Gå til innhold

Når fikk dere igjen mensen etter fødsel? Vi vil lage nr 2 så snart som mulig! :-)

Aprilpike

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei jenter,

Hvor kjapt fikk dere igjen mensen etter fødsel? Vi har en liten jente på 2 1/2 måned, og av diverse grunner ønsker vi å få nr 2 så snart som mulig. Men jeg har ikke fått mensen tilbake ennå! Må jeg regne med å vente til jeg har trappet ned/sluttet med ammingen, eller er det noe jeg kan gjøre for å få besøk av Tante Rød igjen? ;-) Har jo ikke lyst til å slutte å amme lillejenten for tidlig, så jeg vet ikke om jeg bare er nødt til å smøre meg med tålmodighet eller hur...? Hvis jeg skal kunne gå rett over i ny permisjon etter at nåværende perm er over, har jeg kun et par måneder på meg på å bli gravid, så tips mottas med takk!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mange blir gravide når de ammer...Selv om mange tror amming er prevensjon. Så det er vel bare å stå på!! Du vet forresten at du ikke får like mye perm.penger som nå når du går rett over i neste perm.?

Skrevet

Jeg ble gravid med nr to da nr en var 3mnd. Hadde ikke fått igjen mensen og jeg ammet. Så det er vel bare og holde på og håpe på det beste :o)

Lykke til :o)

Skrevet

Hmmm...etter det jeg har lest og hørt fra andre vil man få utbetalt det samme i perm nr 2 dersom man går direkte fra en permisjon over i en annen...stemmer ikke det...??

Vi fortsetter ihvertfall å prøve, så får vi håpe på at vi har flaks og blir gravide igjen snart! :-)

Skrevet

Blir kanskje litt feil å få et barn til bare p.g.a pengene

Skrevet

oi...hos meg tok det nesten to år før jeg fikk tilbake mensen men så ammet jeg veldig lenge,tror hun var litt over to år.

Det er nok derfor jeg ikke fikk mensen tilbake før.Mange bruker jo fullamming som prevangsjon den første tiden.

Lykke til da med å lage nr. to..jeg personlig synes det var godt å få litt avstand mellom 1 og 2 da det er ganske tungt..samtidig som det er den flotteste tiden.

Skrevet

Anonym, det er selvfølgelig ikke pga pengene vi vil ha et barn til, hallo?! Vi har hele tiden vært enige i at vi vil ha to tette barn, både fordi vi tror de vil sette pris på hverandre, og fordi oppriktig ønsker oss et barn til så snart som mulig. Dessuten har vi ikke så lyst til å stå og skifte bleier til vi er 40. ;-) Ikke misforstå, det er en fantastisk tid og vi storkoser oss, men det er selvfølgelig travle dager...og vi blir jo ikke yngre med årene! He he. Så selv om det kan bli tungt innimellom å holde styr på to viltre smårollinger, tror jeg at vi skal klare oss! Det er ihvertfall helt fantastisk å være mamma til en prinsesse...da må det jo bare bli dobbelt så bra å få en til. :-)

Og når vi en gang har bestemt oss for å få to tette tror jeg faktisk at det vil være en fordel for arbeidsgiver også at jeg blir ferdig med permisjonstiden i en engang, istedenfor at jeg for eksempel skal gå tilbake i arbeid for et halvt års tid, og så må de på nytt styre med å finne ny vikar, opplæring osv når jeg skal ut i perm igjen....

Så vi fortsetter å prøve, vi! :-)

Skrevet

Vi oensket ogsaa aa bli gravid igjen saa fort som mulig, men det tok 13-14 mnd. Det blir 23 mnd mellom barna vaare. Jeg ammet fremdeles da jeg ble gravid, men kun en gang dagen (om morningen).

Jeg fullammet i 6 mnd, og reduserte gradvis ammingen etter det ettersom fast foede ble innfoert (men ammet likevel mye det foerste aaret). Fikk mensen tilbake etter 9 mnd, men saa gikk det 2-3 mnd foer den kom tilbake regelmessig.

En venninne av meg ble gravid med trillinger da foersteman var bare 4 mnd, og jeg kjenner to soesken som er foedt med 11 mnd mellomrom, saa alt er mulig!!

Lykke til!

Skrevet

Hei

Du får igjen mensen når kroppen er klar for ny graviditet. Det er derfor amming hemmer mensen, for det er mye jobb å full amme, og det er mye jobb å gå gravid. Mange som blir gravide mister også melka. Jeg hadde aldri orket å amme i tillegg til kvalm og uggen og kjempetrøtt hele tiden.

Når du ønsker to så tett, så er det jo bare til å kose seg i halmen og ikke bekymre seg for prevensjon, men ikke stress med at det tar tid, det er helt naturlig...

Lykke til, håper det går greit og at det blir et lett og enkelt svangerskap!!

Skrevet

Hei!

Jeg fikk mensen igjen etter 6 mnd. Vi ønsket oss også så tette barn som mulig, så jeg var da gravid etter 7 mnd. Førstemann fikk så smått fast føde fra han var 3,5 mnd. gammel (han hadde kolikk og det hjalp å gi ham mat), men når han var 6 mnd. så fikk han flere måltider. Han startet tidlig å miste interessen for puppen, så ved 7 mnd. klarte jeg ikke lenger å få han til å ta den i det hele tatt (han bare tullet med den og lagde prompelyder i stedet for å suge, og så ville han ikke ligge i ammestilling). Når man minker ned ammingen så er det ganske stor sjanse for å få mensen tilbake, men jeg kjenner flere som har fullammet og blitt gravide. Jeg sluttet ikke å amme fordi jeg ville bli gravid, tvert i mot. Jeg var veldig skuffet over at jeg ikke fikk amme ham til han var ett år gammelt, for det var liksom minimum for meg, men vil ikke babyen, så vil han ikke...

Angående økonomi, så tok jeg kort permisjon og jobbet opp nye rettigheter til nestemann, men det var fordi jeg savnet jobben, pappaen hadde lyst på lang permisjon og fordi jeg var utrolig lei av å gå hjemme.

Skrevet

Fikk mensen igjen etter 3 måneder og gravid når minsten var 6 måneder. Jeg fullammet, men eldstegutt sov 12 timer uten pupp om natten fra han var 7 uker, så det kan jo hende at det var det som gjorde at jeg fikk mensen raskt tilbake? Etter nr 2 fikk jeg mensen tilbake etter 4 måneder.

Skrevet

Blir nesten misunnelig her jeg sitter og leser om at det har gådd flere måneder før dere fikk mensen tilbake etter fødselen.

Min mens kom tilbake etter bare 6 uker. Slitsomt. Trodde jeg skulle leve lykkelig uten mensen en stund til da, men neida. Blir vel gjerne sånn hvis man nå ønsker å få to tette =/

Skrevet

Aprilpike;

Jeg er ganske så sikker på at dersom du går rett inn i en ny permisjon, får du utbetalt samme som forrige permisjon. (Dette sto i alle fall i dine penger)

Her hadde vi også lyst på to tette, men ikke like tette som dine da:) (Selv om det egentlig ikke hadde vært meg i mot)

Jeg fikk mensen igjen etter 9 mnd, og da måtte jeg kutte ned på ammingen for å få den igjen. Så begynte vi å prøve når han var 11 mnd, og ble gravid etter to mnd. ER nå 5+5.

Skrevet

Du må amme hver 3. time for å være helt sikker på at du ikke skal bli gravid. Jeg fullammet til gutten min var 6 mnd, men siden han sov hele natten fra han var 2 mnd fikk jeg mensen tilbake etter 5,5 mnd. Fikk bare mensen den ene gangen før jeg ble gravid igjen. (Terminen ble imidlertid forskjøvet med 4 uker i forhold til mens termin på UL). Hadde lyst på to tette, men forventet vel egentlig ikke at det skulle gå så kjapt å få det til :-) Ammet frem til han var 9mnd, men de siste to mnd bare om morgenen. Etter at jeg sluttet å amme ble han en del syk. Har stor tro på at ammingen hjelper for imunforsvaret så jeg ville ikke sluttet å amme for tidlig var jeg deg. Ammer du fortsatt hver 3. time burde det hjelpe godt å erstatte en av amme stundene med MME eller pumpemelk. Mener å ha lest et sted at selv om man bare ammer en gang for dagen vil barnet få i seg like mye "godstoffer" som bygger imunforsvaret fra morsmelken som om man fullammer, da mengden av dette er konstant og bare blir mer konsentrert om man ammer skjeldnere.

Når det gjelder penger får du helt klart like mye utbetalt dersom du klarer å gå rett over i ny permisjon. Har selv fått dette skriftlig fra trygdekontoret. Fikk vel og merke et helt annet svar når jeg ringte første gang. Da mente damen at om jeg ville ha ny permisjon med 80% lønn ville jeg bare få 80% av 80% siden jeg allerede var ute i permisjon med 80% lønn. Andre hadde imidlertid fått helt andre svar så da sendte jeg en e-post istedet. Virker som om e-post blir besvart av noen i trygdeetaten som faktisk vet hva de snakker om. Her var det helt klart at grunnlaget blir det samme som for den første permisjonsperioden. Fordelen med å jobbe litt er at du da får forhøyet grunnlaget dersom du har gått opp i lønn - og de har vel alle nå ved siste lønnsoppgjør...

Skrevet

Til meg gikk det 9 mnd før jeg fikk igjen mensen. sluttet å amme da jenta var ca 4 mnd.

Skrevet

Mener å huske jeg fullammet til jenta mi var nesten 4 måneder gammel, og at jeg da fikk igjen mensen, og ble gravid på første forsøk.. Ble 13,5 måneder mellom barna. Etter siste kom til verden mener jeg å huske at jeg fullammet i ca 3 mdr, og hadde mensen 3 ganger før jeg ble gravid igjen, denne gangen også gravid på første forsøk.. Det vil bli 15,5 mdr mellom de to siste..Jeg kommer til å gå fra permisjon til permisjon hver gang (tre tette), og får selvfølgelig det samme utbetalt, selv om jeg i utgangspunktet hadde valgt 80% lønn. Så stå på!! Lykke til!! Og husk at kravet fra trygdekontoret er at du skal ha vært i inntektsgivende arbeid ( likt stiller også tid med fødselspermisjon, sykemeldingsperioder etc) i 6 av de siste 10 mdr FØR PERMISJONEN STARTER. Vanligvis velger man å starte permisjon 3 uker før fødsel, men man kan velge å starte den allerede 12 uker før fødsel, dvs at man får kortere permisjon etter fødsel, men man forskyver da også opptjeningstiden tilbake i tid med opptil 9 uker..Så der kan du faktisk kjøpe deg litt tid på å bli gravid, og samtidig få muligheten til å kunne gå fra perm til perm ( selv om perm blir tilsvarende kortere etter fødsel, allikevel et godt alternativ til å ikke få noe..)

Lykke til!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...