Gå til innhold

seteleie/tverrleie, kan dette gå i arv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

for en tid tilbake nevnte sambo at han var tatt med keisersnitt.han viste,som mannfolk flest, ikke hvorfor;-)

noen dager etter kom svaret fra svigermor..han hadde lagt i tverrleie og keisersnitt var eneste løsning.

nå har det seg slik at lille gutten vår også ligger i tverrleie(uke 36).skal til legen neste uke.

kan dette gå i arv på noen måte eller er det ren tilfeldighet?

sikkert et dumt spørsmål,men det slo meg liksom siden pappan heller ikke ville snu seg...

noen her som har snudd babyen utenpå forresten?????

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Jeg tviler på at sånt går i arv!

Angående tverrleie så skal du ikke fortvile, for min baby lå i tverrleie i uek 35, og da jeg kom til ultralyd for å kontrollere en uke senere så lå den i hodeleie igjen. Jeg har hørt at noen snur på seg helt frem til fødselen. Det er meget sjelden at de blir liggende i tverrleie, men skulle de gjøre det, er de nødt til å forløse deg med keisersnitt.

For min del så fikk jeg beskjed om at det kunne bli aktuelt med snuing hvis babyen ikke hadde snudd seg selv til jeg skulle inn. Jeg ringte da føden og spurte dem, fikk informasjon. Så jeg var litt forberedt da jeg kom inn. De sa at det en meget sjelden gang var fare for blødning; at morkaken kunne skades/andre komplikasjoner ved snuing og at jeg derfor skulle møte fastende i tilfelle det kunne bli aktuelt med et hastekeisersnitt(dette er altså ytterst sjelden!!!). Ellers så har jeg hørt at snuing lykkes i 50% av forsøkene, og at noen synes det er ubehagelig, mens andre igjen synes det er helt ok.

Lykke til.

Skrevet

takk for utfyllende svar:-)har ikke satt meg så veldig inn i dette med snuing,men det lille jeg har lest har ikke vært positivt...

håper han finner ut av det selv med tia:-)

Skrevet

Det lurte jeg på også fordi faren min ble født i seteleie og Jr. lå en stund i seteleie før han snudde seg. Nå venter jeg andremann som i likhet med førstemann nå ligger med hodet godt festet, langt nede i bekkenet. Alle jeg spurte om dette mener at det ikke går i arv, og det var da heller ikke tilfellet hos meg.

Skrevet

Jeg har spurt jordmor om dette kan gå i arv, hun sier nei. Synes dette er litt rart, for både vårt første barn, pappaen og hans far lå i seteleie. I tillegg ligger babyen i magen min nå i seteleie også (men er kun 28+6, så den kan jo snu seg, selv om første barn lå i seteleie uten å snu seg fra før uke 28). Har hørt at seteleie kan ha noe med livmorens form å gjøre - men da er det jo i såfall på morens side det går i arv... Kan dessverre ikke gi deg noe godt svar...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...