selfangerkjerringa Skrevet 22. juni 2006 #1 Skrevet 22. juni 2006 Jeg har fått så innmari stor gravid-mage og er bare i uke 13. Har også drømt mye om tvillinger i det siste. Det jeg lurer på er om noen av dere kan fortelle litt om hvordan det er å vente tvillinger? Merker man liv tidligere? Når merker man at magen virkelig blir større enn "vanlig"? osv..... Jeg har ei lita jente fra før, så jeg er ikke HELT uerfaren med å være gravid Har ikke særlig mye tvillinger i slekta heller, men det var dette med den magefølelsen da....
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2006 #2 Skrevet 22. juni 2006 Det ble oppdaget i uke 14 at jeg ventet tvillinger. Jeg hadde ikke i min villeste fantasi trodd det var to stykker inne i magen. I ettertid var det åpenbart at jeg hadde hatt noen typiske tegn på tvillingsvangerskap; var veldig kvalm (frem til uke 18) og var ekstremt, ufattelig, avsindig trøtt. Andre svangerskapsplager, så som store søvnproblemer (allerede i uke 8 og ut svangerskapet), leggkramper, rastløse legger og vena cava-syndrom, kom tidlig og var svært plagsomme. Liv kjente jeg fra uke 15, men det er tidlig, også til å vente to. Magen var liten og søt frem til ca uke 20, fra og med da ble den stoooor. Da ungene ble født 3 uker før termin, var den abnorm ;-) Blir spennende å se om du venter en eller fler!
selfangerkjerringa Skrevet 22. juni 2006 Forfatter #3 Skrevet 22. juni 2006 Jeg lover å oppdatere skal på UL først 18.juli så jeg må gå lenge og gruble... hehehe
9ls1 Skrevet 22. juni 2006 #4 Skrevet 22. juni 2006 Hei på deg. Det ble oppdaget først på rutineultralyd i uke 19 hos meg. Tvillingtanken hadde streifet meg, blant annet fordi magen tidlig ble stor, stram og hard, også over navlen. Kanskje så tidlig som i uke 12. Jeg antok at det var fordi jeg er tredjegangssvanger.Jeg var også ekstremt trøtt og sinnsykt kvalm, men kvalmen var jeg plaget med også de forrige svangerskapene. Jeg spiste ofte (kanskje hver andre time) for å stagge kvalmen litt, og trodde muligens jeg hadde lagt på meg litt ekstra mye av det til tross for at det stort sett var grønnsaker og rent kjøtt som var kosten (mye sunnere enn vanlig...). Først trodde jeg at alt som var anderledes denne gangen kom av at det er en gutt der inne. (Har to jenter fra før.)Men jeg tenkte også at det hadde vært greit om det hadde vært to der inne, så har jeg en unskyldning for å være så diger allerede! Nå kan det se ut som det blir en av hvert kjønn! Jeg vokser fort nå. Kjenner at huden revner i nok et strekkmerke... Siste SF-måling var i uke 30 og da var målet 42cm! Det er det samme som jeg var uka før den andre jenta vår kom, og da var jeg også veldig rund (utenfor sjema!). Spent på hvor dette skal ende! Magefølelser pleier å være pålitelige. Skal følge med og se hva ultralyden din sier.
76'ern Skrevet 22. juni 2006 #5 Skrevet 22. juni 2006 Jeg ante ingenting før vanlig ul, men fikk også tidlig mage. Siden dette er mitt 3.svangerskap så tenkte jeg ikke så mye over det. Men som de andre sier så var jeg så trøtt at jeg følte for å sove stort sett hele døgnet. Og kvalmen var ille. Kom tidlig og varte lenge. Bodde mer eller mindre på badegolvet en periode. En mager jul kan man trygt si. Men jeg synes trøttheten og kvalmen har vært ille i de to andre svangerskapene også og var helt i sjokk da jeg fikk vite at det var to der inne.
"sirkus bøverbru" Skrevet 26. juni 2006 #6 Skrevet 26. juni 2006 Hei! Magefølelsen er ikke noe å kimse av! Jeg hadde to jenter fra før, og ble gravid igjen, fra første stund visste jeg at jeg var gravid med eneggede tvillinggutter. Dro på UL i uke 7 og der var det eneggede tvillinger! Desverre mistet jeg guttene i uke 13-14 pga streptokokk B infeksjon... (fikk bekreftet kjønnet etter "fødselen") Like etterpå ble jeg gravid igjen, men denne gangen hadde jeg ikke tvillingfølelsen (selv om jeg veldig gjerne ville tro det). Alt gikk bra, og vi fikk en gutt. Er nå gravid igjen, ikke helt planlagt... denne gangen hadde jeg tvillingfølelsen fra første stund, og ingen ble egentlig overrasket da jeg fikk bekreftet tvillinger på UL i uke 13 . Både yngste jenta og jeg visste at det var en jente og en gutt i magen denne gangen, og fikk det bekreftet på UL i uke 18! Magen og formen har vært forskjellig fra det første tvillingsvangerskapet hvor jeg ble stor med en gang, og kjente liv fra uke 11, var utrolig sliten og måtte hvile resten av dagen ettter å ha vært på jobb. Nå var jeg bare kvalm lenge, uten å kaste noe særlig opp, magen kom forsovidt tidlig uten å bli noe avskrekkende stor, men det kan jo også ha noe med at jeg nettopp hadde vært gravid å gjøre. Denne gangen har jeg nesten ikke kjent liv, og har vært til mange ekstra kontroller, men alt ser helt fint ut, og ungene romsterer rundt i magen.Å kjenne bevegelser avhenger nok mye av hvordan de ligger... Jeg har vært i fin form hele dette svangerskapet og holdt et høyt tempo, men nå er det nok mer eller mindre slutt.. Er i uke 28,og har møtt den berømmelige "tvillinggravidveggen" Vanskelig å sove, vondt å sitte, trøtt, verking osv...Kan alikevel ikke klage, som har vært i så fin form helt til nå.. Blir spennede å høre fra deg etter "opptellingen" Lykke til! :-)
roxanne Skrevet 30. juni 2006 #7 Skrevet 30. juni 2006 For en utrolig sterk erfaring du ville dele med oss...takk skal du ha, og lykke til med de små :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå