*mamma til prinsesse vil ikke* Skrevet 21. juni 2006 #1 Skrevet 21. juni 2006 Har en jente på snart 8 mnd som er veldig glad i eplejuice. Hun har til nå fått eplejuice på glass som selges til baby 4 mnd. Et glass koster nesten like mye som 1 liter vanlig eplejuice. Jeg lurer derfor på om jeg kan gi henne vanlig eplejuice (som jeg blander ut med vann) i stedet? Kan ikke se at det står tilsatt sukker på den pakken vi har i kjøleskapet nå...
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2006 #2 Skrevet 21. juni 2006 Du kan fint gi henne vanlig eplejuice, bare gjør som du sier og bland med litt vann i begynnelsen.
Blind Gudinne Skrevet 21. juni 2006 #3 Skrevet 21. juni 2006 Lillefjert på 8 mnd elsker eplejuice! Blander ut med vann så det ikke blir så sterkt for magen. Han hiver gjerne innpå 240 ml om gangen.
krokofant666 Skrevet 21. juni 2006 #4 Skrevet 21. juni 2006 det jeg har gjort er å koke en eplebit i 1 liter vann for så å mose biten i vannet etterpå, når den er ihjelkokt. Så siler jeg hele greia for å få vekk even grums. Tulla mi drikker det like godt som eplejuicen jeg har kjøpt. Syntes også det ble dyrt i lengden med den bebisjuicen.
*mamma til prinsesse vil ikke* Skrevet 21. juni 2006 Forfatter #5 Skrevet 21. juni 2006 Superdupert! Da blir det masse eplejuice fremover Tusen takk for svar:)
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2006 #6 Skrevet 21. juni 2006 Jeg ønsker ikke å starte en diskusjon her, men må bare spørre. Er det bra for tennene med så mye juice? Snakket med en tannlege som sa at smådrikking av juice, saft og brus ikke var bra for tennene. Lover at jeg ikke kritiserer noen her inne, alle gjør som de selv vil!
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2006 #7 Skrevet 21. juni 2006 Nei det er ikke bra. Og eplejus er verstingen.
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2006 #8 Skrevet 21. juni 2006 ja, sannt, hvorfor gi barnet juice og søtsaker før det ber om det selv. Har også kjøpt et glass med eplesaft(sånn til baby) men jeg blander i grøten. snuppelura er godt fornøyd med å få vann til maten, hun vet ikke bedre, og det gjør ikke dere andres babyer heller.
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2006 #9 Skrevet 21. juni 2006 jøsses så flink du er som kan uttale deg på vegne av alle andres bebiser. Skulle ønske jeg også hadde den evnen..
snuppelure 74 Skrevet 21. juni 2006 #10 Skrevet 21. juni 2006 Hun presiserte jo over her at det er eplejuice uten tilsatt sukker da, det er juice, brus og saft med tillsatt sukker som ikke er bra da....
snuppelure 74 Skrevet 21. juni 2006 #11 Skrevet 21. juni 2006 Et lite tips, vi kjøper eplejuice kun på coop, der har de coop ekstra å der står det på kartongen at den ikke er tilsatt sukker, er den eneste jeg har sett som det står det på ...
fråsk Skrevet 21. juni 2006 #12 Skrevet 21. juni 2006 Der må jeg korrigere deg. Juice uten tilsatt sukker er ikke bra for tennene den heller. Og selv om juice ikke er tilsatt sukker så inneholder likevel fruktose, fruktsukker. Dette er jo "sunnere" enn vanlig sukker, men likevel vanedannende og helt unødvendig for så små barn å få som tørstedrikk.
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2006 #13 Skrevet 21. juni 2006 Men det er jo ikke bare sukkeret som er en faktor. Jeg tenkte mest på syren i juicen, at det er den som ikke er bra for tennene.
fråsk Skrevet 21. juni 2006 #14 Skrevet 21. juni 2006 JUICE er ikke tilsatt sukker. Skal iallefall ikke være det for å kunne kalles juice, det er laget av fruktkonsentrat eller ferskpresset frukt og inneholder kun fruktens egen fruktose. NEKTAR er ofte tilsatt sukker eller kunstig fruktose.
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2006 #15 Skrevet 21. juni 2006 Det er jo sokker i den selv om den ikke er tilsatt ekstra sokker. Fruktose er sukker ingen tivl om det. Vann har ikke sokker.
*mamma til prinsesse vil ikke* Skrevet 21. juni 2006 Forfatter #16 Skrevet 21. juni 2006 Man skal jaggu være forsiktig med hva man spør om på disse sidene! Terskelene for å få pepper er jaggu lav! Jeg gir snuppa vår eplejuice av den enkle grunnen at hun ikke drikker så mye vann. Og det har over en lang periode nå vært ganske varmt og da er det viktig å få nok veske i disse små...
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2006 #17 Skrevet 21. juni 2006 Selv om juice er uten sukker, så er SYREN i juicen like ille for tennene (om ikke verre), som brus faktisk!!
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2006 #18 Skrevet 21. juni 2006 Hei TittenTei. Det var jeg som opprinnelig startet denne diskusjonen. Det var ikke meningen å "ta" noen her, mener oppriktig at alle gjør som de vil. Jeg var og bekymret for at barnet mitt ikke skulle ikke skulle få i seg nok væske i og med at han drakk så lite vann om gangen. Gikk flere runder fram å tilbake og vurderte om jeg skulle gi annen drikke. Diskuterte dette med hs, og hun sa at om ikke ungen drikker så mye vann så er han ikke tørst. Og da det kom en kjempevarm dag drakk han mer. Ikke mye, men mer. Han har ikke noen tegn på at han drikker for lite.
Mø schæl! Skrevet 21. juni 2006 #19 Skrevet 21. juni 2006 Her gjelder det vel som med det meste andre her i livet: en gyllen middelvei. Om man gir eplejuice innimellom, f.eks. til et spesielt måltid, så tror jeg nok dette skal gå helt bra. Man kan selvsagt styre unna at barnet går og "super" juice hele tiden, da er det like så greit å tilvenne dem til å drikke vann (jeg har hatt problem med at snuppa ikke vil ha vann etter å ha drukket juice, men jeg jobber sterkt med saken). Det VIKTISTE er jo at barna får i seg væske, og er det vann med eplejuice i, så javel, da er det det. Det er iallfall viktig med væske i disse hete dager, uansett innhold eller ikke. Men et lite tips som jeg har hatt nytte av sjøl: fra begynnelsen delte jeg juice og vann 50/50, men etterhvert kan du "lure" barnet ditt ved å tilsette mye mer vann enn juice - bare sånn at det får litt smak. På denne måten kan man forsøke å jobbe seg nedover til bare å gi vann, men har ikke lykkes helt selv ennå - venter spent på resultatet :-)!
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2006 #20 Skrevet 21. juni 2006 Tror også at det er viktig å ikke gi opp for tidlig. Vi begynte å venne til vann når hun var 5 mnd og det er først nå som hun er 9 mnd at hun liker det og drikker en del. Altså brukte vi 4 mnd med tilvenning. Ser at mange gir opp etter bare noen uker for så å gi de saft.
SurreGuri Skrevet 21. juni 2006 #21 Skrevet 21. juni 2006 Jøsse meg for en diskusjon det skulle bli av dette da! Er ikke eplejuice heller sundt nå? Dette vet jeg faktisk en del om, for jeg er utdannet næringsmiddeltekninkker. De fleste juicene i dag finnes det ikke tilsatt sukker i, og da snakker vi ikke om nektaren. I juicen er det kun epler og vann. Fruktose er ikke farlig for tennene eller dårlig på annen måte. Det som ikke er så heldigt med tanke på juice og sånt er syren som noen oppe her nevner, den kan tære litt på tennene, men det er vel ikke meningen at barna skal leske innpå hele dagen med juice da? Greit på varme dager og til måltid og sånt. Dere må jo tenke på at vanlig epler innholder også fruktose og syre, og alle vet jo at epler er sundt og anbefales dersom en vil ned i vekt, det samme gjelder andre frukter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå