Gå til innhold

Dere som har barn i barnehagen...


manne med 2 herlig gutter:)

Anbefalte innlegg

Hvordan var det for dere da de begynte der? Min sønn er nå 15mnd, og skal begynne i bhg i august. Gruer meg til det. Fælt å gi han fra seg til andre. Trøsten er at han ikke trenger å gå der hver dag, og heller ikke så mange timer daglig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sønnen min begynte da han var 10 mnd, og i begynnelsen likte han ikke at jeg gikk, nei. Mye hyl og skrik, men flinke folk i bhg. fikk meg til å stoppe utenfor døra og høre hvor fort han var helt oppslukt av det som skjedde rundt ham. Nå er han snart 20 mnd og stortrives, har knapt tid til å vinke til meg en gang når jeg skal gå!

 

Han gikk tre dg/uke i begynnelsen, og det var ikke særlig vellykket, tror det ble for mye opphold og "ny tilvenning" rett som det var. Han trives mye bedre nå som han har fem dager og heller litt færre timer hver dag. Mye flinke folk der ute, er _så_ imponert over de som jobber i barnehager og koser med ungene våre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungen din kommer til å ha det kjempefint i barnehagen! Selv om han kanskje skriker litt de første gangene du går, så lærer han fort at du alltid kommer tilbake. Og en annen ting, de slutter ALLTID å skrike så fort mamman er borte (ute av synet ute av sinn) så imens ungen har det supert resten av dagen så sitter mamman igjen med inntrykket av at ungen er lei seg. Verst for mamman med andre ord, men bit det i deg! :) Det er viktig lærdom han skal få nå, hvordan omgås andre barn, takle konflikter, kommunisere sine behov etc.

 

Min datter var 15 mnd da hun begynte og nå elsker hun barnehagen sin over alt på jord. :)

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først må jeg si; gratulerer med barnehageplass. Det er ikke alle forundt å få det i disse dager, meg selv inkludert. Jeg har to gutter på hhv 3/12 og 17 mnd. Førstemann begynte i barnehage da han var 13 mnd. Synes jeg "sviktet han" når jeg leverte han der i begynnelsen, var helt forferdelig. Men innkjøringen gikk kjempefint og han stortrivdes. Etterhvert ble det en vanesak. Vi passet på at han ikke hadde så lange dager, også sover de jo to timer midt på dagen.Så i relaiteten var det kanskje 4 timer av våkentiden sin han var der. I den tiden fikk han leke med jevnaldrene og litt eldre barn, noe de har kjempe godt av. Ser på min 17 mnd gamle sønn at han er helt klar for å begynne nå, blir litt kjedelig hjemme sammen med meg. Du skal være glad for at du har barnehage, mye bedre enn dagmamma etc (selvf individuelt det også, men generelt) og du skal være sikker på at han vil få det kjempefint og det vil dere også etterhvert som dere venner dere til den nye situasjonen. Lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svarene. Godt at det er positive erfaringer dere har med bhg. Håper tilvenningen hans går greit. Hvis han begynner å grine, frykter jeg at jeg kommer til å gjøre det samme:)

 

Langemann: Takk.Ja jeg er heldig som fikk plass til han. Mange lange ventelister her i Bergen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei ..jeg ville bare også få si at det er lov å føle det slik og hadde jeg vært deg ville jeg ringt opp til barnehagen etter som du har gått fra barne ditt og det er lei seg, da får du vite hvordan det går og kan selv slappe av resten av dagen..jeg er selv pedagogisk leder i barnehage og kjenner at det faktisk kan være godt for de foreldre som ringer opp får å høre hvordan det gikk osv..vi er der pga barna og dere foreldre:-) lykke til:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei! Jeg har ikke barn (ennå), men jeg har jobbet i barnehage. Skjønner veldig godt at det er kjempetøft å levere fra seg ungen sin, særlig når de er så små ennå. Hvis det er noen trøst så kan jeg si at det er som oftest MYE verre for foreldrene enn for barna! En del barn gråter når moren/faren går i begynnelsen, men jeg har sjelden opplevd at det har vart mer enn et par minutter. Jeg laget ofte avtaler med foreldre, f.eks at de kunne bli stående litt å titte i vinduet så de så at barnet hadde sluttet å gråte fordi jeg syntes det var så trist at det siste de så før de gikk på jobb var et gråtende barn.

Anbefaler deg å prøve å se om det er en blant personalet som du og gutten din får god kontakt med i starten, så kan du fortelle at du gruer deg for dette og de kan ta litt hensyn til det. Selv har jeg hatt mange små som jeg hadde litt "under mine vinger" i starten, og de ble raskt trygge og fant seg til rette i gruppa. De fleste barn trives godt i barnehagen, selvom det er en stor omstilling i starten når man er vant til å være hjemme.

Ønsker dere lykke til i barnehagen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...