Gå til innhold

Lav blodprosent skadelig for barnet?

Anbefalte innlegg

Jeg var til kontroll i går og fikk høre at blodprosenten min har gått helt ned i 8,1. Det idelle er vel rundt 12, såvidt jeg har forstått. Det forklarer jo hvorfor jeg er så uendelig trett og sliten.

Nå skal jeg spise jern til den store gullmedaljen og håper å få prosenten opp på et akseptabelt nivå.

Er det noen som vet om den lave blodprosenten kan være skadelig for barnet?

Og er det noe annet man kan gjøre enn å spise jern og c-vitaminer? Hjelper det f.eks med hvile?

Jeg blir veldig glad for svar. Det er så lite som skal til før jeg blir urolig for den lille..

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5422125-lav-blodprosent-skadelig-for-barnet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den er nok ikke så lav at du trenger å bekymre deg om skader. Har du testa jernlagrene? kan hende de er normale og da trenger du ikke å bekymre deg om tilskudd, men spis i hvertfall endel c vit. og også matvarer som inneholder jern, ikke bare kosttilskudd. (noen kropper tar opp næring i pilleform dårligere enne andre.) eksempler; kjøtt, grovbrød, brunost, lever, brokkoli, spinat. Og man kan bli litt slapp av jernmangel, så hvil før du blir så sliten at du må.

Og ikke bekymre deg, husk at junior trenger dette i mye mindre mengde enn deg og han klarer som oftest å "stjele" det han trenger fra din kropp, sånn at det er du som sitter igjen med "manglene":)

hei mammanurket.

Blodprosenten for kvinner skal ligge mellom 7og 10 så jeg tror ikke du har noe å bekymre deg for. Men spis jerntabletter for en sikkerhets skyld.

Jeg har selv vært veldig bekymret om barnet mitt for nok næring for jeg har akkurat vært igjennom en stor operasjon i magen og jeg spiste ikke på en uke. på sykehuset fortalte de at man ikke skal bekymre seg for fosteret suger til seg det den skal ha først så får du restene. Jeg har selv en blodprosent på 5,8 og er ekstremt trett. Knasker jern for harde livet.

Lykke til!

Hei fru Rasmussen.

Bare lurer på hvor du har fått de verdiene dine fra? Jeg jobber på blodbank/laboratorie og om du har en blodprosent på 5,8 hadde du sannsynligvis blitt innlagt og fått blodoverføring... Mange pasienter får blod med blodprosent på 8,1 som hovedinnlegger har. Men de er som oftest syke av noe annet og ikke i utgangspunktet friske som vi gravide er. Kanskje du mener blodprosent som prosent fra gammelt av, at du har 58, noe som da tilsvarer 8,3 i Hb (hemoglobin, som blir målt som blodprosent) Prosenten (multipliser Hb med 7) skal som du sier ideelt ligge mellom 70 og 100.

Bare for å oppklare litt :o) Ikke for å kritisere.

Hei jeg å har veldig lav blodprosent...eller hadde det i forrige sv.skap....på slutten da hadde jeg en blodprosent på 7,1 og fikk blodoverføring etter fødselen....hadde jeg ikke fått det hadde jeg måttet ligge enda lengre på sykehuset...jeg klarte ikke stå oppreist engang...alt gikk rundt....så blodprosent på 5,8 da er du vel litt bleik vel....eller???

Min baby tok iallefall ingen skade av det...legen sa til meg at det var pga babyen jeg fikk så lav blodprosent...ungen tar det den trenger uansett...

akkurat som om at de den næringa de trenger selv om jeg hadde spist dårlig....sånn sa iallefall fødsels legen det til meg da jeg spurte om min lille hadde tatt skeder av det....

Lykke til dette går nok kjempe bra...

(må legge til det at jeg å knasker jern til den store gillmedaljen men kroppen min tar det nesten ikke opp...på 1 år har jeg fått den fra 7,1 til 9,0)(å det med blodoverføring)

Hadde Hb på 5 sist den ble målt, og da ville legen egentlig ha meg inn på sykehuset.

Ikke rart jeg sov 20 timer i døgnet, og var hvit som et laken. Legen synest det var rat at jeg ikke har vært dårligere, for dette var VIRKELIG lavt.

Spiser Amino jern nå, og føler meg litt piggere. Skal måle på nytt i morgen. Håper den går fort opp, så formen blir litt bedre.

Har ikke akkurat mye overskudd om dagen. Blodtrykket har i tilegg ligget på 80/46 de siste gangene.

Annonse

hmmm.... Jeg har veldig lave jernlagre,og legen ba meg ta jerntilskudd. Men jordmor ga meg streng beskjed om å la det være fordi jeg har så høy blodprosent.. Hun sa også at jeg ikke skulle ta jerntilskudd i graviditeten uansett. Skal til legen igjen i morgen så jeg får vel høre med han da

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...