Gå til innhold

Magen er øm og stram! Hva kan det være?

Anbefalte innlegg

Jeg er 16 1/2 uke på vei med min første, og den siste uka har jeg hatt til tider voldsomme smerter nederst i magen (fra under navlen til skambenet). Det begynte på jobb i forrige uke, da det var ganske så travelt. Magen ble stram og vond. Tenkte at det kanskje kunne være kynnere, men de varer vel ikke mange timer i strekk?... Var mindre vondt noen dager, men igår kjente jeg smertene fra jeg kom på jobb på ettermiddagen og til jeg la meg, til tross for en rolig, lite stressende dag.

Våkna med de samme smertene idag, magen er øm som den kan kjennes når man er tissetrengt og har holdt seg litt for lenge, hvis dere skjønner?.. Det presser på og skinnet føles liksom for trangt... Kjenner litt ubehag i underlivet innimellom også. Er dette normalt? Er det livmora som vokser og strekker seg, og varer disse smertene i såfall i mange timer? Har ikke trengt å ta smertestillende, så smertene er til å holde ut, men er litt bekymra for om det er noe galt...

Fortsetter under...

Hei

Jeg har hatt smerter nederst i magen og det varte noen dager. Veldig ubehagelig. Jeg snakket med jordmor og hun sa at det er livmorbåndene mine som strekker seg for å lage mer plass og at det ikke er farlig. Jeg ville tatt en tlf til jordmor for å sikret meg.

Jeg hadde kjempevondt akkurat på den tiden, og magen spratt ut fra nesten flat til skikkelig gravidmage:) Var ofte spesielt vondt hvis jeg reiste meg fort fra sofa ol. Men ring legen din for å utelukke uvi:)

Jeg hadde dette i uke 24 jeg da. Jeg ringte på føden og de sa at jeg skulle ringe legevakt for å få han til å se på meg. Jeg hadde så vondt at jeg verken greide stå, gå eller ligge.

Legen hadde mistanke om premature rier så jeg ble sendt på

sykehuset, med riehemmende drypp, og lå på overvåkning der i 3 dager. Måtte ta det med ro i 14 dager etterpå fikk jeg beskjed om.

Dette var ikke for å skremme, for de fant ikke ut helt hva disse intense smertene var hos meg, men behandlet det som at det var prematurrier for å være sikker...

Ring føden å hør du. bedre en telefon for mye enn en for lite sies det... :)

Annonse

Heisann!

Legen igår mente det var kynnere jeg hadde, og ville egentlig sykemelde meg, men henviste meg til kontroll på føden idag. Hadde med urinprøve igår, som viste 1+ på leukocytter, og den ble også sendt til dyrkning. Idag var det 2+ på leukocytter, så legen mente at jeg har en UVI, og at den igjen "irriterer" livmora slik at jeg får kynnere. Når jeg er ferdig med antibiotika kuren på 5 dager, håper jeg at smertene forsvinner også, selv om kynnere kan komme såpass tidlig i svangerskapet også.

Har også kjent litt ubehag i lysken og låra, og dette kunne heller være "voksesmerter" som visstnok er mer stikkende. Legen idag gjorde også UL av livmora, så at den så fin ut og var lukket, og hjertet til den lille pumpa for fullt... Legene ville egentlig sykmelde meg, men i og med at jeg ikke har hatt så kraftige smerter denne uka (mer konstant øm over blæra/livmora, som når en er veldig tissetrengt), som da det var så travelt på jobb forrige uke, kunne jeg prøve å jobbe likevel. Men fikk beskjed om å bli hjemme hvis jeg får sånne vonde stramninger igjen.

Legen sa at det ikke var noe farlig med kynnere så tidlig i svangerskapet, men seinere kan mye kynnere føre til for tidlig fødsel. Har du samme plager som meg, anbefaler jeg at du tar kontakt med legen! :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...