knoppi Skrevet 21. juni 2006 #1 Del Skrevet 21. juni 2006 Nå er jeg snart iferd med å gi opp ammingen og heller gå over til å pumpe! Jeg helt siden gutten min ble født (7 uker) vært plaget av melkespreng veldig ofte. Nå har jeg har altså melkespreng i en pupp! I tillegg renner melken så veldig fort fra denne puppen at gutten min ikke klarer å spise fra den. Den andre puppen er rimelig slapp og det ser ut som det bare kommer sprut fra en melkegang (når jeg pumper). Går det an å miste melka i en pupp? Og hvordan blir jeg kvitt melkesprengen i den andre og hvordan øker jeg melkeprduksjonen i den andre? (ammer forresten med skjold). Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5421673-jeg-blir-galmelkespreng-i-en-pupp-noen-som-kan-hjelpe/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Expat Skrevet 21. juni 2006 #2 Del Skrevet 21. juni 2006 Det er ikke uvanlig med en sportsdrikkpupp og en fløtepupp, det er faktisk bra for baby. Men her er et triks: Få deg en melkeoppsamler (Avent og Medela har fine). Legg den over superpuppen og begynn på fløtepuppen. Da løsner utdrivingsrefleksen det "værste" på superpuppen og du kan helle dette i et beger i fryseren. Du kan miste på det ene, og fullamme på det andre. Men du fikser dette! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5421673-jeg-blir-galmelkespreng-i-en-pupp-noen-som-kan-hjelpe/#findComment-5421810 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katta & Lille Plom Skrevet 21. juni 2006 #3 Del Skrevet 21. juni 2006 Hvis du ammer jevnt fra hvert bryst (annenhver gang), skal melkeproduksjonen utjevne seg selv. Hvis du bare gir ett bryst til en ammings skal du gi av neste bryst ved neste ammings, selv om han ikke tømte det forrige. Hvis han tar to bryst, skal du ved neste ammings begynne med det du gav som nr to ved forrige ammings. Dette er liksom "hovedmodellen". Ble det rotete...? (Min datter på 2,5 mnd er foreløpig fornøyd med bare ett bryst til hvert måltid, noen må gi to helt fra starten av, så dette er veldig forskjellig.) Det tar ofte litt tid i begynnelsen, men tilbudet reguleres i forhold til etterspørsel, kan du si. Men du kan jo hjelpe på litt selv : For å øke melkeproduksjonen i det ene brystet bør du amme ofte fra det brystet. Det med spreng kan du kanskje la hvile et døgn, bare ta av den verste sprengen ved hjelp av håndmelking eller pumping. Så lite som mulig. Når du begynner å amme fra det sprengte brystet igjen, kan du prøve å trykke inn den andre brystvorten når du kjenner at melken strømmer fortest. Da stopper du utdrivingsrefleksen i begge bryst på en gang, og melken strømmer ikke så fort. Da klarer kanskje småen å svelge unna fort nok. (Hadde samme problem med tullemor, hun satte melken i halsen hver eneste gang, gjerne tre-fire ganger pr måltid) Dette regulerer seg også av seg selv. Strømmen vil etterhvert gå litt langsommere, pluss at småen blir større og klarer større slurker. Tror ikke det skal ha så veldig mye å si at du bruker skjold, men det er ikke sikkert du klarer å tømme brystet helt med skjold på. Dette kan kanskje føre til tilstoppede melkeganger, men jeg vet ikke om det sies pga fordommer mot brystskjold eller om det er fakta. Jeg har ingen fordommer mot skjold, det er jo en grunn til at du bruker det, men jeg tror jeg ville begynt å prøve uten etterhvert. Da er det nok enda lettere for puppen å skjønne hva som skjer, tenker jeg. Du har sikkert hørt disse rådene før, men jeg håper jeg kunne være til hjelp :-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5421673-jeg-blir-galmelkespreng-i-en-pupp-noen-som-kan-hjelpe/#findComment-5422036 Del på andre sider Flere delingsvalg…
knoppi Skrevet 21. juni 2006 Forfatter #4 Del Skrevet 21. juni 2006 Tusen takk for gode råd! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5421673-jeg-blir-galmelkespreng-i-en-pupp-noen-som-kan-hjelpe/#findComment-5422913 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå