Gå til innhold

August: Forebygge såre brystvorter


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat fått høre at det er viktig å gjøre det du kan for å avverge såre brystvorter når ammingen starter. Det skal vi visst gjøre før fødselen. Jeg har fått tips om å gni dem med et stivt håndkle, og smøre med krem... noen som har andre tips, eller erfaring på området? Og når bør man begynne med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jordmor sa til meg på mitt spørsmål om samme sak at jeg kunne sole meg uten bikinioverdel... Jeg måtte derimot huske at jeg kunne bli lett solbrent... Derimot mente hun at det var lite som egentlig funket for å forebygge såre brystvorter da jeg kom med tipsene om det å gni med håndkle, salve, etc... Så nå har jeg forebygget såre brystvorter under den spanske solen i to uker ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste JM har nok gått bort fra dette rådet om å herde brystvortene før fødsel. Det er ikke bevist at det hjelper en døyt, men at det bare er ubehagelig og vondt å gni dem med et stivt håndkle.

 

Det aller, aller viktigste du kan gjøre for å unngå såre brystvorter er å legge barnet til på en riktig måte slik at det ikke blir hengende i puppen. Rett sugeteknikk og ammestilling er alfa omega. I tillegg er det veldig lurt å smøte brystvortene med litt morsmelk etter endt amming, og la dem tørke ordentlig etterpå.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...