Gå til innhold

Hvordan få en gutt på 11,5mnd til å tygge maten?

Anbefalte innlegg

Han klarer å tygge brød,kjeks osv men når han skal spise middag må jeg mose maten godt for at han skal spise,ellers vil han ikke ha.Kjenner han at det er litt større bit kommer det bare ut igjen.Og hvis jeg lurer han og han svelger en større bit brekker han seg og spytter ut.

Han har 6 tenner,4 oppe og 2 nede så det kan jo ikke være et problem.

Takknemlig for alle svar!

Fortsetter under...

Har desverre ingen råd og komme med,men sønnen min på 13 1/2 mnd er likedan.Han greier ikke å tygge maten og vil ha alt finmoset !Han spiser bare bittesmå brødbiter uten skorpe,men tygger dem ikke ,men suger på dem til de blir myke.Kjekse greier han ikke å spise!

Middag vil han ikke ha i det hele tatt,bare 8 mnd grøten hehe.Håper at det ordner seg etterhvert.Lillegutt har 4 tenner oppe og 2 nede han også.

Frøkna vår har også 4 tenner oppe og 2 nede. Hun tygger både middag, kjeks og skive med skorpe.

Kanskje det kan være at hun har fått ting å gnage på siden hun var ganske liten. Øvelse gjør mester...?

I begynnelsen fikk hun eplebåter uten skall, tjukke agurkskiver uten skall o.l. Vi passet selvsagt på at hun ikke fikk av for store biter som kunne sette seg i halsen. Nå er hun ganske avansert og tygger rå gulerøtter, rå potetskiver og alt mulig.

Bare et tips...

Det er sikkert ikke svaret du ønsker,men det kommer til å gå seg til etter en stund. Du må bare prøve nå og da, til slutt så går det av seg selv.

Spiser han samme mat som dere? Kanskje det hjelper? Spiser han selv slik at han kan velge ut en og en bit om han ønsker det? Kanskje dette hjelper også?

Jeg slet med akkurat det samme som deg og spurte om det samme her, men fant ut at (ihvertfall for oss at) det eneste som hjalp var å la tiden gå å la småttisene finne ut av dette selv i eget tempo. Og jeg skjønner ufattelig godt at det kan være mer enn frustrerende!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...