Gå til innhold

kan jeg spise fetaost og spekeskinke?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

jeg er helt hekta på det, men så begynnte jeg å tenke på at dette var kanskje mat gravide skal holde seg borte fra.... Reker da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hei, reker kan du spise, det gjelder når du ammer..men spekemat er vel litt verre tror jeg,, sjekk på matilsynet.no eller babyverden.no lykke til:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ville jeg holdt meg borte fra. All spekemat.. og noen typer oster... Reker er det vil noen som mener man ikke skal spise og andre sier ok.. så den er jeg litt usikker på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fetast er jeg ikke sikker på, men spekeskinke kan du ikke spise, fordi det er egentlig rått kjøtt.. og gravide skal ikke spise råttt kjøtt, eller fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville også holdt meg borte fra alt kjøtt som ikke er gjennomkokt eller -stekt, altså for eksempel spekemat (sjekk http://matportalen.no/Emner/Gravide). Når det gjelder fetaost kan du sjekke på pakken om det står at den er laget av pasteurisert ost eller ikke. Jeg dropper ost som er laget av ikke-pasteurisert melk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

norsk fetaost er laget av pasteurisert melk.. i hvertfall de jeg har funnet.. har fått beskjed om at jeg kan spise det .men sjekk for sikkerhetskyld på pakka. spekskinke regnes som rått kjøtt sa jm.. reker er det bare å ete så mye du orker av , hedligvis;) he he ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mente nårå fisk da.. hehe. men det er fisk du skal holde deg unna å.. har med hvor mange kg den er.. eks ørret, og laks.. (husk at røka laks er egentlig rå)ddu skal heller ikke spise fersk tunfisk, men tunfisk på box går bra..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan finner jeg ut om osten er pasteurisert? Forstår meg ikke på innholdsfortegnelsen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...