett da, må jo legge seg før da! Nei, det ville hun ikke... Ok, greit det, men ikke sitt der og klag da! Phu...den ble litt utenom tema den der ;-)
Guttemamma x 3 Skrevet 23. juni 2006 #19 Skrevet 23. juni 2006 Her er ihvertfall råd fra amme-eksperten Gro Nylander om temaet. (jeg stoler på henne jeg ;-)) http://www.mozon.no/kvinnehelse/graviditet/et_eller_begge_bryst Sitat: "Det er med andre ord ikke holdepunkter for å hevde at normal amming skulle føre til hull i tennene. Langvarig amming har vært praktisert i titusener av år. Menneskekroppen er tilpasset brysternæring, og amming er naturlig, også om natten. Morsmelk inneholder en lang rekke bakteriehemmende og infeksjonsbeskyttende stoffer. Ved normal amming vil disse stoffene virke rensende på tenner og slimhinner. Det er vist at barn som ble fullammet fra fødselen, hadde færre hull enn barn som fikk flaske. "
blond Skrevet 23. juni 2006 #21 Skrevet 23. juni 2006 Hvordan kan amming påvirke tannstillingen? Kan du forklare meg eller henvise til et annet sted? Jeg lurer på det, prøver ikke å krangle.
Gjest MMJ Skrevet 23. juni 2006 #22 Skrevet 23. juni 2006 Aner ikke, det var helsesøsteren min som sa det. Regner med hun ikke sitter å "skrøner" til meg, hehe
blond Skrevet 23. juni 2006 #23 Skrevet 23. juni 2006 Det høres rart ut, men men.. hun kan vel faget sitt. Det kommer sikkert flere kommentarer på dette, så blir jeg muligens klokere. Har et visst behov for å vite hvorfor.. det er vel bare slik jeg er.
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2006 #25 Skrevet 23. juni 2006 Alle må få ta sine egne valg, men jeg er enig i at det er ikke nødvendig å syte om dårlig nattesøvn p.g.a. amming når barna er så store... Det står på vår vilje om vi vil slutte el. ei. Personlig ammer jeg litt enda, og min datter er 21 mnd. Da jeg sa det litt forsiktig til helsesøsteren, sa hun at "det er flott; nå anbefaler vi å amme til barna er 2 år...!" Jeg syntes selv at hun begynner å bli i største laget, og tenker stadig på å slutte. Hvis jeg virkelig ville slutte, hadde jeg selvfølgelig klart det. Jenten min har aldri tatt smokk el. hatt noen spesielle bamser etc. og kose med, så jeg lar hun få den kosen. Jeg ammer ikke om natten, men når hun starter dagen i 6-tiden syntes jeg selv også det er greit å ha litt "kos" før vi står opp ;-) Hun får gjerne også litt pupp etter barnehagen, da hun er sliten og gjerne litt grinete... Denne kosen gjør susen...! Mitt første barn ammet jeg til hun var 14 mnd. Da ville ikke hun ha mer.... Men hun var veldig glad i smokken, så hun hadde kos i den.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå