Anno Nym Skrevet 21. juni 2006 #1 Skrevet 21. juni 2006 Hvilke regler har dere for deres små? Ser nå at jeg har vært alt for slepphendt med mitt troll, og har funnet ut at vi må ha"familieråd med innføring av regler!!" Har tenkt å innføre "må sitte ved bordet til alle er ferdige å spise"¨ og at hun må rydde opp sine egne leker. Hun er 2,4 år og veldig trassig. Tror jeg har latt henne få for mange valg og bestemme for mye selv. Føler alt jeg gjør er å si: du må gjøre ditt eller så får du ikke gjøre datt. Hvilke regler hare dere?
nungo Skrevet 21. juni 2006 #2 Skrevet 21. juni 2006 Er også mamma til en jente på 2,6 år. Vi har nok en del "regler", men det er litt vanskelig å skrive dem alle, for mye er jeg no ikek helt bevisst. Sådan generelt kan jeg di, vi har klart definerte områder der vi bestemmer og der hun selv får lov å bestemme. Og når vi bestemmer noe, mener jeg ikke, at vi trenger forklare eller si at "da får du ikke lov til det" el.l. Da bare er det slik, punktum. Vi er vel også heldige at jenta år ikke er spesielt trassig (ennå?) og stort sett glad og blid. Vi gir henne ikke så mange valg og begrenser de, vi gir henne - tror bare det gjør henne usikker, dersom hun selv må ta stiling til for mye. Hun får velge mellom 2-3 slags pålegg, to gensere, to jakker osv., men hun får ikke velg om hun vil ha på genser f.eks. Det er vel en del områder, som ikke er til diskusjon eller forhandling, slik som at pusse tenner, vaske hender, bade, vaske hår, bytte bleie, sengetid, TV titting, kasting av ting, skriking, osv. Men klart, det blir mye "bestemming" eller grensesetting. Jeg er imidlertid veldig oppmerksom på ikke å bruke ordet NEI særlig ofte. Det finnes mange måter - også positive - å formulere grenser på. Vi har ennå ikke tatt i bruk "straff", så som å måtte sitte på trappen el.l. Har personlig ingen tro på det, og det har faktisk heldigvis ikke vært nødvendig.
Amarie Skrevet 21. juni 2006 #3 Skrevet 21. juni 2006 Ikke slå, ikke dytte, ikke sparke, ikke kaste ting inne. Si takk for maten. Rydde leker før leggetid. Synes ikke man skal forlange av så små barn at de sitter i ro til alle er ferdige å spise, bedre å la dem takke for maten og forlate bordet - så får de andre matro! Nå er det ikke sånn at reglene fungerer 100 % - vi jobber stadig med det!
Tøydokke Anna Skrevet 21. juni 2006 #4 Skrevet 21. juni 2006 Enig med Amarie, la de små få forlate bordet når de er ferdig, husker selv hvor trasig og kjedlig det var å sitte i ro der til alle var ferdige. Barn har jo ikke ro på seg, og må få lov til å løpe litt når de har vært flinke å sittet i ro og spist maten sin Ellers har jeg heller ikke stor tro på familieråd med et så lite barn, de er for impulsive og vil glemme slike regler tvert. De er dessuten litt små til å snakke om regler. Det beste er å bare være konsekvent på de tingene dere bestemmer, og ikke lag for mye teori ut av det. Grensene kan settes underveis, da de fleste situasjoner sjeldent er helt like, og derfor blir jo reglene sett ut i fra situasjon. Men man kan jo lære de å si takk for mat, lære de å rydde opp litt leker, osv.. Men de skal være impulsive i den alderen, og det å tøye grenser er et sunnhetstegn. Uansett, lykke til:)
Gjest Skrevet 23. juni 2006 #5 Skrevet 23. juni 2006 Jeg er enig med Tøydokke Anna og Amarie her. Veldig mange gode råd. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2006 #6 Skrevet 23. juni 2006 Her forlater barna bordet når de er ferdige med å spise, så får vi voksne matro. Etter som barna blir eldre blir det kun julaften de må sitte ved bordet til alle er ferdige. Ellers så er det som noen andre her nevner. De får ikke slå, bite, lugge, dytte etc. Løping og roping tar vi ute. Jeg bestemmer når de skal skifte klær og bleier. Uten diskursjon. Jeg er veldig påpasselig med å si "nå skal vi" og ikke "skal vi". Det er veldig viktig synes jeg. Foreks; -"skal vi ha på joggeskoene". Da vil barnet begynne å protestere, for det vil jo selvfølgelig ikke ha på de skoene. Men sier jeg -"nå skal vi ha på joggeskoene", vil barnet etterhvert skjønne at de da må ha på joggeskoene og ikke protestere. Så derfor bruker jeg aldri (med mindre jeg ikke tenker..hehe) - "skal vi". Det er dumt å la barn velge. Og da vet de at de har ett valg og protesterer oftere.
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2006 #7 Skrevet 23. juni 2006 Men, hvordan får dere da barna til å sitte ved bordet til alle er ferdige når dere ikke er hjemme?
Gjest mor75 Skrevet 23. juni 2006 #8 Skrevet 23. juni 2006 Selv om vi er på besøk synes jeg ikke det er nødvendig å sitte ved bordet til alle voksne er ferdige. Vi skal jo prate osv. Synes det er greit at de sitter til de har spist seg (noenlunde) mette, og at de sier takk for maten til den vi er på besøk hos. Kommer jo an på alder og slik, men når de er mellom 2 og 3 år orker de ikke sitte veldig lenge i ro.
Anno Nym Skrevet 24. juni 2006 Forfatter #9 Skrevet 24. juni 2006 Det med å sitte ved bordet til alle var ferdige (altså meg å pappen) hørtes ut som en god ide for meg pga at hun ikke alltid har tolmodighet til å spise. ..tenkte at hun kanskje da ville spise noen biter mens hun likevel måtte vente. Men kanskje jeg må revurdere siden dere andre ikke syntes det var noe lurt. Har ikke gjennomført "familierådet" mitt enda... Ser noen syntes det hørtes rart ut med et så lite barn! Hadde ikke tenkt å ta fram white-board el. overhead!! Men ville jo informere om nye regler. Hun forstår nå veldig mye go jenta mi! Jeg har blitt strengere med henne. Det har hjulpet mye alerede. Går fra henne/setter henne på gangen når hun ikke hører etter. Hun har hatt det med å sutre mye. Nå er hun mer harmonisk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå