Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann!

skal på første jordmorkontrollen i morgen, og skal ha med urinprøve... Ei venninne sa at den må være fra morningen... Stemmer det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ja det stemmer

Skrevet

Ja, det bør det være. For det første er den mer konsentrert, og vil gi bedre utslag på tester hvis det skulle være noe, for det andre kan den bli 'forurenset' utover dagen etterhvert som du spiser. Da kan du få falske resultater.

Skrevet

ok. og takk for kjappe svar :-)

Har det ikke noe å si at den blir stående til godt utpå dagen? Skal ikke være der før ett...

Skrevet

Det har ingenting å si. Blir ikke dårlig av den grunn.

Skrevet

Du kan godt sette den i kjøleskapet om den blir stående svært varm over flere timer. Det er heller ikke bra. Urinprøver settes alltid kaldt på sykehus om den må stå en stund. Lykke til hos jordmor! :)

Skrevet

hei

jeg leste akkurat en liten lapp på legekontoret om urinprøve.

Det sto at den ikke måtte være mer en 1 time gammel.

at man skulle ta den miterste stråle.

å at man skulle bruke sterile glass (får på apoteket).

men nå vet jeg ikke om det gjelder urin prøve fra gravide.

tror ikke du trenger morgen urin, tror bare det gjelder hvis du skal ta en graviditets test

lykke til

Skrevet

Jordmor spesifiserte dette spesielt til meg, at jeg måtte ha med MORGENurin - prøve når jeg kom til henne.

(Så da hadde jeg med det.)

Skrevet

Legen min forklarte at det viktigste er at urinen har stått minimum 3 timer i blæren. Derfor er det best med morgenurin.

Skrevet

Jeg jobber bare nattskift, så det er teknisk sett ikke "morgenurin" de får av meg. Da skulle jeg tatt urinprøve i firetiden på ettermiddagen. Så lenge jeg ikke har urinert på 3-4timer, så skal det være greit. Skjønner godt at urinen er mer konsentrert etter ei hel natts søvn, hehe,men tror jeg har sovet 2 hele netter siden jeg ble gravid - uten å våkne for å gå på do.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...