Gå til innhold

I risikogruppen for diabetes 1;

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har akkurat fått vite at barnet mitt (10 uker) er i høyrisikogruppen for diabetes 1, -jeg er livredd!! Ingen i noen av familiene har sykdommen, men nå ser jeg etter tegn hele tiden. Det lukter litt søtlig av urinen i bleiene hennes, er dette et tegn? Kan noen komme med erfaringer ang tema, er jeg evig taknemmlig!

Snillvild

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5422215-i-risikogruppen-for-diabetes-1/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Jeg er avlaster for en liten gutt på 3 år som fikk diabetes type 1. når han var 7 mnd.er gammel. Det var iallefall da de oppdaget hva som feilte han. Jeg har passet han siden han var 1,5 år.

Gutten jeg passer må spise måltider til bestemte tider og få regelmessig insulin (han har insulinpumpe tilkoblet seg med en nål) Han går i barnehage og har en personlig assistent som er sammen med han hele dagen. Han er som gutter på sin alder. Sosial, sjarmerende, utforskende og rampete.Det eneste som skiller han ut fra andre barn er at han må ha medisinsk tilsyn og oppfølging døgnet rundt.

Hvis det skulle vise seg at barnet ditt vil utvikle diabetes type 1 vil du få flott oppfølging av sykehuset. Sykehuset på Lillehammer er utrolige dyktige og har lang erfaring med barn med diabetes. Du kan sikkert ringe dit og for å få mer informasjon -om du skulle ønske det.

Ting du kan være obs på:

Lavt blodsukker:

Eks: Da kan barnet bli trøtt, sløv, gråte, sint, sulten (trenger noe å spise for å få opp blodsukkeret igjen)

Høyt blodsukker:

Eks: Hyppig vannavlatning, røde kinn, svetter, kvalme

Jeg har ikke hørt at det pleier å lukte søtt av urinen til diabetes barn, men urinen til barn generelt lukter jo litt søtt.

Hvordan kunne de si at barnet ditt var i høyriskiko gruppen? Jeg tenker at da bør de jo fortelle hva det innebærer å få diabetes type 1 og eventuelt tilby deg/dere undervisning?

Jeg håper barnet ditt forblir friskt og ønsker dere mer enn lykke til :0)

• 1 måned senere...

Hei!

Takk for flott svar! Vi sa før fødselen ja til å være med i et forskningsprosjekt som folkehelseinstituttet har gående ang årsaker til diabetes en. De viste seg i ettertid at prøven med navlestrengblod viste at vårt barn er genetisk mer disponert for å få dia enn gjennomstittet. Det er ca 2 % av befolkningen som har dette genet, og av disse utvikler ca 6 % dia før de der 15 år. Tall for resten av befolkingen er 1%, men likevel er det jo ikke så veldig stor sjanse for at jenta vår blir syk (likevel er det i hodene til oss foreldre bare et tidsspørsmål....). Forskningsprosjektet går ut på å finne ut hvorfor noen med genet blir syke og andre ikke, vi får bare krysse fingrene og håpe vi blir en del av "kontrollgruppa". Det er bare litt over en time til lillehammer fra her vi bor, så det var jo en betryggende opplysning å vite at de er gode på dia!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...