Gå til innhold

Hva kan/klarer deres barn på 1,5 år?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer litt på hva som er normalt.

Ungen min klarer ikke gå i trapper,kommer seg opp,men ned finnes det ikke håp om å klare. Jeg prøver få han til å snu seg og krabbe ned,men han skjønner det ikke.

Snakker en masse,men vi forstår ikke så mye av det han sier. Det blir mamma,pappa,gakk gakk til alle fugler,brum til biler som er det mest forståelige.

Spiser fint selv,drikker av vanlig glass selv. +++en masse annet.

Skrevet

Hun krabber opp/ned trapper.Vi øver nå på at hun skal gå opp/ned alene. Hun er litt motvillig;-)

Ellers løper hun, og jeg ser hun øver seg på å hoppe. Klarer ikke dette helt ennå.

Spiser selv, og drikker av glass.

Hun prater mye. Har nettopp begynt med to-ords-setninger. Jeg vet ikke hvor mange ord hun kan. Har mistet litt oversikten. Hun begynte å snakke tidlig, men har til gjengjeld vært litt sen motorisk.

Skrevet

Min sønn er 15mnd.

Han kan gå, løpe,danse og hoppe.

Han vinker, klemmer, kysser, klapper og viser hvor stor han er.

Han kan forskjellige dyrelyder, samt brum-brum til bil.

Han blåser på maten når den er varm og spiser selv.

Han kan gå i trapper, men holder da en voksen i den ene hånden.

Han kan tegne og holde et blyantgrep (ikke like flink hele tiden).

Han kan skru kork på en flaske.

Han vet hvordan stereoanlegget fungerer.

Han vet hvor han skal kaste søppel.

Han kan IKKE snakke så mye og drikker ikke alene fra vanlig glass.

Skrevet

Hei!

Det er jo enorm variasjon, jeg har møtt mange barn som kan både mer og mindre enn sønnen min.

Han er født i desember 2004 og kan:

Gå, løpe, danse - veldig glad i å danse

Peker på det han vil - stereoanlegget når han vil ha musikk, banker på kjøleskapet hvis han vil ha mat osv.

Han kan åpne dørene inne - ikke så morsomt for oss...

Sier 20-30 ord og lager "setninger" som Pappa borte.

Kan mange dyrelyder og brum til bil og buss.

Klapper og vinker og har lært en del bevegelser til sanger i barnehagen, det er veldig morsomt å synge sammen med ham.

Spiser med skje og gaffel selv, men også glad i å grise da....

Drikker av tutekopp, søler ganske mye med vanlig glass, men øver litt.

:o)

Skrevet

Lillegutt sier mamma, babba, vovvov, hade, borte, bø og hei...ellers er det mye babling, men vi skjønner ingenting:-)

Han går og løper, kryper opp trappa, men ikke ned. Klatrer ned av sofaen selv.

Ellers så griser han vanvittig mye når han spiser, var mye flinkere for et par mnd siden. Drikker fra tutekopp, men ikke av vanlig glass:-)

Skrevet

Gå, løpe, danse (mye løping - vekk fra mamma - for tiden :)

Klatre opp og ned trapper, men hun er veldig forsiktig

Klatre opp i Tripp-trapp-stolen og opp i sengen vår

Spise selv, drikke selv (med én hånd uten å søle hvis koppen har hank)

Blåse når noe er varmt (maten, komfyren, været.....)

Gjøre bevegelser som hører til sanger, samt klappe i hendene, vinke, og vri på hånden når hun er ferdig med noe (det har hun funnet på selv, men det er ganske likt tegnet for "ferdig" på babytegnspråk.)

Hun kan si tatto (traktor), Daddy, baby, ja og no, men for det meste er det bare babling.

Ikke noe særlig dyrelyder. Hun er mest opptatt av traktorer og motorsykler, og de kjører hun rundt på gulvet med mens hun sier Uuuuuuuu.....

Skrevet

Mi er 17 mndr og kan det meste føler jeg:o)

Veldig tidlig ute med ALT!!

Hun snakker setninger med 3 ord og er helt utrolig på å forstå!! Hun forstår ALT jeg sier til henne og hermer etter masse jeg sier:)

Hun har snakket sånn en god stund nå, men er i den siste måneden nå st det har blitt helt utrolig masse ord:)

Ellers går hun og løper i full fart og sitter så og si aldri stille..Hehe

Synger masse og hopper på trampoline, rydder lekene sine, kaster søppel- Hvis hun klyper noen sier vi "off,nei sånn må du ikke gjøre" så svarer hun "kappa siktig" (Klappa forsiktig)-vi er fra stavanger så dialekten høres godt;)hehe

Får masse skryt fra barnehagen,så det er kjempekjekt!!

Vi foreldre synes jo alltid at våre egne er de beste og de søteste:)

Så og høre det fra andre også varmer jo helt klart ekstra mye:)

Hun kan også - med litt hjelp telle til 12:) DET er imponerende synes jeg!! Men den skal min mor ha kreditt for! Hun har telt høyt- tær osv på henne omtrent fra samme dagen hun kom til:)

Vi har alltid snakket veldig masse med henne fra hun var bittebitteliten.

Det tror jeg hjelper masse!!

Men skal tilslutt si jeg ikke liker å sammenligne barn!!! For noen er raske med det, andre er raske med det!! Helt greit å skrive inne her liksom, men liker ikke å sitte med venninner fks og at den ene skryter seg ihjel av barnet sitt og omtrent rakker ned på venninnas barn!!

Sånn er ikke jeg og heldigvis heller ikke mine venner/familie!!

Og man er jo glad i barna våre pga dem de ER!! Ikke for det de KAN?:)

Ikke sant:)

Jeg dro kanskje innlegget litt langt nå..Hehe..Men var koselig å få lese det dere har skrevet om deres små flinke gullunger:)

Barn er jo så nydelige,og jeg ser dem så lett for meg når jeg leser.

Hehe

Skrevet

Spiser og drikker selv og klatrer i trapper og sånn..Jeg får ikke hjelpe til med NOE! Hehe..Måtte bare føye til dette, siden jeg har skrevet omtrent kun språkmessig:) Hun gjør jo andre ting enn å prate da..Hehe..

Skrevet

Jente på snart 15 mnd kan gå opp og ned trapper, spiser alle måltider selv (griser en del med skje, men det meste havner i munnen), drikker selv av glass, bygger tårn av 4-5 klosser, holder foredrag(lange, uforståelige), kler av og på seg luer, hatter, sokker, votter og sko. Tar på og går i store sko, løper, danser, snakker få forståelige ord(NEI, takktakk, min, mer, æsj, mamma, pappa, pus og bebi), kaster stein, vasker ansiktet selv og snyter seg i papir selv.

Hermer etter alt vi gjør, og hjelper til med husarbeid(tar ut tallerkener av oppvaskmaskinen og gir til meg, støvsuger, raker løv...prøver iallefall)

Det virker som om hun veldig lett lærer av å se hva vi gjør.

Moro er det iallefall!

Skrevet

Min er litt eldre enn 1,5 år nå, han er 22 mnd.

Han prater som en foss hele dagen. Han begynner så vidt å beskrive enkelte ting som skjer i barnehagen. Han har en del egenkomponerte ord som: mukiss= musikk, gokei= ok. Hehe.

Han løper, hopper og danser. Går trapper opp og ned med litt støtte av en voksen. Han gjør tapre forsøk på å kle på seg selv, det er litt vanskelig ennå, men det nærmer seg :-)

Blåser på varm mat, og sier det er varmt, må blåse. Holder den varme maten mot leppa for å kjenne om det fremdeles er varmt. Drikker av glass. Tar klærne ut av vaskemaskina og inn i tørketrommelen. Han blir rasende hvis jeg gjør det for ham :-) +++ masse annet.

De er bra dyktige disse ungene våre ikke sant? :-)

Skrevet

Hun er født i slutten av desember 2004, og har plutselig begynt lært seg noen nye ord de siste ukene, så nå sier hun:

-mamma

-pappa

-vovvov

-dadde (sove)

-HaDet

-Byebye

-ChaoChao

-Bade

-Bæsj

-Æsj

-Hei

-No

-Nei

-Se

-Navnet på samboren til mamma

-Comer (mat på spansk)

-Kom da

Og begynt å sette ordene sammen, som f.eks hadet mamma.

Hun går opp og ned trapper, drikker av vanlig glass, vet hvordan hun får på tv`èn og stereoanlegget, vet hvor maten er og danser som besatt når hun hører musikk.

I det siste har hun begynt å si ifra når hun er trøtt.. hehe

Hun prøver å åpne døren til soveromme, mens hun sier "mamma, dadde".. Hehe, de er skjønne i denne alderen:-)

Hun har hele tiden vært tidlig ute motorisk, men derimot litt sen med språket ,sannsynligvis siden hun er tospråkelig!

Skrevet

Hei - jeg føler at det har vært en enorm utvikling i de siste månedene. Vår jente er ca 20mnd og snakker som en foss.

- Hun har i det siste begynt å sette sammen 3-5 ords setninger feks "Mamma skifte beie baby" eller "sove mamma seng".

- Hun forstår det meste vi sier, men er ikke alltid like flink på konsekvensene av det hun gjør.

- Kan ord som: okkel (onkel), pute, dyne, bok, mamma bil/ pappa bil, momor, famor, bæsse bæss b(l)eie "sitt eget navn", potte, bade, pusse (tann), bamse, postmann pat, vovov, gikke (drikke), kjes (kjeks), melon (mom), appesin, eble, d®ue, (ag)u®k, mat, IS, pute, dyne, me(l)k (s)tue, takk takk, natt natt, tisse potte, gå ut, låne, gå, Mikke (mus), gakk gakk, sko, bu(k)se, diverse fornavn, telle delvis til 8, osv osv - nye ord hver dag. Hun kan gjøre seg ganske så forstått nå.

- I tillegg synger hun flere setninger i sanger som: Postmann Pat, Bæ bæ lille lam, Lille Petter Edderkopp - med tilhørende bevegelser.

- Går opp og ned trapper - men med voksen som holder hånd.

- Drikker av eget glass - spiser maten selv med gaffel eller skje.

- Sier ifra hvis hun skal bæsje - da løper vi ut på potten dersom vi er "snar" nok.

- prøver å kle på og av seg - sko, klær, bleie (ønsker å skifte bleie selv!)

- hjelper til med å dekke på, bære pålegg o.l. inn i kjøleskapet, ta varer opp på rullebåndet bår vi handler osv - veldig hjelpsom.

- Har en sterk egenvilje - god hukommelse på feks gøye ting vi har gjort tidligere. Liker å lese bøker - flink å leke med dukker, figurer, biler osv - tulleleke med oss.

Og sikkert masse annet vi ikke tenker over at hun gjør....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...