Gå til innhold

Hvorfor vil dere føde hjemme?

Anbefalte innlegg

Dette er ikke ment som noe surt kritisk innlegg. Jeg bare lurer på hvorfor dere vil velge det? Selv føler jeg meg tryggest på sykhuset hvor alle hjelpemidler er tilgjengelig. Da tenker jeg ikke bare på smertelindring som noen under her skrev så spydig om men f.eks 02 behandling hvis barnet skulle trenge det, lege, anestesi lege, sugekopp, vakum, kontinuerlig overvåkning av hjerterytmen o.l.

En kan jo være på sykhuset og ikke benytte seg av smertelindring og andre fancy apparater hvis det er det man vil unngå ved smerte lindring menfor meg er det en trygghet å vite at hvis det skjer noe med meg eller barnet underveis så er vi på det tryggeste stedet med tanke på komplikasjoner som kan oppstå.

Hva tenker dere?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5430029-hvorfor-vil-dere-f%C3%B8de-hjemme/
Del på andre sider

Fortsetter under...

For min del ville jeg bl.a unngå alt av stress i fødselsopplevelsen. Stress som bl.a kan føre til sterkere smerteopplevelse og forlenget fødselsforløp med de farer det bringer med seg. Hjemmefødslene mine har vært mine aller beste fødsler og skulle ønske jeg hadde født alle hjemme faktisk.

• 2 uker senere...

Tja... det jeg er garantert hjemme, men ikke på sykehus er... privatliv, ro, minimalt av stress. For meg betyr det uendelig mye å ha pappaen nær, og færrest mulig andre som kan forstyrre. Dette har mye å si for min smertemestring! Fødsel handler om å åpne seg, psykisk og fysisk - og det hemmes av fremmede omgivelser! At jeg kan slappe av gjør at fødselen går raskere og blir en mindre påkjenning på både meg og babyen. Stress=adrenalin=virker mot fødselshormonene=økt smerte, økt risiko for komplikasjoner.

Det jeg slipper hjemme, men risikerer å bli påført på sykehus er... Kjemisk smertelindring mot mitt ønske, verstefallstenkning, lege, sugekopp, vakuum, kontinuerlig overvåkning av hjerterytmen o.l. :-)

Seriøst: Jordmorstetoskop er bevist mer effektivt (og mer skånsomt for mor og barn) for overvåkning av hjerterytmen enn en elektrode på babyens hode. WHO fraråder rutinemessig bruk av CTG. Sykehusbakterier. Og så videre!

Helt enig med deg, Et bøllefrø i magen!! Dette har ingenting med smertelindring å gjøre. I de fleste tilfeller vil selvfølgelig en hjemmefødsel gå bra, men det finnes absolutt tilfeller der utfallet kan bli det motsatte. Moderne vitenskap kan redde liv!! Jeg forstår ikke at dere tør!!

Leste dere ikke den publikasjonen som ble utgitt etter Martha Louise sin hjemmefødsel? Svært få jordmødre, sykepleiere og leger velger selv hjemmefødsel sammenlignet med resten av befolkningen. Dette får hvertfall meg til å tenke, det er jo ingen som kan mer om faget enn disse.....??

De fleste studier som er gjort på området viser at under visse retningslinjer så er hjemmefødsel like tryggt som sykehusfødsler, altså under den forutsetning at svangerskapet har vært normalt, man venter en normal fødsel og det er en erfaren person tilstede som kan vurdere overflyttning til sykehus hvis det skulle oppstå noe uforutsett. Er selv lege, skal føde på sykehus ettersom jeg er 1. gangs og derfor ikke helt vet hva jeg går til og hvordan jeg kommer til å takle ting. Men neste gang kommer jeg uten tvil til å føde hjemme, ikke fordi jeg ikke stoler på helsevesenet, er jo en del av det selv, men nettopp for å unngå stress og mas i et travelt sykehusmiljø. For meg er fødsel noe svært personlig så har veldig forståelse for at mange velger dette. Forstår også at mange føler seg tryggere på sykehus, vi er vel rett og slett bare forskjellige... men det ene valget er ikke noe bedre enn andre.

Annonse

Jeg skal ikke føde hjemme, jeg skal denne gangen ha planagt keisersnitt grunnet store komplikasjoner under forrige fødsel.

Jeg synes dere tar en enorm sjanse ved å føde hjemme, det er naturligvis deres valg som selvfølgelig skal respekteres, og det gjør jeg.

Jeg hadde en svært lang om veldig komplisert fødsel som endte med et veldig sykt barn som umiddelbart ble lagt i respirator og fraktet til Rikshospitalet. Det var et under at hun klarte seg, og har det i dag fint.

Leger og jordmødre påpekte i ettertid at hvis jeg hadde født hjemme ville hverken barnet eller jeg klart meg, det satt virkelig en vekker i meg...

Jeg vet at alle før i tiden fødte hjemme, men tenk også på hvor mye tragisk som skjedde på den tiden.

Jeg ønsker dere virkelig lykke til uansett hva slags fødsel dere velger.

Signerer med anonym av ren feighet, litt redd for å bli skjelt ut etter innlegget mitt...

Det er jo akkurat det som er poenget - hadde du bestemt deg for heimefødsel ville jordmora di ha sendt deg til sjukehus pga komplikasjonar. Det er ikkje slik at koste ka det koste vil så skal ein føde heime! Trur at dei som vel heimefødsel tenkje på eventuelle komplikasjonar og tek det med i berekninga, dvs kor lang tid tek det å kome seg til sjukehus.

Mitt fyrste barn vart fødd på fødeavdelinga, 20 min etter ankomst fordi 36t forut med rier tilbragte eg heime. Hadde eg hatt ei tilgjengeleg jormor som kunne ha komt heim til meg ville det så absolutt ha vore betre. Denne gangen planlegg eg heimefødsel, men tar meg ein tur på fødeavdelinga i forkant alikavel, for eg veit jo ikkje kva som kjem til å skje.

Eg vil tilbringe tida heime, der eg sjølv finn roa til å takle riene. Utan unødig helsepersonell. Og i tillegg trur eg det er mykje betre at vi kan vere saman alle tre etterpå. Hittil har eg aldri vore borte over natta frå datra mi på snart 15 mnd og eg vil ikkje at dette skal bli ei traumatisk oppleving for ho.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...