Gå til innhold

Forsinket språkutvikling

Anbefalte innlegg

Hei !

Har en jente på 2 år og 6 mnd. Hun er forsinket med språkutviklingen og mamma er selvfølgelig kjempe engstelig. Er det noen som har erfaringer med dette. Kan ennå språket komme. Hun sier endel enkle ord, mamma, pappa, jakke, ball, bil hest, vov-vov, navnet sitt is etc. ca 50 ord. Setter også sammen enkle setninger, 2 eller 3 setninger. Mamma komme, eg vil se lala o.s.v.

Har hatt noen ørebetennelser, men ikke så mye væske over lengre perioder at øre nese hals legen ville legge inn dren.

Bruker språket aktivt, mener med det at hun baler i vei og spør endel hva " det " heter. Snakker mye, men det meste er ikke forståelig for oss.

Bør vi være engstelige.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5429415-forsinket-spr%C3%A5kutvikling/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, dere trenger ikke være engstelige, dette høres helt normalt ut. Hun bruker jo, som du sier, både to og tre ords yttringer, og det er det man forventer av en 2-3 åring.

Mange sier ikke stort før de er nærmere tre år heller. MYE kan skje det neste halve året.

Så bare fortsett å prat mye og sett ord på det dere gjør i det daglige. Les og syng sammen med henne. Snart snakker hun så mye at dere helst ønsker at hun kan tie litt stille :0)

hun er da ikke forsinket i det hele tatt spørr du meg, er førskolelærer så dette høres helt vanlig ut, spes det at hun setter sammen opp til 3 ord av gangen. hun har helt sikkert mere ord inni seg og en dag eksploderer det helt. har hatt mange tilfeller av barn som ikke prater, men babler og sier lite, og vips så skjer det en hel masse. og vi klør oss i hodet hver gang, hehe.

hun høres ut som en helt vanlig 2 åring.

Hei og takk for svar.

Var ikke sånn i utgangspunktet bekymret selv, ikke før barnehagen bemerket det. De opplevde også at hun lekte lite med de andre barna. For meg var dette helt naturlig siden hun ennå bare er 2 år og 6 mnd. og samtidig ikke har et godt språk.

Kan jo nevnes at jeg selv er bvpedagog. og har vel gjerne en evne til å tenke det værste.

Syntes det var rart at barnehagen kommenterte det og tenkte at da må det vel være ille...

Varmer alltid med oppmuntrende ord fra andre.

Takk :-)

Syntes det hørtes helt normalt ut jeg å. Så lenge hun prøver. Og det at hun ikke leker så mye med de andre har vel ikke så mye å si enda. Slik er vesla vår også iblant. Liker godt å tusle for seg selv iblant. Barn er forskjellige!

G¨r nok så bra så.

Lykke til!

Annonse

Dette høres helt normalt ut , men kjønner godt at du blir engstelig , det er jo så fort gjort! Gutten Våres er 2 år og 3 mnd.og inntiil en mnd. side hadde han nesten ikke noe språk, bare meste babyspråk. Men fikk høre av legen at han hadde mye voks i ørene sine og etter det har vi være mye flinkere å ta bort dette har språkutviklingen har vært helt enormt, han prøver å si alle nye ordene og han veldig opptatt å si de rett. skikkelig artig å se. Før hørtes alt liksom likens ut.

Tenkt bare å skrive det ned her, sikker flere som er innom å lurer på samme problemet. VIrker som det er ike noe grunn å bli engstelig i forhold til språk før de er 3 år , men det er alltid greit å føle opp i rett tid hvid det skal være noe.

Lykke til...........

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...