mate Skrevet 21. juni 2006 #1 Skrevet 21. juni 2006 Hei! Jeg har noen spørsmål som jeg håper noen kan svare på: 1. Min arbeidsgiver sier, og trygdeetaten.no skriver, at far har krav på 5 uker fødselspermisjon. Dog har jeg lest et sted at hvis barnet er født etter 1 juli, har far krav på 6 uker. Hva stemmer? 2. Kan far ta disse ukene oppdelt og at jeg samtidig (mor) tar ut ferie noen av disse ukene, så vi kan være sammen hjemme? 3. Får man hjelp av sykehuset til å søke trygdekontoret om fødselspenger, eller må man "gjennom papirmølla" på egen hånd (det virker noe slitsomt på det nåværende tidspunkt.. :-) Hos oss skal far ta litt av permisjonen mot slutten (altså utover de 5/6 ukene), men vi kunne tenkt oss å hatt perioder hjemme sammen (1 uke her og 1 uke der) utover høsten og vinteren. Er det noen som er gode på disse reglene og som kan hjelpe meg med dette? Ellers håper jeg alle her inne har det bra og trives med sommeren!
Knorten Skrevet 21. juni 2006 #2 Skrevet 21. juni 2006 Hei Jeg har egentlig ikke noe sørlig peiling på alt dette med permisjon og slikt, men har de siste dagene snakket en del med trygdekontoret for å få klarhet i diverse- blir så forvirret av alle reglene og mulighetene man har:) 1. Her står det bittelitt ang 6 ukers permisjon til far (det er rett som du skriver): http://www.verdensbestepappa.no/artikkel1-6uker_pappaperm.html 2. Idag da jeg snakket med trygdekontoret nevnte hun dette med at far kan ta en uke her og en uke der og jeg f.eks ta ferie da, min permisjon blir da forskjøvet tilsvarende, og den får jeg da etterpå. 3. Jeg har ikke fått noe hjelp fra sykehus eller lege, men har heller ikke spurt. Synes det har vært mye papirarbeid ja. Og ikke alltid like lett å få svar på trygdekontoret, men tror jeg endelig har fått orden på det hele. Håper dette kunne hjelpe deg litt, og at jeg har forstått det rett:) God sommer!!
mate Skrevet 21. juni 2006 Forfatter #3 Skrevet 21. juni 2006 Takk skal du ha for svarene! Jeg tror nok jeg skal ta en tur til Trygdekontoret en dag og diskutere/spørre til jeg blir grønn... Ha en fin kveld videre!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå