♥Koseklumpen-3 barnsmor♥ Skrevet 20. juni 2006 #1 Skrevet 20. juni 2006 Har kjøpt to par ammeinnlegg i ull. Er det nok? Holder det å skylle disse om kvelden, og bruke de annenhver dag om hverandre? Regner med jeg bør kjøpe inn engangs ammeinnlegg også. Hvilket merke er best, og hvor ofte skiftes disse? Er det pga engangs ammeinnlegg at man øker faren for brystbetennelse o.l? Bruker man ammeinnlegg/BH om natten? Hva slags BH er da best? Masse spm som jeg håper noen kan hjelpe meg med...
♥Prinzessin♥ Skrevet 20. juni 2006 #2 Skrevet 20. juni 2006 Hei! Jeg har kun kjøpt ett par ammeinnlegg i ull. Ullinnleggene tror jeg er mest for å beskytte brystene mot betennelse, altså holde dem varme, så jeg har tenkt å la engangsinnleggene ta seg av mesteparten av oppsugingen av melkeoverskuddet! Disse legger jeg da imellom ullinnleggene og BHen, og de skiftes vel så ofte som det trengs, på samme måte som skift av bleier, bind og slikt. Jeg skal bruke ammeinnlegg og BH om natten, må vel bruke ammeBHen da, siden babyen våkner om natten og skal ha mat.
Juli-mor Skrevet 20. juni 2006 #3 Skrevet 20. juni 2006 Jordmor på foreldreforberende kurs anbefalte å bruke en gammel t-skjorte i bomull, klippet i små firkanter, som engangsinnlegg mellom bryst og ammeinnlegg i ull. Skal vist være bedre enn innlegg i papir da disse kan henge fast og skape sårhet(?). Tenkte iallefall at jeg skal prøve det. Har også kjøpt 2 par ammeinnlegg i ull og satser på at det holder den første tiden.
Gjest Skrevet 21. juni 2006 #4 Skrevet 21. juni 2006 Hei, jeg har tidligere brukt ull-ammeinnlegg for å "varme" puppene for å forhindre brystbetennelse. Av engangsammeinnlegg anbefaler jeg på det varmeste "Thermobaby" sine. Disse trekker til seg melken uten at det lekker gjennom og uten at det er vått inne i innlegget. Har allerede kjøpt inn flere bokser før bebisen kommer...
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2006 #5 Skrevet 21. juni 2006 Jeg har flere sett med ullinnlegg for å slippe å vaske så ofte. Hvis du lekker veldig mye, må du skifte innlegg ofte (flere ganger hver dag) og da går det med en del. Jeg stoler rett og slett ikke helt på det at ull tar knekken på alle bakterier selv, så jeg koker dem (det har gått fint så lenge de legges i kaldt vann og kokes opp og kjøles ned igjen i kjelen uten at man rører rundt). For min del synes jeg det er litt meningsløst å bruke papirinnlegg innenfor ulla: vitsen med ull er jo at den varmer selv om den er våt, og det gjør ikke papiret. Men det er selvsagt smak og behag :-) Noe som kan være lurt å ha i tillegg til innlegg, er sånne oppsamlingskopper (avent har noen: selges på en del apotek og babybutikker) i plast som samler opp litt større mengder som gejrne kommer den første tiden. Det kan være greit å kjøpe på forhånd, for de første "sprute-melk"-dagene kan være litt hektiske og ikke så egnet for shopping :-)
katoes Skrevet 17. juli 2006 #6 Skrevet 17. juli 2006 For to år siden brukte jeg et merke som het Chicco. De ble kjøpt i spesialforeting. Vet ikke om de finnes lenger. Kan være greit å ha et alternativ enn ull. Synes de ble litt store og klumpete noen ganger. Likte best de til chicco. De hang seg ikke fast i puppen og var bløte og gode. Kan virkelig anbefales !
Serenity Skrevet 19. juli 2006 #7 Skrevet 19. juli 2006 Nøstebarn sine er helt geniale. Det er ull med lomme. Oppi lommen legger jeg en bomullslappe. Ullet holder brystet varmt. Bomullen suger til seg fuktigheten. Så skifter jeg bomullsbiten flere ganger om dagen. Jeg bruker gjerne samme ullinnlegg flere dager på rad. Den kan brukes på flere sider da den kan vrenges og få nye sider ut, og den blir ikke full av gammel melk med en gang da det er det bomullen tar seg av.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå