Gå til innhold

Ang. svangerskap og jobb...


Liten luring...

Anbefalte innlegg

Ser det er en stor diskusjon om dårlige sjefer og graviditet her inne. Det er nok mange sjefer som bør skjerpe seg her. Men det jeg lurer på er om man trenger å fortelle om graviditeten så tidlig? Ser ikke ut som om dere har vært så langt på vei når dere forteller det til jobben. Jeg har tenkt å fortelle det i august, da er jeg ca 4 mnd på vei, og ute av den "usikre" perioden. Må jeg fortelle det før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Neida, ikke noe poeng å fortelle så tidlig med mindre man må ha noen tilpasninger i arbeidssituasjonen. Er jo bare et poeng å fortelle det tidsnok til at arbeidsgiver kan ordne med vikar egentlig, så i grunnen kan man drøye temmelig lenge. Jeg venter nå nummer tre og denne gangen, måtte jeg fortelle det allerede i uke 6 fordi jeg måtte be om delvis hjemmekontor av helsemessige årsaker (heller det enn sykemelding for min del). Men de andre to gangene venta jeg til jeg hadde vært på ultralyd og visste mere sikkert at dette kom til å gå bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg synes ikke du skal fortelle det. Men når, må du heller vurdere med tiden. Er du plaget av kvalme og må være mye vekke fra jobb for de du ikke klarer det, er det vel muligens bedre og fortelle det som det er til sjefen. Husk også at sjefen har taushetsplikt, og om du da sier til han/henne at du ønsker at det skal bli mellom dere. Så har ikke sjefen lov til å fortelle det videre!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må si det til sjefen et visst antall uker før permisjonen skal begynne, men husker ikke nøyaktig. Hold det for deg selv hvis det føles rett, du, jeg valgte å si det tidlig denne gangen fordi mannen min hadde fortalt det til en av sjefens jaktkamerater - like greit å fortelle det selv da.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du trenger ikke å fortelle det før, i allefall ikke sånn jeg har forstått det! Jeg kommer også til å vente til august, til jeg er i den sikre perioden. Men det kan jo hende de merker det før da.... Og hvis de er så frekke at de spør og jeg er gravid fordi jeg har lagt på meg, ja da kommer jeg til å si det! ;) Hvis ikke er jeg enig med deg, og venter med nyheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre, det var det jeg trodde! Nå har jeg lang sommerferie, så det er ingen på jobb som merker noe... Er jo greit da. Men jeg forteller det i august, når barnehagen starter opp igjen. Så vet de det i god tid før permisjon i januar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du trenger ikke fortelle det nå vent til august du det hadde jeg tenkt. Men så kom den for baskede kvalmen, så jeg ble sykmeld 1 mnd nå og da er det nok best og være ærlig og fortelle sjefen hvorfor jeg er sykmeld. Har nettopp fått ny sjef som jeg håper er bedre enn han før. Men jeg gruer meg til telefonsamtalen ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, ja er man kvalm og uvel så er det noe helt annet. Du må ha lykke til med den telefonen :-) Sjefen min er veldig snill. Hun har ymtet lenge om at vi vel snart må ha noen flere, vi også. Han er jo snart 5! Jeg har vært med å starte opp barnehagen sammen med henne og en til, så vi er blitt godt kjent på godt og vondt. Så det blir ikke noe problem å fortelle det på jobben. Jeg har en sjef som skjønner hvordan man skal ta vare på ansatte og å skape et godt arbeidsmiljø!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...