Anonym bruker Skrevet 22. juni 2006 #1 Skrevet 22. juni 2006 Hei, Jeg venter mitt første barn og har planer om å be om 6 mnd uten lønn etter permisjonstiden er ute. Har noen gjort dette? Er det noe jeg har krav på? Når må arbeidsgiver varsles? Og er det negative konsekvenser, og da mener jeg ikke i henhold til barnet men arbeidsgiver og det norske samfunn. Når må evt arbeidsgiver varsles ang søknad om 50% stilling etter permisjon i forhold til den 100% stillingen jeg har? Takker for informasjon rundt dette.
olivia71 Skrevet 22. juni 2006 #2 Skrevet 22. juni 2006 Du eller mannen din har krav på inntil 1 års permisjon uten lønn etter permisjonen. Vet ikke når du må varsle, hør med trygdekontoret...
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2006 #3 Skrevet 22. juni 2006 Du har rett til å gå redusert stilling eller ta omsorgspermisjon uten lønn inntil tre år, uten at det skal gå utover ditt arbeidsforhold. I praksis er noen vanskeligere enn andre. Konsekvensene er at du ved evt nytt svangerskap står uten permisjonsgrunnlag, sykepengeretten må opparbeides på nytt og retten til egenmelding må opparbeides på nytt. Arbeidsgiver må varsles i god tid , er litt usikker, på hvor lenge før, men tror tre mnd holder. Jeg tok tremnd ekstra permisjon etter mitt første barn, og måtte arbeide to mnd før jeg hadde lov å ta egenmelding. Er usikker på hvor lenge du må arbeide for å ha rett på sykemelding, siden reglene for dette er endret i senere tid. Lykke til!
Tredje nurk underveis Skrevet 22. juni 2006 #4 Skrevet 22. juni 2006 Du har krav på inntil ett års utvidet omsorgspermisjon uten lønn ifølge arbeidsmiljøloven. Denne må tas direkte etter at foreldrenes fødselspermisjon er over. Noen sier at man mister pensjonspoeng ved å være hjemme, men man får 3 pensjonspoeng for hvert år man er hjemme med barn, tilsvarende en årsinntekt på ca. 240000 kr.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå