Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Den eneste måten å få vår sønn til å drikke melk på (han er 2 år og tre måneder) er å gi han flaske. Jeg synes han er alt for gammel til å drikke av flaske, men han har i utgangspunktet veldig liten matlyst og noe næring må han ha. Han drikker ca. 3 dl melk om dagen, så det burde ikke gå ut over den generelle apetitten heller.

Vi har prøvd å gi han melk på glass, men han vil ikke drikke det, men kanskje har vi ikke prøvd hardt nok.

Så det jeg lurer på er:

Når sluttet dere å gi barnet flaske med melk?

Hvor mye melk drikker to-åringen deres? (Hvor mye bør de drikke?)

Noen tips for hvordan vi kan avvenne han med flaske?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5416933-vedr%C3%B8rende-slutte-med-flaske/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei.

Vi tok flaska på dagen, 1 dag gikk greit men noe skriking etter flaska ble det på dag 2, men etter den dagen har det gått greit. Han er 2år og 7mnd. Han var også veldig dårlig til å spise, men etter vi slutta med flaska, har matlysta hans kommet tilbake :) Men det som er at han nekter også å drikke melk på kopp, men har hørt at melka ikke er så viktig, dem får kalsium gjennom mat, ikke vet jeg om det stemmer. Har også kjøpt dus som han får av og til og der er det jo melk..

Ikke lett og vite hva som er rett og galt, man må nesten bare finne ut hva som passer for ditt barn, men for oss funka det å ta flaska med en gang og ikke bare trappe ned..

Lykke til :)

Flaske har hun vel egentlig aldri brukt til melk i alle fall. Med melk gikk hun rette fra pupp til glass nr hun var ca. 11 mrd. Hun drakk vann på flaske til hun var ca. 13 mrd. Det var aldri noe problem å venne henen av med det, for hun syntes glass var stor stass. Hun drikker vel ca. 2 dl. melk for dagen nå vil jeg tro. Hun har ellers svært god appetitt og spiser både mye og mangt, så vi er heldig og har ikke hatt beymringer på det området.

For å avvenne han med flaske er det vel tålmodighet, som må til. Barn MÅ vel ikke drikke melk, dersom de spiser litt ost, yougurt etc. Du kan jo også vurdere å kjøpe et fint glass til han - et "særlig melkeglass for store gutter" f.eks.

MIn erfaring er at da jeg ikke ga jenta mi melk fra flaske lengre, slik som hun ville ha, så skjedde det samme som hos hun over her, at hun ville ikke ha melk mer. Så hvis jeg skulle gjort det om igjen , tror jeg ikke jeg hadde stresset med å få henne til å drikke melken fra kopp, så lenge hun kunne bruke koppen til annen drikke. Det er jo mye lettere å venne de av med det når de er litt større og man kan diskutere litt med dem og fortelle dem at store barn får melk fra kopp. Det er jo egentlig ikke noe krise om gutten din bare få fortsette med melkeflaka en stund til..

Annonse

Kan ikke huske at poden har fått flaske til måltider noen gang i grunn... Han fikk på tutekopp før han ble flinkere til å drikke av glass, men når han lærte den teknikken har han fått glass ved bordet, og evt tutekopp med vann som tørstedrikk resten av dagen. Jeg synes to-åringer er for store for flaske, men det er min mening da. Skal ikke skyte noen:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...