Lille Sprell og meg Skrevet 20. juni 2006 #1 Skrevet 20. juni 2006 Hei, jeg lurte på hvor aktive dere er nå i svangerskapet, jeg..? Selv er jeg vant til å trene ca 2-3 ganger i uken, men etter at jeg ble gravid har ikke kroppen hengt helt med.. Jeg har hatt et kjempefint svangerskap til nå, men har vært veldig redd for å ikke ta nødvendige hensyn (mtp hopp & sprett feks..). Sånn at treningen ble redusert til 2 ganger i uken; og nå nesten ingenting (er i 20.uke). Jeg prøver å gå lengre turer, men synes ikke det er noe gøy å gjøre alene; og for meg må trening være synonymt med glede for at jeg skal få nok motivasjon til å gjennomføre det etter en jobbdag.. Så; kanskje noen der ute har noen motivatortips? Jeg er medlem av SATS, og har Østmarka fem min unda, så jeg har jo i grunn alle forutsetninger for å få rompa opp av sofaen.. Hjelp - jeg har så sårlig samvittighet...!
corleone Skrevet 20. juni 2006 #2 Skrevet 20. juni 2006 Ingen motivatore her i huset, desverre. Trente til ca. uke 20 i forrige svangerskap til bekkenløsning slå til på alvor. Nå fikk jeg det i uke 11, så gymnastikken min for tiden består av å komme meg ut av sengen om morgenen og gå trapper . Håper å holde ut i jobben så lenge som overhodet mulig, er bare i uke 14-15.
Morida70 Skrevet 20. juni 2006 #3 Skrevet 20. juni 2006 Trente ikke de 13 -14 første ukene pga. av blødninger. Fikk tidlig bekkenløsning, og har problemer med å gå. Derimot er spinning genisalt, og jeg prøver å få gjort det 2 -3 g. pr uke. Er i uke 25, og håper å trene frem til fødsel, slik som sist
7 oktober- ble mamma 6 okt=) Skrevet 20. juni 2006 #4 Skrevet 20. juni 2006 Hei ! Instruktør på treningssenter her ::: Jeg trena som vanlig i starten, men kutta ut hopp og sprett ganske raskt,. har ingen timer nå , men trener for meg selv .. på sykkel og i vann.. Er sykemeldt pga bekkenet jeg da, så jeg trener faktisk hver ukedag nå.. og fysio hver tirs og tors..i tilleg..Så når jeg sykler sykler jeg i slikt tempo at jeg forbrenner ca 300 kalorier på 50 min.. ca 19km altså..også tar jeg litt vekter på armer og bekken øvelser. I vann svømmer jeg først ca 10 min , tar styrkeøvelser i vann og svømmer ca 20 min etterpå-blir bra sliten av det og i grunn.. ( jeg trodde ikke det , men ) Så egentlig trener jeg vel mer nå faktisk.. men må det da i forbindelse med bekkenet..- ( dessuten kan jeg ikke gå så mye uten å få vondt- det er veldig sakte i såfall, og det blir det ikke mye puls og trening ut av , he he .. ikke får jeg gå ned trapper heller,kun oppover ... hadde det ikke vært for at jeg kan trene hver dag hadde jeg følt meg forferdelig.. men så er jeg vant til å trene mye og da;) og Hardt ikke minst;) ) Men jeg føler meg bedre og får overskudd og holdr plagene litt i sjakk samtidig som jeg føler at jeg holder meg i form.. Tar ikke i fullt så mye som før,og har kutta ut knebøy, utfall , hopp , kryssing av bein og armer over hodet..dette ble langt;) Kanskje det motiverte? vet ikke , men det er sånn jeg gjør det i hvertfall.. Husk at du kan trene nesten som normalt, men får du vondt-STOPP , det er den viktigste huskeregelen.. vi er ikke syke selv om vi er gravide ( men vi kan få plager av å være det da, som vi må ta hensyn til ) Så opp av soffan, og kom deg på trening.. det er så deilig etterpå Har skrevet her hav som er viktig å ta hensyn til .. bortsett fra det er det bare å komme i gang;) Klem og stå på Jeg er 24+6 i dag
lille-my *mor til Agnes* Skrevet 20. juni 2006 #5 Skrevet 20. juni 2006 Jeg har vært fryktelig trett og sliten frem til nå, så her har det IKKE blitt noe trening. Er nå blitt sykemeldt/i svangerskapspermisjon, og kjenner at overskuddet kommer tilbake. I likhet med Emma79 bor også jeg nære Østmarka, så den siste uken har jeg forsøkt å få meg noen raske spaserturer innover der. Ambisjonsnivået mitt blir nok liggende på nettopp det; turer i marka. Om vi ikke bor så langt fra hverandre kunne vi kanskje slå følge av og til )
Lille Sprell og meg Skrevet 20. juni 2006 Forfatter #6 Skrevet 20. juni 2006 Hihi..fikk ikke noe mindre dårlig samvittighet av å lese hvor utrolig flink du er!!! Og alt dette gjør du mens du har bekkenløsning.. jeg er imponert..! Hvor trener du hen i basseng? Tror ikke SATS har noe svømmetrening noe sted i nærheten av Oslo, som jeg kommer på i alle fall.. er du kjent? Jeg har så innmari-innmari lyst til å komme i gang igjen, for det er som du sier så fantastisk deilig når man føler at man har fått brukt kroppen skikkelig...! Har trent mye squash før, synes det er kjempegøy, men når magen blir større er det faktisk vanskelig med balanse, pluss at det er mye bråstopp.. ikke ideelt lenger, synes jeg. Noen som trenger en treningskompis? Som trener på SATS og har lyst til å spinne med meg? En buddy i sentrumsområdene i fire-femtiden i ukedagene søkes..hehe..;-) Jeg har liksom kommet dit, at når dansaerobic og annen morsom spretting uteble, har det vært så vanskelig å komme i gang igjen.. Men takk for gode råd, jeg skal bare bestemme meg for å bevege på meg igjen! Det er jo så godt etterpå!!!!
Tjatjo Skrevet 20. juni 2006 #7 Skrevet 20. juni 2006 Har ikke trent noe jeg. Bare tatt noen spaserturer. Hadde noen blødninger i starten...så jeg er livredd for å gjøre noe jeg ikke burde. Får ta det igjen når de to små er vel ute =0)
Lille Sprell og meg Skrevet 20. juni 2006 Forfatter #8 Skrevet 20. juni 2006 Ja, kjempegjerne Lille-my! Jeg bor ved Trasopp, Oppsal - hva med deg? Har gått litt med mine ikke-gravide venninner, og selv om det ikke er det samme som å spinne eller løpe, så er terrenget såpass kuppert at jeg får fint min gravid-puls litt opp..;-) Og det beste er at jentene sier det samme.. Så tror at en times gå tur uansett er mye bedre enn å bare sitte i sofaen! Men det er så veldig veldig mye lettere når man har en avtale med noen! Hvor langt på vei er du lille-my? Hadde vært spennende å høre om du har vært på helsestasjonen her i området, og om vi er tilknyttet den samme..
OktoberPrins kom 20.10 Skrevet 20. juni 2006 #9 Skrevet 20. juni 2006 Hei du! Som 7.okt er jeg også instruktør (på SATS:)), og har vært vant til å trene 4-5 ganger i uken. Men først spydde jeg som en gal i 14 uker,(hadde noen timer frem til uke 10) så kom bekkenløsning for fullt i uke 15, så her er det skralt.. Men ved første svangerskap var jeg i knallform og trente frem til fødsel. Jeg gikk ikke på HøyPuls eller de grønne timene, da disse har mye hopping og store sidesteg som kan være en påkjenning på bekkenet. SOm SATS medlem vil jeg anbefale deg å bli med på StramOpp30, varm opp på ergometersykkel først eller bli med på Sykkel 45, Flyt&og Pilates er også kjempedeilig,snakk med instruktøren om alternative mageøvelser istedet for Pilates øvelsene. "Planken" og skrå mageøvelse er bra for gravide, men unngå de rette sit ups. Ellers ville jeg trent en god del overkropp, nå har Treningsveilederne GOD TID og synes det er kjempegøy å lage program, så benytt deg av dem så mye du kan! Hvilket SATS senter er du medlem på? Hilsen "midlertidig pensjonert" SATS instruktør:)
Lille Sprell og meg Skrevet 20. juni 2006 Forfatter #10 Skrevet 20. juni 2006 Hei du, jeg har et såkalt internasjonalt medlemsskap, men har vel absolutt vært mest aktiv på SATS Spektrum, siden jeg jobber rett ved. Har trent egentlig kun grønne timer, som tripp trapp/aerobic 3, og synes Spektrum har hatt et godt tilbud og flinke instruktører her. Synes fort det blir litt kjedelig med høy puls, og faktisk sykkel også,. MEN; skal prøve litt sykkel i disse månedene! Flyt og Pilates er faktisk det jeg har trent mest siden jeg ble gravid, synes det er toppen! Har også snakket med instruktør ang. alternative øvelser for mage. Men får ikke den kondis/sliten effekten jeg er vant til, da.... Skal ikke være lett;-) Tror det er motivasjonen min jeg først og fremst må jobbe med. Jeg synes det er så mye mer hyggelig å være to når jeg feks trener styrke! Kanskje dette er en god tid for å få med min kjære på muskeltrening;-)? Takk for supre råd, jenter. Stryk på magen//
7 oktober- ble mamma 6 okt=) Skrevet 20. juni 2006 #11 Skrevet 20. juni 2006 Hei igjen Må jo legge til t en av grunnene til at jeg trener så mye nå er nettop pga bekkenløsningen... har fått "ordre" fra legen om å trene så ofte jeg kan .. og som sagt ikke så mye som før;) ( tungt altså) Som prinsivente skriver så har veilederne god tid nå på sommeren;) så "bruk dem for det de er verdt, he he Og husk ,jeg synes faktisk du er kjempe flink,som går turer i marka-det er kjempe trim;).. skulle ønske jeg kunne det framfor å stå inne i sommerværet;) Jeg jobber på korpus trening og spa i Moss, og der har vi basseng... så jeg er kjempeheldig;) Holdt ut, det viktogste er å komme seg i bevegelse;) Stå på, og husk fødselen blir lettere og det blir letter å komme i form igjen etter fødselen hvis du holder deg i form så leneg som mulig.. Jeg fikk faktisk 20% sykemelding i mai nettop for å ha overskudd til å trene pga bekkenet.. DET ER KJEMPEVIKTIG Nå er det 100% da, men fysio sier at jeg kunne ganga smertene med ca 100 hvis jeg ikke hadde trent.. så da er det bare å fortsette;) Og ungen din inni magen har godt av at mamma føler seg bra også så opp og hoppe;) he he .-ikke hoppe da, men Klem klem og stå på ,
Lille Sprell og meg Skrevet 20. juni 2006 Forfatter #12 Skrevet 20. juni 2006 DET kaller jeg motivasjon! Tusen takk;-)
Mocada Skrevet 20. juni 2006 #14 Skrevet 20. juni 2006 Hei! Jeg er 27+3 og trener ca 5 ganger i uken. Alt fra step og StramOpp til Yoga. Har trappet ned på de aller hardeste timene, men føler meg i utrolig god form og har ikke hatt noen plager så langt i svangerskapet. Jeg tror du må kjenne på kroppen selv, men dersom du ikke har ubehageligheter eller smerter, er det bare å stå på.
lille-my *mor til Agnes* Skrevet 20. juni 2006 #15 Skrevet 20. juni 2006 Vi bor også på Oppsal, når jeg går ut fra leiligheten vår og over mot marka havner jeg omtrent akkurat ved Esso-stasjonen, så vi bor nok ikke så langt fra hverandre! Er nå 23 + 1 og er tilknyttet Østensjø helsestasjon; hvilken hører du til, Emma79?
Lille Sprell og meg Skrevet 20. juni 2006 Forfatter #16 Skrevet 20. juni 2006 Jeg går inn i marka ved samme sted som deg da;-) Bor i Kranveien, om det sier deg noe... Er også tilknyttet Østensjø Helsestasjon, skal til jordmor dit første gang den 7.juli. Har du vært på kontroll hos jordmor? Synes du i tilfelle hun var ok? ..og hvor gammel er du? ;-)
Emmilo Skrevet 20. juni 2006 #17 Skrevet 20. juni 2006 Jeg er i uke 26-27, husker aldrig helt...hehe, trener ikke, men jeg har to hunder, så da blir det mange spatserturer.
msbu Skrevet 20. juni 2006 #18 Skrevet 20. juni 2006 Begynte å trene på SPENST i beg. av februar, etter flere år borte fra sånn trening. Deilig å trene igjen, prøvde å få til 2 ggr pr uke (KOM I FORM, STEP, og STRAM OPP). I uke 7 ble jeg imidlertid plaget med kvalme, og har holdt opp i til sammen over 2 mnd. Prøvde meg på en STRAM OPP-time i beg. av mai, da kvalmen såvidt begynte å avta noe, men det var alt annet enn godt. Ble kvalm, svimmel og totalt utslitt. Da jeg kom hjem la jeg meg rett ned på sofaen, og der ble jeg liggende resten av dagen... Fant ut at jeg nok måtte vente litt Nå på fredag prøvde jeg meg igjen. Det var godt, men jeg følte at formen var blitt betraktelig dårligere etter 2 mnd borte fra trening (pussig, hadde ikke sånn følelse første treningstime etter flere passive år..) Jeg var skikkelig sliten og svett etter denne timen, men det hørte jeg flere andre også fkommentere, at den var hardere enn normalt. Dumme meg tok til takke med den obligatoriske uttøyingen (bruker vanligvis å tøye litt ekstra ut), og er faktisk fortsatt støl på innsiden av lårene (tirsdag). I helgen hadde jeg sånn gangsperr at jeg knapt greide å gå, hi-hi! Håper å kunne fortsette med trening hele svangerskapet. Tror jeg begrenser meg til timer som KOM I FORM og STRAM OPP, + kanskje sykkeltimer. Kjente jeg ble litt usikker på step-kassene da jeg fant ut at jeg var gravid. Var litt redd for å sprette/hoppe, redd for å snuble eller falle, for å skade babyen. Hadde minimalt med utbytte når jeg ikke torde å gi fullt. I forrige svangerskap trente jeg helt til jeg ble sykmeldt, ca. 3 uker før permisjonen tok til. Jeg hadde bekkenløsning, men det var ikke noe vondt å trene. Faktisk var det herlig å være i aktivitet, uten smerter. Men smertene kom etterpå, etter endt time, da. Da jeg ble sykmeldt pga bekkenløsning og kynnere, følte jeg det var noe feil å gå på treningsstudio, så jeg tok pause til etter fødselen... Men som flere av dere andre sier. Det er herlig å trene, herlig når man først har kommet igang. Og det sosiale er selvsagt viktig for meg, derfor velger jeg, for min del, timer i sal.
Puttipluttipott*har født* Skrevet 21. juni 2006 #19 Skrevet 21. juni 2006 Trener 4-5 dager i uka. Pga trøtthet de første ukene, hadde jeg lite motivasjon og trente lite, men nå er formen på topp;oD Trener på spenst og blir mye step og styrke på armer/skuldre, bein og rygg, ellers skal jeg satse mer på spinning framover for å variere litt. Så blir det kanskje 1-2gåturer. Er 24+1. Kroppen er veldig vant til å trene mye fra før.
Rabalder "Fødeklar" Skrevet 21. juni 2006 #20 Skrevet 21. juni 2006 Trening hva er det?? Neida.... Var veldig flink før jeg ble gravid til å trene men nå blir det ikke mye trening nei. Prøver å være flink jente å gå en lang tur hver dag da. Hvis ikke så er det mye løping etter minste jenta på 16 mnd her hele tida da.
lille-my *mor til Agnes* Skrevet 21. juni 2006 #21 Skrevet 21. juni 2006 Så gøy, kanskje vi har passert hverandre i marka, da ) Vi er relativt nyinnflyttede i området, og husker jeg så boliger til salgs i Kranveien da vi var på søk, men kan ikke helt plassere veien geografisk. Bor selv i Oppsalstubben. Jeg har vært hos jordmor to ganger, og mitt inntrykk er at hun virker "real" og hyggelig. Har ikke vært inne hos henne så lenge, men det tror jeg er fordi jeg ikke har hatt noe spesielt som jeg har lurt på. Virker som hun tar seg tid dersom man trenger det. Min alder er 34; antar at jeg er syv år eldre enn deg )
♡ Bella- nr2 i desember♡ Skrevet 21. juni 2006 #22 Skrevet 21. juni 2006 jeg er altfor slapp desverre! Mangler tiltak til å dra å trene. Har ikke trent på et par år, har kanskje blitt en svømmetur innimellom eller noe, men ikke noe fast. Hender at jeg går tur, men dagen går så fort, er så sliten når jeg kommer hjem, jeg må bare dra meg selv i nakken sanrt!
❤Lillemaisprelle❤ Skrevet 21. juni 2006 #23 Skrevet 21. juni 2006 Hei du, jeg trente det samme som deg før svangerskap, de første mnd var jeg så dårlig men det gikk jo da heldigvis over. Jeg er i uke 20+2, jeg har nå begynt å ta opp treningen igjen..1-2 ganger i uka. Jeg har fått et spesielt tilpasset program av treningsveileder hos Elixia. Et kjempe bra program som går på å styrke rygg, armer, bein og rompe + bekkenet. Dersom du er tilknyttet et helsestudio, nøl ikke med å spørre en av de ansatte ang veiledning. Når du først har fått deg et program er det kjempe stas å trene! Det har visst mye å si for både fødsel og ettertid. Treningen trenger jo ikke ta lengre enn 1 times tid..Stå på.. Lykke til.
Caramell, 3-barns mamma! Skrevet 21. juni 2006 #24 Skrevet 21. juni 2006 JEG Går en lang tur hver dag. Tenkte å begynne på trening igjen idag faktisk! PÅ MRL og spinning. Er i uke 27 og føler meg i fin form! Utrolig viktig å trene i svangerskapet, ellers "dør" muskelene, de visner bort!!
Lille Sprell og meg Skrevet 21. juni 2006 Forfatter #25 Skrevet 21. juni 2006 Hvis du fortsetter bortover Vetlandsveien ligger Kranveien inn til venstre rett etter Rema 1000.. så det er jo ikke langt unna;-) Har ikke bodd her så lenge selv, siden sept i fjor, men trives utrolig godt. Så fint å høre at jordmoren er ok! Jeg har akkurat skiftet fastlege til en dame på Oppsalstubben legesenter (hadde på Frogner før, synes det ble litt klønete langt nå som vi har forholdsvis kontinuerlige kontroller..) - du har ikke noen tilknytning til dette legesenteret, har du vel? Min nye fastlege hadde uansett ikke tid til kontroll før i august, pga fullbooking og ferie..så jeg ble henvist til jordmor. Er du førstegangsmor? Og når har du termin? Min er 11.november, og vi fikk høre på ultralyd i forrige uke at det blir en liten gutt..; Det ble gull, som min kjære så enkelt sa;-) Og helt korrekt; jeg er 27 år, det vil vel si syv år yngre enn deg.. Hadde vært hyggelig om vi kunne fått til en god tur i Østmarka en dag. I dag har jeg forresten trent spinning, og føler meg bare så utrolig bra.. Godt å ha dratt SATSkortet igjen; alt for lenge siden sist!! Ta vare../
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå