Gå til innhold

Forkortet permisjon hvis man føder før termin??

Anbefalte innlegg

Skrevet

En venninne av meg fødte fem dager før termin. Nå har hun fått brev fra trygdekontoret hvor det står at permisjonen hennes vil bli fem dager kortere pga dette, er ikke det rart?? De hadde vel neppe gitt henne fem dager mer hvis hun hadde gått tilsvarende over termin?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det stemmer, det står i reglene at man må ta ut 3 uker av permisjonen før fødsel. Hvis man ikke rekker å ta ut de tre ukene før fødsel mister man det som er igjen av denne tiden. Man får dessverre ikke utvidet til mer enn 3 uker dersom man går over tiden...

Skrevet

Det er søren meg det dummeste jeg har hørt!! Skal man liksom "straffes" for å føde litt for tidlig, da? All tid man kan få tilbragt med barnet sitt i første leveår er vel av det gode? Heia Norge.....

Skrevet

Føder du før termin får du i det minste de resterende ukene sammen med babyen. Føder du etter termin får du desto færre dager sammen med babyen, så det synes jeg er mye værre.

De tre ukene før termin er jo for at mor skal få hvilt seg litt. Resten er beregnet på barnet.

Så jeg synes ikke synd på dem som føder før termin. Synes desto mer synd på dem som føder etter, som om det ikke er ille nok i seg selv!

Skrevet

Hm. Dette gjelder vel bare hvis en føder før disse 3 permisjonsukene før termin? Så lenge en føder innenfor disse 3 ukene - eller etter, skal det ikke ha noe å si for permisjonen videre!

At hun fødte 5 dager før termin, skal ikke ha noe å si. Hadde hun derimot født 5 dager før permisjonen hennes begynte, altså 3 uker og 5 dager før termin, så ville jeg heller trodd at Trygdekontoret begynte å dirre av begeistring.

Skrevet

NEi du. det gjelder uannsettt når du føder før terminen. Trygdekontoret får fødselsdatoen!! og regulerer permisjonene etter det npr du føder FØR termin. men som de andre over her sier IKKE etter terminen...

kipt, men helt sant!!!

Skrevet

da skal jeg søren meg føde akkurat på dagen!!!!!!! synes at hvis det skal være sånn, så burde man jo ha permisjon til barnet er kommet over ett år, og ikke måtte begynne i barnehagen før 1års dagen.... synes egentlig det uansett da... men hvorfor skal de absolutt ha disse teite reglene da?

Skrevet

Herlighet, du har virkelig helt rett. Fra Trygdeetaten:

http://www.trygdeetaten.no/default.asp?strTema=familie&path=f_oedsel_mrog_mradopsjon&path_sub=f_oedselspenger

"Mors uker

Din stønadsperiode starter senest tre uker før fødsel (termindato). Dersom du ikke tar ut, eller dersom fødselen skjer i denne treukersperioden, blir stønadsperioden tilsvarende forkortet. Disse tre ukene kan ikke overføres til etter fødselen."

Så vilt! Jeg fødte forøvrig dagen før termin sist og fikk ikke beskjed om at permisjonen ble én dag kortere... Hehe, mulig de ikke er SÅ nøye. :D

Skrevet

Trygdekontoret teller bare ukedager som dager, så hvis du fødte f.eks. på en lørdag og hadde termin på en søndag, så har det ikke noe å si. Jeg fødte 17 kalenderdager for tidlig, men ble bare trukket 13 dager av trygdekontoret, men det blir fortsatt 17 dager i praksis pga lørdager og søndager..... Men det er nok ikke meningen av normale folk skal skjønne dette....

Pluss: det er jo veldig vanlig at UL-termin er etter mens-termin. Lurer på hvorfor dette er? og hvorfor man på død og liv alltid må gå utifra UL-termin når de beregner dette?? Juks og fanteri!!!!

Skrevet

Uansett hvordan man ser det har man bare 53 uker permisjon (54 etter 1.juli). Av disse skal minst 3 uker tas ut før fødsel, men du kan også ta mer (noe du da gjør om du går over termin). Det betyr IKKE at det du eventuelt tar mer FØR fødsel også kan tas etter fødsel. Du har altså dine uker og du får IKKE mer om du føder etter termin, altså føder du to uker etter termin, får du 48 uker sammen med barnet, ikke 50 som du ville fått dersom du fødte før eller på termin!!!

Skrevet

stemmer det føder du før på en uke dag blir du trekt tilsvarende. føder du etter får du ikke tilsvarende lengre permisjon. så det beste er å fføde på termin dagen;)

Skrevet

Nå må vi snart slutte å klage i dette landet!!! Vi er et av de landene i verden med best forutsetninger for å føde barn uten at det skal gå utover arbeidet vårt...Hva så om man får være hjemme i noen dager kortere enn en annen...Vi har jo muligheten til å være hjemme, men får ikke betalt i så mange dager...Så får man være hjemme i noen dager uten lønn da, det er ikke verre enn det!!!

Skrevet

Enig i at vi må slutte å syte!!! Selvfølgelig har jeg også lyst å ha flest mulig dager sammen med babyen før jeg må begynne på jobb igjen. Men husk på at det er en VELDIG god ordning vi har i Norge! Jeg har hørt at det er verdens beste. I mange andre land får mor bare noen få uker.

Skrevet

ja, vi har en veldig god ordning. Jeg føder i juli og tar bare ferie helt til barnehagen begynner i august engang, greit det og.

Skrevet

Visst er Norge et fantastisk land! Det er helt utrolig at vi kan være hjemme med barnet vårt i 10 mnd og få utbetalt full lønn!!

Noe som er dumt, er at en må gi beskjed til arbeidsgiver på forhånd hvor lenge en skal ha permisjon + hvilke dager en velger å ta ut ferie i fortsettelsen av permisjonen, og det er faktisk ikke bare-bare alltid å gjøre om på dette... Det er begrenset hvor mange feriedager en har, og en har gjerne brukt litt tid på å finne ut hvilke dager en skal ta ut for at det passer best for mor, far, barn - og også i forhold til barnehage/barnepasser.

(Men hvis det ikke er noe problem å bare ta ut noen dager ekstra permisjon uten lønn, går det jo greit for de fleste)

Skrevet

Systemet er litt teit, men vi har INGEN grunn til å klage i forhold til andre land. En arbeidskollega av meg fødte sitt barn i Frankrike, og hun fikk kun 1 måned hjemme før hun måtte tilbake i arbeid. Hun sa det var et sinnsykt stress og et sant H..... i forhold til amming. Hun pumpa til den store gullmedaljen, samt at hun ofte måtte dra fra jobb for å amme.. Så når vi får 48 uker er vi egentlig kjempeheldige :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...