Gå til innhold

Juni: Vi fikk en datter


cathy- 80

Anbefalte innlegg

Hei folkens.

Så var det min tur. Tok keisersnitt den 14 juni. Det gikk veldig bra,. Måtte vente litt på sykehuset. Skulle ta keisersnitt nr 2 den dagen, ble nr. 3. Skulle møte opp på sykehuset kl.8.30. Vår datter kom 13.27. Hun var ei stor jente på 3810 og målte 34 cm fra hode til rompe. Da hun har ligget lenge i sete kunne de ikke måle full lengde. Måtte ligge på post oprativ i 4 timer etter fødselen. Det var kjedelig. Fikk vært litt sammen med jenta mi da min samboer kom ned med henne. Fikk gitt henne et kyss, mens jeg lå å ble sydd igjen også. Da kl. var 18.30 kom jeg endelig opp på rommet mitt. Hadde alene rom. Det fikk jeg beholde hele tiden mens jeg var der. Fikk ikke reise hjem før etter 5 dager. Det var da deilig å komme hjem. Hun spiser godt så etter 4 døgn hadde hun bare godt ned til 3700. Etter legevisitten som er etter 48 timer viste det seg at det kom en kneppelyd i hofta hennes. Hun ble derfor lagt i pute. Var på ultralyd av henne i går. Det viste seg at hun har hoftedysplasi. Hun må derfor bli liggende i puten slik at beina hennes går uttover slik at hofteleddende utvikler seg riktig. Dette var veldig synn, men det kunne alltids vært ting som er værre. De sier at de blir bra igjen. Fikk meg en liten nedtur på sykehuset da hun ble lagt i puten. Det kommer nok masse av at vi fikk veldig lite informasjon og legen hadde så dårlig tid. da de skulle legge henne i puten slang nærmest legen ungen på en benk. Bente beina hennes ut til siden og trøkket puten på. Babyen skrek så fært at hun nesten mistet pusten. Her var det ikke mye hensyn å ta. Er ikke så rart at en som nybakt mor får sjokk. Fikk ikke noe informasjon om hvordan den skulle ligge eller hvordan dette føltes for henne. Var bare å trøkke det på, gi oss brosjyre og værsegod. Måtte snakke med de på barsel for å få informasjon. Min samboer fikk nå sagt i fra til de på barsel at slik behandling går det ikke ann å gi folk. Litt menneskelig hensyn må leger også kunne ta. Har nå kommet over det værste sjokket. Fikk nå en liten nedtur igjen da vi kom hjem da vi fant ut at sikkerhetsnettet til bilen ikke kan brukes da bagvognen er for smal. Såp vognen vi har kjøpt kan heller ikke brukes. Har vist krav på å få vogn og bilsete fra hjelpemiddelsentralen da hun må ha spesial laget utstyr. Dette måtte vi også finne ut av selv da ikke de på sykehuset viste dette. Blir litt ekstra i form av at alt hun skal lligge på må bygges opp i ryggen og under beina slik at hun ikke ligger i nedover bakke. Dette måtte vi også finne ut selv for ingen fortalte oss dette. Får vist utstyr til dette også. Får bare håpe at ting ikke tar så lang tid. Får ikke kommet oss ut av huset.

 

Dette ble fryktlig langt. Slik er det når en har mye på hjertet. Hjelper å skrive det ned også..

 

Bortsett fra dette koser vi oss. Har fått ei kjempe snill jente. Hun skal forresten hete Synne.

 

Dere som ikke har født får ha lykketil og håper ikke vente tiden blir for lang.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gratulerer så mye med jenten!!! Er kjent med at hjelpemiddelsentralen er treig så stå på krava!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. Det vet jeg også. Jobber i hjemmesykepleien og der dør nesten folk før de får hjelpemidlene sine. De må jo forstå at ikke folk kan sitte inne. En ønsker jo å komme seg ut å trille ol. Venter på skrivet fra sykehuset. Når det kommer skal vi fysisk gå ned på sentralen og si at vi skla ha det nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med jenta! =)

Håper det ordner seg med utstyr og slikt for dere...ikkeno` moro å gå å mase sånn...

Kos dere masse i denne fine første tiden sammen =)

 

Klem fra en meget fødeklar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Gratulerer så mye med lille Synne:-) fint navn forresten.... Regner med at det er mye kos om dagen. Håper dere snart får hjelpemidlene da, slik at dere får kommet dere ut på tur.

 

Klem

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei og gratulerer masse med Synne!(Nydelig navn dere har funnet til henne forresten) Så bra at hun spiser godt og er ei snill jente, det betyr hvertfall at hun nok ikke plages nevneverdig av hofteleddsdysplasien.Selvfølgelig alltid ett sjokk når barnet blir født med et problem, men som du sier , det blir jo bra.Kjente engang ei som fikk ei jente med det, og hun er helt fin i dag.Men sjokkert over behandlingen dere har fått!!! Skulle jo vært automatisk det at man fikk all informasjon i verden! Stå på krava deres, jeg hadde mast på både hjelpemidler og annen hjelp til jeg fikk det.Dere har vel krav på kontinuerlig oppfølging av fysioterapaut vil jeg tro?

 

Håper dere kommer dere på trille tur snart:-)

 

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Gratulerer så utrolig masse med jenta!! Kjempe fint navn dere har valgt! Det var synd å lese at hun har hoftedysplasi, og verre var det å lese om behandlingen dere fikk!

Jeg er utrolig skuffet over behandlingen vi også fikk på Drammen sykehus.. Rett og slett mange frekke og uhyggelige ansatte! (velig mange kjempe hyggelige også altså..) Fikk meg til å føle meg skikkelig dum når jeg spurte om ting, osv.. I tillegg så har guttungen min fått med seg noe smitte derfra! Helt utrolig..

 

Håper dere får det utstyret dere trenger fra hjelpemiddelsentralen! Kos dere så masse hjemme!

 

Klem fra;

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at dere er enig med meg.

Er bare tull på dette sykehuset. Ringte i går til sosionomen for å høre hvordan ting lå ann med brevet. Hun sier da at hun hadde sagt til jordmor at det var legen som måtte skrive dette brevet. Det hadde da ikke jordmor fått med seg da hun sa til meg at sosionomen skulle ordne dette. Ringte lege for å høre hvordan det lå ann der. Hun hadde ikke fått noe beskjed om at hun måtte skrive et brev. Hun skulle skrive det med en gang. Kan ikke begripe at ikke de vet at når en får en slik diagnose så må vi ha det på papiret slik at vi kan få hjelpemidler og gi det til trygdekontoret da en har krav på støtte. Hvordan er det mulig. Var på hjelpemiddelsentralen i dag. De hadde nå bestilt madrass da de regnet med å høre mer til oss. Der hadde de kun sportsvogn da de ikke vært bort i at et nyfødt barn hadde pute. Min svigermor fikk kranglet seg til at vi må ha en vogn med bag da hun er nyfødt. Etter mye om og men skulle de ta en kombi tvillingvogn å gjøre om den . Godt at en har noen som kan stå på for seg da en ikke akkurat er i form eller har mulighet da en ikke får tatt med seg barnet ut.

 

Er helt enig at generell behandlig også er dårlig. Flere med holdning om at en må klare seg selv. Hva gjør en på et sykehus da. De kommer plutselig 4 dagen å skal vise meg hvordan barnet skal amme riktig.Litt i seneste laget da hun har sugd feil de dagene før som har gjort at brystvortene har sprukket. Så nå må en ha begynt med å pumpe seg for at de skal få litt fred. Ringte helsestasjonen som rådet meg til å prøve brystskjold i stede da barnet lett kan bli vanskelig å få til brystet igjen hvis det får flaske. Dette hjalp heldigvis. Har lyst til å amme. Dette kunne vært unngått hvis de hadde kommet litt før fra sykehuset side.

 

Får håpe det går bra med sønnen din Ønskejenta.

Ellers så koser vi oss masse. Nyter dagene med jenta vår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Var så spent på om det var noe nytt med dere og hoftedysplasien...håper det nå har ordnet seg og at det går lettere. Helt utrolig at det skal være så innmari vanskelig med alt på sykehuset.(Og kjempeflott at du har en svigermor som kan stille opp for deg, det er ikke lett å ordne opp i byråkratiet hjemmefra med et sykt lite barn...) Hørte også om Ønskejenta og prinsen, der hadde prinsen fådd med seg smitte hjem. Helt utrolig at det er Mulig!

Vi hadde også en fæl opplevelse, vi fikk ikke hjelp i det hele tatt de første dagene, og lillegull endte opp på nyfødtintensiven med tørstefeber og veneflon i hodet. Nei, ikke kom her og kom her og tro du er noe nybakte mor, pleierene på barsel skal ha ettermiddagskaffen sin!

(Og så er det de som er flinke da, de er jo superflinke og kan redde dagen...men du så få det er av de!)

 

Lykke til videre uansett...håper lille Synne fort blir bra =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

Hai. Lenge siden jeg har vært inn på her. Dagene flyr med et lite barn. Koselig at du tenker på meg. Står bra til her. Hun vokser veldig så vi har vært nede å byttet pute 2 ganger. Vet ikke noe mer hvor lenge hun må gå da vi ikke skal til ortoped før den 2i august. Forstår ikke at det går ann at alle skal ha sitt fra dette sykehuset. Har blitt skuffet da jeg trodde det skulle vær et sykehus med god kompetanse. Helt enig med det med kaffen. Er veldig opptatt av seg selv disse folka. Møtte noen flinke vi også men det var stort sett bare jordmødre.

Håper det står bra til med gutten din nelin.

 

Håper hun ikke må gå så veldig lenge med puta. er egentlig værst nå i varmen. Blir veldig varmt da den er stor å klam.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Han har det fint og er over fem kilo nå, var på 6-ukers kontroll med ham og det var bare skryt å få...det varmer et morshjerte! =)

 

Det er ikke så ofte jeg er her inne heller...dagene flyr som du sier, og så er det jo så deilig vær ute. Litt i varmeste laget, men sol er jo kjekt da ;) Var en tur nordpå i slutten av juli i min søsters bryllup, og der var det 5-13 grader om dagen. Siste dagen ble det sol og 19 grader...men fem grader i juli!? Brrr! Måtte ut å kjøpe votter til guttungen så han ikke skulle få blå hender oppi vogna... ;)

 

Hvordan gikk det hos ortopeden? Håper jenta di kan slippe den puta snart...varmt og klamt er noe hun ikke trenger nå som det er så varmt...

Lykke til med alltingen, og ha en superfin sommer =)

 

ps:snakkes kanskje inne på dib?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...