Gå til innhold

Om dere skal spise kjøtt gjennomsteker dere den grå da? Og hva med sushi?


lillegull80

Anbefalte innlegg

Vi skal grille kjøtt i dag og jeg lurte på om jeg må spise "skosåle" :)

Kan jeg ha kjøttet litt rosa inne i eller ville dere stekt den tvers gjennom grå (og vond!! :) )

Hjelper det om man fryser kjøttet først?

 

Og så lurte jeg på; spiser dere sushi? Jeg mener å ha lest et sted at gravide kan spise dette???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er litt utenfor min gate, men er det ikke slik at selv om kjøttet er rosa inni når det er akkurat ferdigstekt, så fortsetter stekeprosessen en stund etterpå? Så etter noen minutter der kjøttet får hvile etter grilling/steking, så er alt grått inni? Mener jeg har sett noe slikt på kokkeprogrammer. Jeg er veldig forsiktig med kosten, så jeg spiser bare godt gjennomstekt kjøtt selv. Har også hørt at sushi går an å spise så fremt den er laget på riktig måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går greit om kjøttet er rosa i midten - er sterilt inni midten.

Og det er mange som spiser sushi, men vær streng med hvor du kjøper det. Er det på en restaurant så er det større sjanse for at det er skikkelig.

Mindre plasser eller kiosker ville jeg ikke stolt på.

Jeg laget min egen sushi og frøs ned fisken....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk for svar! Vet dere om evt. bakterier i kjøttet dør dersom det er fryst på forhånd, eller hjelper ikke det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å huske at på Mattilsynet sine websider så stod det at det ikke var nok å fryse ned ifbm ecoli-saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jentene på skravlesiden.

Mente at kjøttet inni selve midten er sterilt fordi det har ikke vært i kontakt med noe annet - derfor var det viktig å steke alle overflatene godt.

 

Det er så mye frem og tilbake med dette med at det ikke hjelper å fryse og noen sier at det er det - så vi får ta det individuelt og avgjøre hva hvert enkelt vil.

Synes det er så mye hysteri i aviser og overalt om mat og ting - at vi får heller bruke fornuften og ikke stresse. Turde jo ikke spise noe før fordi jeg var redd og forvirret. Nå spiser jeg det jeg liker og holder meg borte fra det som absolutt er fy fy.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som en god ide Hebbie :)

Kan jo ikke akkurat si at en grå, godt gjennomstekt, seig biff frister særlig...he-he. Da får jeg heller la vær, eller velge å spise den rosa :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hebbie - du har rett i at kjøtt er sterilt "inni" - men dette gjelder bare bakterier! Om du spiser kjøtt som er rosa inni, kan det fortsatt inneholde parasitter - bla. toxoplasma- parasitten. Det er derfor de anbefaler å gjennomsteke/koke all kjøtt.

 

Men jeg er helt enig - det er for mye hysteri rundt hva man kan og ikke kan spise...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...