Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Sønnen vår er to år og 3 mnd. og vi tenkte å avvenne han med smokk før nestemann kommer i september. Vi tenkter først å kutte ut smokken på dagen.

Vi fjerner smokken fra kjøkkenet, hvor han ofte gikk for å hente den selv. Til dere som har vært gjennom dette - hvilken forklaring gir dere til barnet deres på hvorfor han/hun ikke lenger får smokk på dagen, kun på natten?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5417033-hvordan-slutte-med-smokk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har slitt noe med å få storebror til å slutte med smokk. Dette fordi lillebror bruker det. Tror nok jeg ville ha sluttet før babyen kom hvis vi skulle gjort det om igjen.

Tror nok det greieste er å slutte med dagsmokk først. Legge f.eks igjen smokka i senga når dere står opp.

Jenta mi på snart snart 2 år (juli) får kun smokk når hun skal sove. Dette har vi vært konsekvente på siden hun var ca 6 mnd tror jeg. Selvsagt var det noen "glipper" i begynnelsen. Nå lurer hun innimellom til seg smokken ved å ta den ut av sengen men når vi pent ber henne legge den tilbake gjør hun det. De gangene hun har sutra fordi hun ikke vil legge den tilbake da tar vi den i fra henne og forklarer henne at hun får den når hun skal sove. Og så er det bare å lukke ørene for sutringa til den gir seg...

Utenom å begrense hvor og når smokken skal brukes så kan det kanskje være et tips å si " at det er babyer/små barn" som bruker smokk?

Annonse

Mitt barn har ikke brukt smokk. Men den beste jeg avvenningen jeg har hørt er å spikre fast smokken på veggen. Akkurat i høden til barnet. Og hver gang barnet maste om smokk, var det bare å vise barnet til veggen der smokken hang. Dette var kjempe effektivt. Det var begrenset hvor lenge barnet syntes det var kos og stå der, å sutte på smokken. så barnet ble lei og spurte ikke mer etter smokk. Synes det var en kjempe ide, jeg.

Gjest mor75

Jeg har planer om å lage et lite hull i smokken, og så gradvis lage større hull. Min 2,5 åring er litt for glad i tutten. Vi har flere ganger vendt han av med tutt på dagtid, men så glipper det pga sykdom ,eller andre barn med tutt. Nå har han en lillebror med tutt, og det gjør det ikke lettere.

KLIPP ET HULL :)

Jeg klippet et lite hull i alle smukkene til jenta mi. Hadde forventa hyling i dagesvis!!! Når hun fant smukken i senga og fant ut at det var hull i den, gikk hun ut i skuffen der alle de andre har hatt sin faste plass... Til hennes store forundring var det hull i alle sammen!... Hun kom med forslaget om at det gikk jo an å kjøpe ny på butikken, men jeg sa at smukkene på butikken var forbeholdt babyer. Til min store forundring gikk hun uten problemer med på å sove med smukken i hånden den første natten. Ingen gråting eller noen ting! Neste dag fikk smukken plass ved siden av dukken i dukkesengen. Fremdeles ingen gråting... Neste dag ville hun ha den i hånden igjen, men jeg sa at nå var det på tide å sove helt uten smukken... Siden det har hun faktisk ikke spurt etter smukken I DET HELE TATT! Det er jo selvfølgelig ingen garanti for at alle barn tar det like fint som min lille tutte, men jeg synes at det er virkelig verd et forsøk... :))))

jente 2 år og 9 mndr.. Hun skal til faren sin for første gang om straks 3 dager, og vi skal sluttemed smokken 1 uke etter hun har komemt tilbake igjen.

Har forberedt henen leeenge på at vi skal sende smokken til månen slik mikkel rev sendte et brev til månen, TILBAKE FÅR HUN EN KAPTEIN SABELTANN-HATT.. Hun gleder seg veldig og er enkelte dager klar til å pakke smokken og sende den.. Men tror det kan bli for dramatisk før hun skal til faren sin ei hel helg uten å ha vært alene med ham mer enn 2 timer nå på søndag

Hei, vi sluttet med tutt på dagen da mini var ca 14 mnd. Det var lenge nok for oss. Vi samlet sammen alle tuttene hans og la de en plass han ikke kunne nå dem, oppå en hylle på rommet hans. Så sa vi at "nå legger vi tutten på hylla, den bruker vi bare når vi skal sove" Etter en dag med litt grining ved "avlevering" og spørsmål om han kunne få tutt, så var det nesten greit å legge tutten på hylla dagen etter og helt i orden på dag tre.

Noen plasser er det jo tutte-tre i nabolaget (i et turområde feks) der folk har begynt å henge opp tuttene sine. Artig lite kunstverk. Eller så har vel kapteinsabeltann/dyreparken et eget opplegg der man sender/gir tutten til dem og så få man diplom eller noe tilbake (må sikkert betale noen kroner også) Men dette er vel forslag for de som skal slutte helt.

Ville i allefall sluttet i GOOOD tid før evt nye søsken. Slik at det ikke blir sånn at babyen har stjålet tutten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...