Gå til innhold

Fortalte det på jobben idag:-(


1 høne i haneflokken-født

Anbefalte innlegg

Jeg begyndte på i ny jobb for 5 uker siden, da jag fikk jobben hadde jeg visst at jeg var gravid i 4 dager, fortalte jo ingen ting på intervju el noe og da jeg fikk tilbud om jobben sa jeg heller ingenting før idag, da ble han ganske sur, han sa han var skuffet over at jeg ikke hadde sagt noe, han ville jeg skulle godta og annulere kontrakten, men han sa jo også at jeg hadde retten på min side, men det passet jo ikke for bedriften og bla bla at jeg var gravid, sa til han at jeg ikke skjønte forskjellen på om han måtte ha noen i vikariat for meg om et halvt år el om et år, han kunne ikke regne med at folk ikke ville bli gravid i en bedrift, så det endte jo med at jeg stod på mitt og en supersur personalsjef................

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

-du skal i alle fall ikke godta å annulere kontrakten. BAre at han spurte om det, burde være nok til å "melde han" til arbeidstilsynet (Eller hvor det er man klager inn slike ting)

For en dritt...

 

Godt du sto på ditt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det går ann!! Jeg blir så forbannet på sånne folk! Ei venninne av meg fikk sparken i Telenor fordi hun er gravid, og der blir det sak nå. Dårlig reklame for Telenor må jeg si, men det er akkurat det samme! Det fortjener dem når dem behandler folk på den måten. Dette er ikke lovlig i det hele tatt, og du har all rett på din side, så stå på ditt du! Sånne ting provoserer meg over alle grenser!

Lykke til da:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir bare helt flat av å høre om en så uprofesjonell personalsjef. Tydeligere kan han vel ikke si at han syns det er helt greit å bryte loven. Jeg leste akkurat en artikkel i avisen i dag hvor de lurte på hvorfor jenter ikke får flere barn i Norge selv om vi har så gode velferdsordninger. La oss si det sånn; denne type opplevelse er i hvertfall en av grunnene.

 

Jeg syns du håndterte det elegant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'Hei, det samme hendte meg og. fikk sparken for di jeg var gravid,så mista jeg i uke 10 i tilegg, det var som og bli knust,, jeg hadde retten på min side, saksøkte dem og fikk erstatning for tort og svie. så det finnes mange av di sjefene der. stå på. ikke skriv under noe som går ut på og si opp selv, eller anullere kontrakten, det har han ikke lov til. han prøver seg vetu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Huff å huff...

 

Nå ble ikke jeg høy i hatten nei...

Står i samme situasjon, men har ikke turt å si noe enda.

Testet positivt samme ettermiddagen som jeg hadde sagt ja til jobben.

Men jeg tror min situasjon er litt verre, om mulig. Da jeg for ca 1 år siden sa opp samme stilling i samme bedrift etter å ha fått barn. Nå står jeg i en smørje som jeg ikke vet hvordan jeg skal komme ut av. Men håper at sjefen min viser forståelse. Selv om jeg ikke har noen god magefølelse for akkurat det.

 

Planlegger å vente i hvertfall tgil etter første kontroll jeg da, for d kan jeg late som om jeg ikke visste noe.

 

Skjønner situasjonen din godt jeg,og krysser fingrene for deg, og meg...

 

Huff dette blir noen nervøse dager, har legetime den 27...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I denne måndens utgave av bladet "Gravid" står det om en liknende sak, og en artikkel med hvilke krav/rettigheter man har. Det virker som et utbredt problem, og jeg må si at det er flott at det finnes tøffe jenter som sier hvor skapet skal gå, og som orker å gå til sak. Det er viktig for oss alle sammen, og det er nok en del av oss som ikke ville vært like tøffe i samme situasjon. Stå på, du har retten på din side, og en haug gravide damer i ryggen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg fikk dette slengt i flaisen også... Begynte for 5 uker siden. Jeg var sant nok ikke gravid da jeg var på intervju. Men en sjef kan ikke velge å ansette/la vær med å ansette pga et svangerskap. Drit i hele fyren og nyt graviditeten ;) Det gjør nemlig jeg!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk ikke kvinners skyld at det bare er vi som kan føde barn. Dessuten er det jo heller ikke gitt at du nødvendigvis skal ut i en lengre permisjon. Er mange som deler permisjonen med pappaen utover pappapermisjonen. Tenk om han hadde sagt det samme til en mann som nettopp hadde fått vite at han måtte gjennom en større operasjon og derfor måtte ha ett års permisjon etterpå. Ansetter man mennesker, må man regne med slike ting. Høres ut som han aldri burde vært personalsjef eller evrt holdt seg til å rekruttere roboter - men de er jo ikke vedlikeholdsfrie med livsstidsgaranti, de heller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke fortalt det, men gruer meg. Begynte selv i ny jobb for 6 uker siden. Sjefen sa på intervjuet at han håpte at jeg ikke ble gravid med en gang da de allerede hadde flere ute i svangerskapspermisjon. Er nå 7 uker på vei og sier ikke noe enda i hvert fall. Sommeren er jo her nå. Han skal vel på ferie og så skal jeg på ferie. Får si det når jeg er tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen mulighet er jo å gå til avisene, men da blir det neppe trivelig å gå på jobb igjen. :-s

 

Jeg vil anta at avisene vil sluke en slik sak. Spesielt hvis det gjelder en stor og kjent bedrift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å nei!! Ikke gi deg! Du har rett på din side og sjefen kan ikke gjøre annet enn å gjøre det utrivelig. Og er du sterk nok så klarer du deg. Eller så hadde jeg sagt ifra til dem en skal si ifra til!

Blir så sint når noen er så uforskammet!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He, he, pappa i januar, den var bra! Kan gå til Akersgata og få en skikkelig førsteside, med litt snacks om en av de større bedriftene:)

 

Støtter den, jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy søren for en dritt!!!!! Du har alle rettigheter på din side, håper inderlig at du orker å ta saken og ikke lar deg presse til noe. Selvfølgelig har du fått jobben fordi du er kvalifisert til den, og da skal det ikke bety _NOE_ om du får barn.

 

Det finnes heldigvis bra sjefer også, jeg fikk drømmejobben og ble (selvsagt) gravid på minst passende tidspunkt - termin og prosjektslutt var samme dag, for å si det slik. Grudde meg som en hund til å si det, men siden vi hadde prøvd å få barn i 3 år var jeg jo lykkelig også! Sjefen ga meg en kjempeklem og begynte øyeblikkelig å organisere vikar som kunne begynne tidlig for å gå parallelt med meg så jeg skulle ha avlastning mot slutten, tok alt av ekstra stress og var bare himmelsk! Kom tilbake etter permisjon i fjor høst og begynte som prosjektleder igjen, gjett om det var moro å komme og si at "Du, jeg er visst blitt gravid igjen..." Og reaksjonen? "Perm i januar? FLott, jeg vet akkurat hvem vi kan ta inn som vikar da, bra timet!"

 

Det er sånn sjefer skal forholde seg til gravide ansatte - denne her fortjener alt han får av negativ presse, arbeidsrettsak osv. DUST er han!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy søren for en elendig personalsjef! Stå på og vit at han har feil og du har rett.

Jeg er 10+5 idag, og har ikke fortalt noe enda. Går på ferie når jeg er 12 uker, og kommer ikke til å si noe før jeg er tilbake (6 ukers ferie). Gruer meg litt, for jobben har langt fra verdens beste personalpolitikk...

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dere ser saken bare fra en side. Det er jo forståelig at det kan være vanskelig for en arbeidsgiver å ha mange gravide på en arbeidsplass, men da burde de ikke ansette damer i fruktbar alder. En annen ting er at man faktisk skal informere i et intervju hvis man vet at man er gravid. Jeg ville ikke følt det som spesielt redelig å ikke opplyse om dette.

 

Årsaken til at det har blitt et problem for mange arbeidsplasser er ikke det at man går ut i permisjon, men at veldig mange blir sykmeldte svært tidlig i svangerskapet.

 

For å unngå slike episoder som dere skriver om så kunne det vært en ide å planlegge litt bedre. F.eks jobbe der et halvt år i ny jobb før man blir gravid e.l. Ikke alltid lett da og kommer an på situasjonen.

 

Får sikkert mye pepper nå...... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ikke få pepper av meg, men jeg vil bare si at nei, man har faktisk ikke opplysningsplikt om graviditet. Man skal ikke lyve på intervju, men arbeidsgiver har ikke rett til å stille spørsmålet "er du gravid?", derfor må du heller ikke svare på det. en det ser jo underlig ut, da. Nettopp for å unngå diskriminering av kvinner i fruktbar alder skal man ikke kunne stille slike spørsmål!

 

En annen ting er at jeg ennå ikke har hørt om menn som får spørsmål om de skal ha barn, om de har organisert avlastning ved sykt barn osv... Norske arbeidsgivere bør skjerpe seg, vi har faktisk fødselsunderskudd her i landet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, man har ikke lov til å spørre om graviditet. Jeg jobber med rådgivning innen personal. Men det stilles gjerne spørsmål som åpner opp for å fortelle slikt, som for eksempel; er det noe du ønsker å fortelle som det ikke har blitt spurt om? Jeg mener det er skikk og bruk å fortelle slikt og man kan ikke forvente at det skaper godt samarbeidsklima hvis det kommer rett etter ansettelsen og at man burde ha visst. Da bør man i hvert fall lyve og si at man ikke visste det.

 

Det som er forskjellen med menn er at noen av de forteller at de har tenkt på familieforøkning slik at arbeidsgiver må påregne permisjon. Dette har jeg faktisk opplevd flere ganger. Dette blir positivt mottatt.

 

Uansett så er det ikke permisjonene som er problemet - det er all uforutsigbarheten i forkant med sykemeldinger. Unge jenter sykemelder seg fra uke 5-6......Noe som ikke stemmer helt og dette er noe helsevesenet ser på nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uforutsigbarhet er vanskelig for små bedrifter, det er det ikke tvil om. Og jeg er enig i at det kan være greit å være åpen, men det er jo veldig uheldig hvis man skal straffes for å være ung og fruktbar? For ikke å snakke om hvor lovstridig det er? Jeg var åpen med sjefen min da jeg fikk jobben, og fortalte at vi ønsket oss barn men at det var vanskelig (som sagt hadde vi prøvd i 3 år da jeg ble gravid), så vi håpet å begynne å se på mulighetene for adopsjon...

 

Uansett er vi vel enige om at personalsjefen til Hovedinnlegger har reagert uvanlig dumt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være helt ærlig, du som skriver her anynomt og forventer pepper, dette er det noe av det minst reflekterte innlegget jeg har lest her inne på lenge selv om du både er ærlig og saklig for all del. Poenget er jo ikke at det er et problem med mange gravide og uforutsigbarhet ifht evt sykemeldinger ifbm graviditeten, men at arbeidslivet ikke er tilpasset verken småbarnsforeldre eller gravide. Det skal rett og slett ikke være sånn at det skal føles som om man svikter arbeidsgiveren fordi man blir gravid. Det er jo en situasjon som halvparten av befolkningen kan komme opp i. Det er arbeidslivet som må tilpasses, ikke kvinnene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare si det er synd det skal være slik. Men jeg skjønner dere begge. Selv kjenner jeg en del folk som driver egne firmaer og det er ikke altid lett. Særlig når det er små firma som trenger en ny person som må gjøre jobben som dem blir satt til. Dette kan bety være eller ikke være for et firma, og da er det ikke særlig for dem også å havne i en slik situasjon. Om du da blir annsatt for så at firma går dunken, er det jo ikke noe hjelp i om du så har aldri så mange retter. Men når det er sakt, skal heller ikke dere bli satt sist i køen forde dere er gravide. Det er et sårt tema, og særlig når det gjelder småfirmaer. Når det gjelder store som fint også kan klare seg med en vikar i denne tiden, så er det ting jeg synes bare er på sin plass! Det er dyrt å annsette folk, og det er heller ikke å stikke under en stol at det ikke er billigere å få inn en som er gravid og kanskje blir sykemeldt i korte perioder. Vikarer er også dyre, det er jo derfor firmaer som trenger folk ansetter i egne stillinger. Men jeg må ønske deg lykke til med nykommeren og ny jobb. Håper du og den nye jobben i lengden ikke kommer til å angre på det dere har gjort. Tenk at du kanske var den perfekte, at du passe absolutt inn og kan tilføre masse!! Når du er tilbake skal du vise dem! Og selvfølgelig den tiden du er der. Er du en flink person som passer firma perfekt, så kommer dem ikke til å angre på det!

 

Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...