danamor Skrevet 20. juni 2006 #1 Del Skrevet 20. juni 2006 Jeg har ei jente som fyller tre år i juli. Hun er ganske avhengig av smokken sin - bruker den om natta og av og til etter barnehagen. Jeg vil at hun skal slutte med den i løpet av sommeren. Vi har snakket litt om det, og det er en annen gutt i barnehagen som holder på å slutte nå. Så hun vet litt om det, men hun skjønner nok ikke konsekvensene, stakkars ; ) Setter stor pris på å høre fra dere som har barn som har slutta med smokken. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5417352-n%C3%A5-er-det-p%C3%A5-tide-%C3%A5-slutte-med-smokken-hvordan-gjorde-dere-det/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 20. juni 2006 #2 Del Skrevet 20. juni 2006 Vår gutt blir 4 år om halvannen uke. Han bruker kun smokk om natten. Har snakket med han lenge om at når han blir 4 år, da skal vi gi smokkene til babydyrene i skogen. Dette er han helt inneforstått med. Han har tydeligvis tenkt mye på dette, for i forgårs ville han legge seg uten smokker for å se om det gikk bra:-) Nå er det tredje natten han har lagt seg uten smokk, og han sier selv at han har sluttet. Men vil ikke gi de til dyrebabyene før på bursdagen sin. Tror det kan være lurt å gjøre noe ut av hvor smokkene skal bli av. F.eks til dyrebabyene i skogen, babyene på sykehuset, kaptein sabeltann eller julenissen. Da vet de at smokkene går til noen andre, og ikke bare blir kastet. Bruk tid på å snakke om det, men sett et mål for når hun skal slutte. Noe hun kan forstå, f.eks bursdag, siste dag av ferien, jul eller lignende. Lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5417352-n%C3%A5-er-det-p%C3%A5-tide-%C3%A5-slutte-med-smokken-hvordan-gjorde-dere-det/#findComment-5418513 Del på andre sider Flere delingsvalg…
M&T mamma Skrevet 20. juni 2006 #3 Del Skrevet 20. juni 2006 Noen dager før jul sendte vi smokkene til julenissebarna slik at de kunne kose seg med dem når pappaen var ute og jobbet på julaften. Da unngikk vi at det ble fryktelig trist på julaften som ofte er den vanlige dagen å gi dem til nisse, og han fikk en fin gave av nissebarna som takk for smokkene. Han var da 31/2 og han syntes det var trist første kvelden/natten, men etter det har han aldri spurt etter dem. Det skal også sies at han kun brukte dem når han sov. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5417352-n%C3%A5-er-det-p%C3%A5-tide-%C3%A5-slutte-med-smokken-hvordan-gjorde-dere-det/#findComment-5418952 Del på andre sider Flere delingsvalg…
oslojente80 Mina f 07.09.06 Skrevet 21. juni 2006 #4 Del Skrevet 21. juni 2006 Hei, jeg er stemor til en jente på snart 3 1/2 år. Hun bor hos oss annenhver uke. Vi skal til Kristiansand Dyrepark/Kardemomme by og besøke Kaptein Sabeltann i sommer og da skal hun levere smokkene sine til han. Hun er helt i hundre om dette og gleder seg veldig.. Vi har snakket en del om dette med henne og etter dette så er det ikke noen smokk. Men jeg er litt spendt på hvordan dette egentlig kommer til å gå, men vi alle (jeg, sambo og biomor) er enige om at nå er det slutt.. Jeg venter barn i september og det hadde vært fint å bli kvitt den smokken før babyen kommer.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5417352-n%C3%A5-er-det-p%C3%A5-tide-%C3%A5-slutte-med-smokken-hvordan-gjorde-dere-det/#findComment-5421519 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rut Bram Skrevet 21. juni 2006 #5 Del Skrevet 21. juni 2006 Jenta vår er 3 år og 1 mnd, og sluttet med smokken for en uke siden Det gikk myyye lettere enn jeg hadde trodd. Først: hun har KUN brukt smokk i sengen om natten når hun skal sove, siden like før eller like etter hun fylte 2 (husker ikke helt...), smokk på dagtid har vært bannlyst så lenge hun ikke skulle sove eller hvis hun var syk. Nr to: vi har snakket om at hun skal slutte med smokk leeenge. I begynnelsen gråt hun når vi nevnte det, men etterhvert begynte hun å akseptere det. Nr tre: Belønning!! Motivasjonen for å slutte selv økte betraktelig da vi begynte å snakke om at hvis hun var flink og klarte det skulle hun få en premie. Vi gjorde det slik, at vi bestemte en dag - nå gjør vi det, og så er det ingen vei tilbake. Vi gjorde en avtale med henne tidligere på dagen, at i dag skal vi slutte, og det gikk hun med på. Tok vekk alle smokkene hennes fra sengen (de er kastet nå). Hun fikk så velge seg et ark med klistremerker, og avtalen var at hvis hun klarer å få 10 klistremerker - ett for hver dag uten smokk, så får hun en stooor premie (har tenkt å kjøpe en fin leke i presang). Den første kvelden ble det litt styr, hun ville ikke sove og sto opp fra sengen mange ganger - men spurte faktisk ikke etter smokken. Hun har heller ikke spurt siden! Og leggingen har gått helt greit etter den første kvelden. Nå har hun bare 2 klistremerker igjen frem til 10, og gleder seg til den store premien.... Nå gjelder det å være helt konsekvent - ALDRI under noen omstendighet smokk mer. Lykke til, det går sikkert lettere enn dere tror. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5417352-n%C3%A5-er-det-p%C3%A5-tide-%C3%A5-slutte-med-smokken-hvordan-gjorde-dere-det/#findComment-5422871 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2006 #6 Del Skrevet 21. juni 2006 Hei. Min datter var rundt 3 da hun sluttet med smokk, og hun var også veldig avhengig av den. Vi fortalte henne at suttene ble sure når ungene begynnte å bli for store til å sutte. Så kjøpte vi en flaske med med sitronsaft(for å ha i te) og hellte på alle suttene uten at hun såg det. Suttene låg tilgjengelig som før, men hun syntes ikke noe om smaken og valgte å la di være. Dette gikk helt smertefritt, uten noe gråt og låt. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5417352-n%C3%A5-er-det-p%C3%A5-tide-%C3%A5-slutte-med-smokken-hvordan-gjorde-dere-det/#findComment-5423998 Del på andre sider Flere delingsvalg…
OktoberPrins kom 20.10 Skrevet 21. juni 2006 #7 Del Skrevet 21. juni 2006 Jenten vår sluttet i fjor. VI snakket masse med henne om at vi skulle til Kaptein Sabeltann om sommeren og gi bort smokken til ham. Først trappet vi ned til bare bruk om natten, og så kom tiden hvor vi skulle i Dyreparken! HUn var lovet en stor belønning etterpå, og det gikk ove ALL forventning! Første kvelden var hun veldig opptatt av hvor flinke hun hadde vært, og sovnet uten problemer. Andre kvelden gikk det opp for henne at dette var endelig,og da var det litt krise(dog mest for mormoren, som knakk helt sammen:))! Etter det var det hele glemt, og hennes søvnkvalitet ble faktisk bedre, for hun våknet ikke lengre og lette etter smokken! Viktigste er å forberede dem godt, gi dem masse ros og belønning for hvor flinke de er, og ikke minst IKKE gi etter selv om det blir tøffe tak i etterkant! ANbefaler ikke å ha besteforeldre rundt akkurat da, min mor var klar for å dra ut å kjøpe nye smokker etter tre minutter:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5417352-n%C3%A5-er-det-p%C3%A5-tide-%C3%A5-slutte-med-smokken-hvordan-gjorde-dere-det/#findComment-5429071 Del på andre sider Flere delingsvalg…
trollemor med hybelboer Skrevet 23. juni 2006 #8 Del Skrevet 23. juni 2006 Jenta vår var 3 år i januar, og da ville vi slutte med smokk, men siden hun skulle igjenom en operasjon i februar så ventet vi litt... vi forbredde henne godt på det som skulle skje, snakket mye om det, og hun fikk velge hvem som skulle få de... det er jo mange steder å gjøre av de, og vår datter valgte å sende noen til kaptein sabeltan.. og noen til nissen, for de små hjelperene til nissen treger de som ørepropper når de skal sove, for det er jo alltid så masse snekring i nisse verkstedet... i tillegg så fikk hun trampoline den dagen hun sluttet, det er noe hun har ønsket seg i nesten ett år, så vi sendte smokkene og kjøpte trampoline, det var ikke en natt eller kveld med gråt, det gikk veldig fint. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5417352-n%C3%A5-er-det-p%C3%A5-tide-%C3%A5-slutte-med-smokken-hvordan-gjorde-dere-det/#findComment-5445592 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cessapus Skrevet 4. august 2006 #9 Del Skrevet 4. august 2006 Jenta må på 3år og 8 mnd gav bort den ene sutten sin til Sabeltann for en uke siden, og nå skal resten sendes i posten:-) To dager etter at sutten v ar gitt kom hun med en i munnen som hun ahdde funnet. Den tok jeg, og det gikk helt greit. Etter det så har hun kommet til meg med alle hun ahr funnet på rommet sitt, ikke spurt eller grått etter den :-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5417352-n%C3%A5-er-det-p%C3%A5-tide-%C3%A5-slutte-med-smokken-hvordan-gjorde-dere-det/#findComment-5818297 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ruth cole Skrevet 6. august 2006 #10 Del Skrevet 6. august 2006 min datter sendte sin til Kaptein Sabeltann da hun var 31/2, og fikk kort med hilsen fra K-S tilbake der han lovet å passe godt på smokkene. veldig populært! en venninde fortalte at hennes barn hadde gitt smokkene til nissen. en stund etter lå det en pakke i posten til barna. da hadde "nissebarna" vokst fra smokken, og de hadde forsølvet smokken som takk for lånet. den synes jeg var litt søt! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5417352-n%C3%A5-er-det-p%C3%A5-tide-%C3%A5-slutte-med-smokken-hvordan-gjorde-dere-det/#findComment-5833674 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. august 2006 #11 Del Skrevet 6. august 2006 Jenta mi har nettopp sluttet. Hun fylte 4 i juli og noen mnd før dagen begynte jeg å snakke om at hun skulle slutte med smokken når hun hadde bursdag. For da ble hun jo stor jente...:-) Ville egentlig gjøre det for et år siden, men da ble hun storesøster og smokken ble en nødvendighet i all sjalusien....Mitt "opplegg" gikk ut på å prate mye om smokkesluttinga slik at hun fikk tenke masse på det. Jeg fortalte at på 4 års dagen skulle vi sende smokken ut på havet slik at den kunne reise til et annet land langt borte der det satt en liten jente eller gutt (som bare var 1, 2 eller 3 år) og som ikke hadde smokk og var veldig lei seg (for de hadde ingen smokk i butikkene der...:-) ..). Dette levde hun seg helt inn i og var veldig stolt da vi reiste på stranden og sendte smokken ut som flaskepost på bursdagen. Hun fikk sende med tegninger som hun skrev navnet sitt på. Det ble en del mas om smokken ved leggetid, men ingen grining og etter første kveld var det helt slutt. Hun har fått og får fremdeles mye ros fordi hun nå er blitt stor jente som ikke bruker smokk lenger :-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5417352-n%C3%A5-er-det-p%C3%A5-tide-%C3%A5-slutte-med-smokken-hvordan-gjorde-dere-det/#findComment-5835641 Del på andre sider Flere delingsvalg…
annri 71 Mamma til 3. Skrevet 11. august 2006 #12 Del Skrevet 11. august 2006 Hei... Min sønn å 3 1/2 år bruker smokken sin enda og kose-putetrekk. Jeg fikk et tips av en mamma i barnehagen som vi skal prøve ut til høste. Skal sies at smokken og kosen ligger igjen hjemme når han reiser, og det går helt fint, blir bare på kvelden at han bruker den og om natta. Men vi vil at han skal slutte helt på dagen. Men uansett.... vi har pratet om smokkefeen. Den henter smokken først om dagen i en bestemt skuff, og legger den tilbake om kvelden. Så kommer smokke feen tilslutt for å hente smokken for godt. Hun/han trenger den til smokke-slottet sitt..... Jeg er spent åp om dette vil fungere for gutten min, men han er ganske opptatt av denne feen vi har snakket om.... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5417352-n%C3%A5-er-det-p%C3%A5-tide-%C3%A5-slutte-med-smokken-hvordan-gjorde-dere-det/#findComment-5886305 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 11. august 2006 #13 Del Skrevet 11. august 2006 Hei I sommer var vi i dyreparken i Kr.sand. Datra mi var da 3,5 år og vi hadde snakket om at hun skulle levere smokken sin til selveste kaptein sabeltann i hele år. Så hun var godt forberedt kan du si :-) Men jeg var allikevell veldig spent, da hun alltid har vært ei skikkelig "smokke-jente". Vi gikk inn i skattekammeret, og hun kikket på alle de hundre tusener av smokker som lå i kister der. Det var bare vi som var der akkurat da. Du kan tro vi gjorde store øyne, både barn og voksne da kaptein sabeltann plutselig kom ut fra et forheng. Han snakket høyt og såg direkte på henne. Fortalte høytidelig at han skulle passe på smokken hennes og at hun måtte love at hun aldri brukte smokk igjen. Hun nikket og var helt oppslukt og når han bøyde hånda fram så la hun smokken i hånda hans. Fikk tatt bilder og vi var helt overveldet allemann :-) Så etter det har det ikke vært snakk om smokk her i huset, og hun forteller stolt til alle hvor den er hen. Som hennes mor gjør akkurat nå..........*S* Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5417352-n%C3%A5-er-det-p%C3%A5-tide-%C3%A5-slutte-med-smokken-hvordan-gjorde-dere-det/#findComment-5894942 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 12. august 2006 #14 Del Skrevet 12. august 2006 min datter var vældig beroende av smokk ner hu var 2 år men jeg satte en grense der hu kunn fikk ha den om natta og det gikk fint ,ner hu var 2 1/2 år så slængde vi smokkarna og det var inga problem till vi fikk andre man. då bynnte hu massa om det. hu var 3 ner vi fikk han og hu gikk og tog hans smokkar.. så jag slængde alla smokkar som fans i huste og ingen av dem maste så mye om det ,nu brukar ingen smokk og hu er 4 og han er 1 1/2. det er vældig skønt att slippa springa runt og leta efter de smokkarna. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5417352-n%C3%A5-er-det-p%C3%A5-tide-%C3%A5-slutte-med-smokken-hvordan-gjorde-dere-det/#findComment-5897219 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sørland-snuppa Skrevet 15. august 2006 #15 Del Skrevet 15. august 2006 jenta mi fant selv ut av når hun var rundt 1 1/2 år at hun ikke ville ha den mere, men på natta var hun veldig avhengi av den. og det året hun fylte 3 år. så ville jeg slutte med den på sommeren og forklarte hun det og vi snakka mye om at når sommeren kom så skulle hun hive suttene sine for da var hun alt for stor til det. begynte og snakke om det ca 4 måneder før. og etter en liten stund, fant hun ut av vis hun måtte slutte når sommeren kom.eller når det bled varm ute som jeg også sa, så kunne hun ligsågodt slutte med en gang, ingen vids og vente. jeg ble jo veldig stolt og inponert over henne. hun kasta alle suttene og det var ikke noe problem etter dette. tror det er uansett hvordan en gjør det og forberede barnane ei god stund før. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5417352-n%C3%A5-er-det-p%C3%A5-tide-%C3%A5-slutte-med-smokken-hvordan-gjorde-dere-det/#findComment-5937043 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå