siggen2 Skrevet 20. juni 2006 #1 Skrevet 20. juni 2006 jeg har en jente som blir fire i slutten av aug.,og hun har vært bleiefri på dagen i over et år-men om fredag sluttet hun om natten også. Det blir ca et uhell pr.natt og vi står opp ca hver 3.time og setter henne på doen-dette blir veldig slitsomt-med en gutt på 2 mnd som også krever sitt. Har noen noen gode råd?jeg trenger hjelp:)
EvaL Skrevet 20. juni 2006 #2 Skrevet 20. juni 2006 Det er dumt å slutte med bleier dersom hun ikke klarer å holde seg tørr. En ting er å prøve å se om hun kan klare seg uten bleie, men si at det kun er et forsøk og at om det ikke går så må hun fortsette med bleier en stund til. Ellers kan det være noe der vil komme til å slite med i flere år fremover, og dersom det blir for mye jobb for dere allerede nå bør dere ta konsekvensen av dette. Jeg syns dere skal slutte med å ta henne med på do hver 3 time, jeg syns faktisk ikke dere skal ta henne opp i det hele tatt. Dersom hun ikke klarer å holde seg tørr på egenhånd er jo hele hensikten med slutte med nattbleier borte. Da er det jo dere som sørger for at jenta er tørr og ikke det at hun mestrer det selv. Det er også slik at man ikke skal ta barna opp på toalettet fordi at man da venner barnets kropp til at den skal tømme seg om natten, og det man jo egentlig ønsker er jo det stikk motsatte, at kroppen skal lære seg til å holde på urinen natten igjennom. Jenta de er fortsatt så liten at hun ikke kan karakteriseres som senevæter, det gjør man først rundt 6 års alder. Frem til denne alderen anses det som helt normalt at et barn tisser på seg om natten. Det er derfor lite trolig at noen leger vil starte behandling av din datter allerede nå.
oslojente80 Mina f 07.09.06 Skrevet 20. juni 2006 #4 Skrevet 20. juni 2006 Hei, jeg er stemor til en jente på snart 3 1/2 år. Hun bor hos oss annenhver uke. Hun har vært bleiefri på dagtid siden juletider.. Men vi hadde fortsatt bleie på henne om natta. Noen dager var den tørr andre dager kjempe våt. Så en natt prøvde vi å ta den av og etter det så har det gårr kjempe bra. Tror kanskje hun tissa i bleia, fordi hun viste at hun hadde bleie på seg. Vi har kun hatt ett uhell på en mnd tid nå. Da hadde hun drømt og regner med at hun hadde tissa på seg akkuratt da hun våknet eller noe stakkars. Hun var helt fra seg.. Men siden dere har et uhell pr natt, så hadde jeg tatt på henne bleie igjen. For det blir jo mere mas. Har også hørt det med at man tar barna opp på do om natta ikke er så bra. Stedattern min er ikke på do om natta. Og må heller ikke skynde seg på do med en gang hun våkner heller, for hun kan godt drøye litt liksom hvis du skjønner.. Lykke til
Rut Bram Skrevet 20. juni 2006 #5 Skrevet 20. juni 2006 Vår jente har vært bleiefri også om natten det siste halvåret, hun er 3 år og 1 mnd. MEN, vi tok ikke av bleien hennes på natten før hun hadde vært tørr ganske lenge, når vi ikke kunne huske sist hun hadde våt bleie for å si det sånn. Tror det kan være lurt å være nøye med å få henne til å gå på do før dere legger henne, og begrense drikke om kvelden like før hun skal legge seg. Evt. følge litt mer med på hvor ofte hun går på do om dagen, for å kanskje legge inn noen ekstra dobesøk? Og premiere henne med ros eller annet de gangene hun våkner selv om natten og sier i fra at hun må tisse. Hos oss fungerer det veldig bra å snakke mye om ting som vi vil at jenta vår skal gjøre, og rose masse hvis hun får det til. Hjelper det kanskje å snakke endel med jenta deres om dette? er enig med de andre her om at dere ikke bør ta av bleien hennes før hun lærer seg å si fra at hun skal på do eller ofte har tørre bleier om morgenen. og jeg ville også latt være å ta henne opp for å gå på do uten at hun sier fra selv - det er viktig at hun lærer å si fra selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå