EvaS Skrevet 21. juni 2006 #1 Skrevet 21. juni 2006 Hei! Det er så interessant med undersøkelser -som f.eks. Expat sin:) Nå lurer jeg på hvor mange av dere ble ammet av deres mødre. Eller fikk dere mme. Hvis ammet, hvor lenge? Og når ble dere født (år)? Jeg ble ammet i 7 måneder, men fikk sannsynligvis tillegg fra 4mnd. Født i 1977 (29 år). Hilsen
Blomman Skrevet 21. juni 2006 #2 Skrevet 21. juni 2006 fikk pupp til jg var ca 1 år , men vet ikke helt hvor lenge jeg ble fullammet- mor måtte tidlig ut i jobb igjen vet jeg
Expat Skrevet 21. juni 2006 #4 Skrevet 21. juni 2006 Jeg er født i 72, var veldig stor (4,5kg), og jeg mener mamma hadde nok melk til meg til 3mnd.
Expat Skrevet 21. juni 2006 #5 Skrevet 21. juni 2006 Hun sier forresten at det er så stilig at jeg har fått det til.
Blomsterbarn Skrevet 21. juni 2006 #6 Skrevet 21. juni 2006 Jeg ble ammet i ca ett år. Tror jeg ble fullammet i ca 4-5 måneder. Født i 70.
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2006 #7 Skrevet 21. juni 2006 Jeg er også 1977-årgang - men ble dessverre ikke ammet i det hele tatt (kun noen dager tror jeg). Mamma sier hun "ikke hadde nok melk" og at "det bare rant ut". Jeg mistenker at hun ikke ble støttet til å få det til å fungere i det hele tatt. I dag, etter 8 måneder, skjønner hun ikke helt at jeg "gidder" å styre med amming og har lenge foreslått at jeg kutter ut puppen. Før fødselen innbilte jeg meg at jeg ikke ville få til å amme siden mamma ikke fikk det til... så dum kan man være!
Mamma til tre Skrevet 21. juni 2006 #8 Skrevet 21. juni 2006 Detr har eg faktisk ikkje lurt på før no med nr tre, sidan han får flaske. Men eg spurte mamma og ho trudde at både eg (født i -78) og søstra mi (født i -83) fekk mm i eit halvt år. Og deretter fekk vi collett.
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2006 #9 Skrevet 21. juni 2006 Ble ammet i 3 måneder, da mistet mamma melka. Gikk visst fra rikelig med melk til helt tomme bryster over natta. Samme skjedde da hun fikk lillebroren min, da jobbet hun virkelig hardt for å få i gang melkeproduksjonen igjen (siden hun da visste av erfaring at flaskemating var mer jobb enn amming for henne), men det nyttet ikke. Jeg er født i 1978
Annie Bailey Skrevet 21. juni 2006 #10 Skrevet 21. juni 2006 Jeg ble ammet til jeg var over ett år.. ca 13-14 mnd tror jeg og er født 76
~chess~ Skrevet 21. juni 2006 #11 Skrevet 21. juni 2006 Tror ikke jeg ble ammet særlig lenge. Mamma ble gravid igjen da jeg var 3 mnd, så jeg tror hun sluttet da. Hm, må spørre henne om dette. Jeg er født i 74. Er forresten kjempeglad for at jeg klarte å fullamme poden i 6 mnd, og at jeg fortsatt ammer han (8,5 mnd)
juni_ Skrevet 21. juni 2006 #12 Skrevet 21. juni 2006 Jeg ble fullammet i 3 måneder. Etter det nektet jeg å ta puppen etter å ha blitt gitt flaske et par ganger fordi mamma måtte jobbe. Er født i 76 Ammer selv nå og er innstilt på å gjøre det ett år
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2006 #13 Skrevet 21. juni 2006 Selv fullammer jeg fortsatt gutten min, og håper på at det går bra til han er 6 måneder. He he, og mamma passer godt på meg, hun er jo veldig glad for at jeg ikke har samme problem. Så jeg får beskjed om å drikke masse, og når vi er der på middag får alle beskjed om at det ikke er tale om for andre å tømme matfatene før jeg er helt mett, for jeg må få all maten jeg trenger så jeg kan lage melk til hennes kjære barnebarn ;-)
fjummsi *med nr. tre i magen* Skrevet 21. juni 2006 #14 Skrevet 21. juni 2006 Jeg ble ammet i 9 mnd. Fikk visst litt tillegg på kvelden og den obligatoriske nypesafta og grøten fra 8 uker... Født i -75
ettbarnsmammaen Skrevet 21. juni 2006 #15 Skrevet 21. juni 2006 Jeg ble ammet til jeg var 8 mnd. Ble fullammet til jeg var 6-7 mnd. Er født i 1964.
-pixie- Skrevet 21. juni 2006 #16 Skrevet 21. juni 2006 Jeg ble ammet i ca to uker. Da fikk mamma dobbeltsidig brystbetennelse og det var det. Jeg er født i østerrike, og en god historie fra klinikken der var at de nybakte mammaene fikk servert vin på kvelden. Det skulle hjelpe dem å få mye melk - antagelig var det vel den avslappende effekten de var ute etter? Søsteren min ble fullammet i 6 mnd - da ville ikke hun ha mer helt plutselig.
winneboo Skrevet 21. juni 2006 #18 Skrevet 21. juni 2006 Jeg ble ammet til jeg var 1år. Fullammet i 4mnd. La visst ikke godt nok på meg. Jeg er født i 1985. Selv fullammet jeg vesla mi i 6mnd. Hun er 8,5mnd å ammer fremdeles
Ella i farta Skrevet 22. juni 2006 #19 Skrevet 22. juni 2006 Jeg ble ammet til jeg var ca 9 mnd. Sønnen min er 10 mnd og jeg ammer enda. Jeg er født i 1986.
Timothy`s moster med 2 prinser Skrevet 22. juni 2006 #20 Skrevet 22. juni 2006 Ble ammet til jeg var seks måneder, da hadde jeg åtte tenner og mamma orket ikke lengre. Født i 1981. Sannsynligvis fikk jeg grøt fra 3-4 mnd alder- det som var vanlig da i følge min mor.
Gjest Skrevet 22. juni 2006 #21 Skrevet 22. juni 2006 født i 1983. Ble født 2,5 mnd for tidlig og var ikke samme syn på amming da. Mamma fikk ikke bo på sykehuset og skulle komme innom hver 3 time for å gi mat. Mens de på sykehuset ga mme i tilegg. Klart jeg var lita og fikk tilegg så pupp ville jeg ikke ha.Fikk hjelp av en lege til slutt å få igang ammingen da hun satt og skreik utafor prematur avdelingen med brystbetennelse og tette melkeganger. Da la de henne inn igjen så hun fikk amme:) Så jeg ble ammet til jeg var 7 mnd.
(-;) Skrevet 22. juni 2006 #22 Skrevet 22. juni 2006 Jeg ble født i 1976, og mamma hadde lest "Boken om amming" av E. Helsing, så jeg skulle ammes, ja! Fikk visst tillegg på barsel. "Det fikk omtrent alle". Så ble jeg fullammet i ca 3 mndr, tror jeg. Da fikk jeg middagsglass (og grøt?). En gang jeg hadde omgangssyken, ca 4 mndr, fikk jeg etter legens ordre, bare saft i ett døgn. Så måtte mamma øke opp igjen melken, og det gikk greit. Ble ammet i ca ett år. Da fikk mamma brystbetennelse og mononucleose. Men jeg tror ikke hun hadde tenkt å amme i mer enn et år likevel - de andre ble ikke det, og hun har nevnt at det kanskje er på tide å slutte å amme minsten min (20 mndr) snart... (Jeg ammet den eldste i ett år, fullammet i nesten 6 mndr. Jeg ammer fortsatt nr. 2, han ble fullammet i 6 mndr).
Gjest Skrevet 22. juni 2006 #23 Skrevet 22. juni 2006 Mamma hadde ikke nok næring i melka. Jeg bare sov nesten hele tiden. Og da de sa jeg ikke la tilstrekkelig på meg, ble jeg stappa med grøt. Var ei skikkelig bolle. :-) Var visst noe lignende med storesøsteren min. Hun er født i 76 og jeg i 82. Selv fullamma jeg omtrent til 6 mnd og trappa ned og kuttet vel ned etter ca 15 mnd'er. Da var jeg lei og begynte å jobbe ugunstige arbeidstider.
EvaS Skrevet 22. juni 2006 Forfatter #24 Skrevet 22. juni 2006 flott:) deres mødre var flinke:) nei, jeg spurte også pga at da jeg ble født var det veldig typisk i Tsjekkia å gi MME, ikke å amme. Mesteparten av venninene mine fikk bare mme. Men det ser ut at mme-trenden var ikke her i landet? i 70-tallene da.
Mamma til godjenta & lillebror Skrevet 22. juni 2006 #25 Skrevet 22. juni 2006 Jeg er også født i 1977. Moren min forsøkte å amme i 1 mnd, men hadde nok ikke lært seg riktig teknikk, for hun har fortalt at hun "bare blødde og blødde i 1 mnd", og jeg raste ned i vekt. Fra jeg var 1 mnd gammel fikk jeg mme. Da broren min kom 3 1/2 år senere forsøkte hun ikke å amme, var nok blitt skikkelig skremt av den forferdelige opplevelsen sist. Veldig trist egentlig ( Jeg ammet datteren min på 2 år frem til hun var 16 mnd, jeg var da 1 mnd gravid med nr 2, og hun ville da ikke ha mer. Melka så ut til å smake "pyton". Lillebror på 3 uker kommer til å få pupp så lenge han vil ha (innenfor rimelighetens grenser selvfølgelig, he he...), men jeg håper å holde på til han er 1 1/2 år i hvert fall.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå