Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Så et innlegg her om noen som hadde fått en "infertilitetsmappe" hos gynekolog.

Er det vanlig å få sånt, eller er det bare hos spesielle klinikker? Jeg har vært hos en gynekolog og ikke fått noen ting annet enn innvendig UL, og skal nå til en annen gynekologklinikk. Men de sier at de ikke driver og utreder så veldig, men at jeg kan få en sjekk og en hormonkur.

Betyr dette at jeg bør gå et annet sted?

Hva er det vanlig at en gynekolog gjør når man undersøker pga. at man ikke blir gravid, og er det vanlig å få en egen mappe med info??

Setter stor pris på svar! :-)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5426406-utredningsmappe/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei, du sikter sikkert til mitt innlegg tenker jeg....??

Hva er ditt problem? Hvorfor blir ikke du gravid? Jeg har hatt innvenig UL på sykehuset, denne var i orden. Hatt GU mange ganger, dette har vært i orden. Jeg er overvektig, men legen min syntes ikke at dette gjorde noe, derfor fikk jeg infertilitetsmappe fra lillehammer i går. Det burde legen ha sagt til deg også. Jeg har i tillegg uregelmessig mens, usikker EL.

Hva sier legene til deg??

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5426406-utredningsmappe/#findComment-5426599
Del på andre sider

Heisan!

Ja, det var ditt innlegg jeg leste. Tenkte det var best å starte en ny tråd...er så usikker på hva en utredning innebærer, og hva jeg bør forvente å få.

Mitt problem - har to barn fra før, prøvd på nr. 3 i snart 4 år. Ikke tidligere utredet, ikke fått hjelp. Er 38 år, mann 37 år. Min mann har trodd det vil ordne seg av seg selv siden vi har klart det før, men nå begynner han også å skjønne at det ikke er så lett. Sa fra til legen min for et år siden, da vi hadde prøvd i 3 år. Han sa "ta sommeren til hjelp, så ordner det seg nok" pga. at vi har vært igjennom en del og han trodde det kunne være psykisk...sommeren kom og gikk, og ingen graviditet. Prøvde på nytt i våres, og fikk rekvisisjon til gynekolog. Hun undersøkte meg for endometriose (fant ikke noe), og sa at den eneste måten jeg kunne få en hormonkur på var å ta laparaskopi. Jeg kunne velge selv, men siden jeg allerede hadde to barn...hun undersøkte meg ikke på noen andre måter, tok ingen tester, ingenting.

Nå synes jeg det holdt, og ba om henvisning til annen gynekolog. Legen min mente jeg burde holde meg til den første, men jeg insisterte og fikk rekvisisjon. Venter nå på time. Har litt uregelmessig mens, som kan vare i nesten 2 uker hvis du regner fra første blødning. (Har opphold på noen dager før det setter skikkelig igang.). Aner ikke når/om jeg har EL. Har fått svakt utslag på en test.

Var litt overvektig, men har gått ned 12 kg. på et år for å se om det hjalp. Alle GU har vært OK.

Det var min historie. Er nå veldig spent på hva som venter meg hos neste gynekolog...håper de er litt mer innstilt på å hjelpe.

Lykke til videre! :-)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5426406-utredningsmappe/#findComment-5426740
Del på andre sider

Nå vet ikke jeg hvordan legene forholder seg til prøvere som allerede har barn fra før, men jeg har ikke barn selv og fikk beskjed om at når man har prøvd i ovet ett år så har man rett på utredning. Vi har prøvd i 1, 1/2 år, ca 70 dager mellom hver mens, ikke vet jeg når jeg har EL, sædprøver og andre prøver av meg og han er OK, MEN jeg hadde litt for mye mannlige hormoner. Bmi på 38, 115 kg, 1.74 høy. Fikk beskjed om å gå ned i vekt, men dette er vanskelig. Jeg spiser veldig lite, men altfor sjelden. Og når depresjonen inntrer pga at jeg ikke blir gravid så spiser jeg NEI-mat. Dette er feil, men det er vanskelig. Jeg og sambo er bare 21 år begge to, så vi er fortsatt unge, men jeg har ventet lenge, og det er tungt å gå å vente på noe du virkelig ønsker deg.

Jeg skal begynne på pergotimer, tabletter for å få fortgang i EL og kanskje dette skal til for at jeg blir gravid. Skal også ta tre blodprøver på en 28 dagrs syklus, samtidig som jeg bruker pergotimene fra dag 5-9 i syklusen. Hvis dette ikke er løsningen for meg, blir det neste "kikkhulls" operasjon, eller laparaskopi. Jeg håper jeg slipper å måtte helt til prøverør for å få det til.....

Jeg vil egentlig anbefale deg at du tar kontakt med legen din og sier at du vil ha utredning, eller få pergotimer direkte av legen din. Dette har hjulpet mange, og dette skal ikke avhenge av verken alder, vekt, eller antall barn fra før.

Ønsker deg lykke til videre ;);)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5426406-utredningsmappe/#findComment-5426904
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...