Gå til innhold

har noen brukt fluconazol?

Anbefalte innlegg

Jeg har slitt med sopp (ingen har vel 100% konstantert at det er det...) i 2 mnd, har gått på mycostatin i 5 uker, men det har ikke blitt noe bedring på sårheten. Har ikke så mye smerter i brystet så derfor har jeg noen ganger tvilt på om det er sopp. Har vært hos ammehjelp og ammepoliklinikk flere ganger, og de begynner å bli tomme for råd. Så sist fikk jeg fluconazol. Jeg har begynt på en tablettkur som varer 13 dager. Nå leser jeg på felleskatalogen at det går over i morsmelken, og at det ikke bør brukes under amming. Fikk ingen advarsler om det da jeg fikk resepten. Har ikke lest noe om flucnoazol her tidligere, så lurer på om noen har erfaringer med det.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5430313-har-noen-brukt-fluconazol/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Limer inn fra Relis.no

Flukonazol og amming

Spørsmål

Mor og diebarn har vært behandlet mot candidainfeksjon (trøske) i 6 uker uten at det har gitt bedring.

Nå vurderer legen å gi mor flukonazol peroralt. Er slik behandling forenlig med amming? Barnet er fire måneder gammelt og fullammes.

Svar

RELIS har tidligere utredet tilsvarende spørsmål (1,2) og oppdatert søk i relevante oppslagsverk og databaser endrer ikke konklusjonene i utredningene.

Flukonazol går over i morsmelk, men det er ikke observert komplikasjoner hos barnet som følge av slik eksponering (3). Forøvrig regnes flukonazol som et sikkert middel å bruke til behandling av systemiske soppinfeksjoner hos spebarn. Flukonazoldosen barnet får via morsmelk er vesentlig mindre enn anbefalt dosering til spebarn med systemisk candidainfeksjon (3).

I dette tilfellet hvor lokal behandling av kvinnens bryst ikke har gitt tilstrekkelig effekt, kan systemisk behandling med flukonazol forsøkes, uten at det hindrer amming. Lokalbehandling av brystvortene og/eller barnets munnhule, for eksempel med nystatinpreparater, samtidig som moren bruker flukonazol peroralt, anses som viktig for å hindre reinfeksjon.

for 2 mnd siden fikk jeg tette melkeganger og sårhet. tok melkeprøve som var ok. ammehjelp trodde det var sopp, jeg var usikker siden det ikke var sånne ilinger som det er blitt beskrevet. hadde ikke spes vondt. det som er vondt er å ha sprengte bryster. det gikk en uke, brystet ble rødflammet og jeg fikk feber. fikk derfor diclocil-kur, muligens uten å ha brystbetennelse. etter denne behandlingen var det fortsatt sårt og rødt. og tette melkeganger. vi begynte med mycostatin. etter 5 uker har ikke det hjulpet. i snart tre uker nå har jeg håndmelket hver natt, noen ganger flere ganger, også på dagen, for å hjelpe de tette melkegangene. hadde en golfball-stor kul som det tok 5 dager å massere bort. i disse tre ukene har jeg i tillegg gått på lecithin og syntocinon. det har ikke gått an å bruke pumpe fordi brystvortene begynte å sprekke. de er fortsatt bringebærrøde, til tider lilla helt på tuppen. og jeg har fortsatt problemer med tette melkeganger. jeg er øm i brystene hele tiden, muligens pga all masseringen. jeg merker også mer når utdrivningsrefleksen kommer. det kjennes litt som kramper.

de 3 første månedene gikk som en drøm, så det er irriterende at ammeproblemene skulle komme nå. har en baby som sover godt om natten og det kan gå 10-12 timer mellom ammingene på natten.

Lilla på tuppen, det var det jeg lurte på. Kortvarig hvitning også i blant?

Har du noen gang hørt om vasospasmer? Det kan skyldes skade i puppen, og gjør at det gjør noe så innih**** vondt, spesielt når baby slipper brystet. Vasospasmer er altså kramper i blodårene i brystet. Det er mer hyppig hos dem som blir kjempekald på fingre og tær om vinteren (Raynaulds syndrom). Her er en lenke fra en tid tilbake, vi hadde et annet tilfelle.

http://www.dinbaby.com/forum/thread/3853689

Annonse

jeg har vært hvit også, ja. og jeg har lest om vasospasmer, men tenkt at det ikke er det jeg har. for meg kjennes det som kramper når utdrivningsrefleksen kommer - bare da. vondt, men ikke det verste jeg har opplevd. kjenner det ikke når hun slipper. det verste for meg er å være konstant sår, og så å måtte stå opp om natten og håndmelke. det er kjempeslitsomt. holder på en time om gangen.

Oj, stakkar deg da. Og det er med syntocinon?

Hva slags pumper har du forsøkt å bruke da? Elektriske? Mer enn 15min per pupp med pumping er lenge. De fleste blir sår hvis de holder på lenger. Hva har du over puppen på dagtid? Lekker du i det hele tatt for tiden?

Vasospasmer skyldes altså kramper i blodårene ikke i den glatte muskulaturen (som utdrivingsrefleksen). Gjør bare immari vondt.

Ja, det er med syntocinon og ammehjelpens varmeputer på i forkant. Men orker ikke alltid å holde på så lenge, går og legger meg selv om jeg ikke har fått løst opp kulen. Jeg har kun brukt Medela Mini Electric, ca 20 min. Pumpet vel ca 3-4 ganger før jeg måtte gi meg det, da brystvortene begynte å sprekke. Jeg lekker ikke så mye som før, det kan hende er fordi jeg nå ikke lar det gå så lenge mellom hver amming/tømming. På dagtid går jeg mye med brystene bare. (Er mye hjemme for tiden pga dette). Og ellers har jeg avent ammeinnlegg med mesoft kompresser som jeg bytter etter hver amming. bytter alt hvis jeg er våt. sluttet med ullinnlegg i starten av juni - ullinnlegg har jeg brukt siden dag 1, og de har jeg kokt og byttet hver dag da det ble mistanke om sopp. Da hadde jeg ullinnlegg ytterst, engangs ammeinnlegg og kompress innerst.

Wow, du gjør jo alt riktig her...skal vi se...(leter i kassa med triks)

Det er voldsomt som du kjemper her!!!

Jeg likte veldig godt å bruke Avent sine melkeoppsamlere (de skjellene med silikonbakdel, beskytter-versjonen, du får 2-pakk) da jeg var på det såreste, det ble "no fly zone" rundt brystvorten.

Er det fint vær kan du med hell sole deg på puppen, sol tar både sopp og bakterier, og styrker huden.

Medela Mini Elektric var jeg veldig fornøyd med selv, merkelig at du sprakk opp da. Jeg brukte den slik: Satt meg ned, pustet litt rolig inn og ut, samlet meg og tenkte glade tanker om baby. Ahhhhh.... Begynte alltid på det svakeste, når pumpen fikk tak så skrudde jeg langsomt opp til det begynte å renne. Skrudde da litt ned igjen. Var sjelden over middels styrke. Prøvde så å tenke på alt annet (satt ofte her og leste innlegg) i max 10 min. Strøk etterhvert forsiktig som ved håndpumping nedover mot brystvorten, da fikk jeg ut de siste restene. Løsnet taket på siden med en finger. Er det slik du gjorde det?

Kan du sove bar, uten bh? Ha et rent håndkle dobbelt under deg og et laken over deg under dyna? Slik at du får masse luft på deg?

(Og fra de helt obskure triksene: Bruker du plate i munnen om natta er det viktig å få den sterilisert hver dag, det er dem som blir smittet med sopp om og om igjen fra en slik. Dypp også tannbørsten i sprit eller vademecum. Kjøp ny nå som du er på kur.)

Hehe, mange som sier at jeg kjemper, ja. Men jeg ser liksom ikke noe annet alternativ. Melk har jeg jo nok av, og babyen min har det kjempebra. Jeg fikk nok aldri innarbeidet noen god rutine med Medela Mini Electric. Jeg var forsåvidt fornøyd med den, men så sprakk brystvortene og da tør jeg ikke fortsette. Jeg pleide å håndmelke meg først, til det var godt i gang, og så satt jeg meg med pumpen og så på tv med høy lyd (bråker litt den der). Hadde den kanskje på middels styrke den første gangen (lavest da jeg startet, skrudde så opp), men da jeg merket at jeg ble sår, brukte jeg bare laveste styrke.

Angående soving, så gjør jeg faktisk som du foreslår: Ligger bar, med rent håndkle og tisselaken under der igjen. Bytter håndkle når det har blitt vått.

De triksene i parentes gjelder nok ikke meg. Mener du at jeg også har sopp i munnen? Trodde babyen hadde sopp i munnen og jeg på brystvortene. Men nå får vi se da, om denne fluconazolen virker. Spørs vel om jeg blir kvitt alle problemene med den, da. Jeg prøver å trappe ned denne tømmingen, for det stimulerer jo til mer melk enn hun trenger. Men det er ikke lett når det verker så...

Man kan ha sopp både her og både der. Systemisk sopp er verst å bli kvitt, det blir du jo med medisinene nå, like godt å bytte tannkost (du og mannen din).

Du kan drikke peppermyntete og spise salviekapsler for å redusere melken litt, forresten.

Lykke til da!

Takk for rådet om salvie og peppermynte! DET skal jeg prøve! Kom til å tenke på en annen ting som jeg har begynt å gjøre noe med. I morges satt jeg meg opp og ammet henne. Har følt at det har blitt mer tilstoppet når jeg har ligget i det siste. Kan det være tilfelle? At hun ikke får tømt så godt?

Annonse

takk for god hjelp, blomman og expat. dette forumet er liksom siste skanse før jeg gir opp... har fått den hjelpen jeg kan få på ammehjelpen/helsestasjonen og ammepoliklinikken.

ang. sopp: hvis jeg hadde hatt det i underlivet, da hadde jeg vel merket det?? eller er det som expat skrev om sopp i munnen???

Bittelitt kan man jo ha uten at du kjenner noe, men det er det at din pupp er supermottakelig akkurat nå. Derfor forsiktighetsreglene.

Det er ingen skam å gi opp etter din kamp, og du har uansett fått gjort de første viktige månedene! Kjenner du at puppen begynner å skyve til side barnet så må du begynne å tenke over det seriøst... Lykke til uannsett hvordan det går...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...