Gå til innhold

Arbeidsledig og støtte....(eller ikke støtte)!!!

Anbefalte innlegg

Jeg er vikar, og har ikke fortalt jeg er gravid enda. Håper på å bli fast ansatt 1.juli, så sier ingenting før dette!! LIVREDD for å bli arb.ledig!!! Men, det er jo ikke sikkert jeg blir fast ansatt, og da fortsetter forhåpentligvis vikariatet....

Det jeg lurer på er hva slags støtter man får istedet for fødselspenger. Man må jo jobbe minst 6 av de siste 10 mnd for å få fødselspenger, og om man ikke har rett til fødselspenger så får man en engangssum på 33.000. Samboer mener bestemt at jeg vil få graviditets-støtte, eller andre inntekter. Han sier: Vi bor i Norge, og så klart får du støtte i hue og r**va!!! JEG derimot mener at får jeg ikke fødselspenger, så får jeg den engangs-summen, og IKKE noe mer!! Jeg mener det er noe sånnt som at siden jeg bor sammen med barnets far har jeg ikke rett på noe ekstra, da han må forsørge oss. Jeg TVILER jo på at jeg får fyken på dagen, men lurer så følt på dette!!!

Fortsetter under...

Det er sant. Du får den engangs-summen, og ikke noe mer.. Hvis du er under utdanning har du vel rett på litt fra lånekassen, men det er visst minimalt.. Det er helt SYKT at vi som lever i et av verdens rikeste land ikke kan få hjelp når vi får barn, selv om vi ikke har jobb..

Hvis du har opparbeidet deg rett til dagpenger - når/hvis du blir arbeidsledig, så danner dette, sammen med lønnen du har nå - grunnlaget for dine fødselspenger. Har du ikke opparbeidet deg rett til dagpenger, så får du kun engangsstønaden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...