Anonym bruker Skrevet 20. juni 2006 #1 Skrevet 20. juni 2006 Lille gutten min på 3 uker gulper så fælt:( Det trenger ikke være rett etter et måltid, men gjerne midt i mellom 2, eller rett før et nytt måltid. Mange ganger gulper han til og med når han ligger å ammer. Er ikke alltid det kommer veldig mye, men ofte gjør det det. Det virker som han har litt vondt i halsen for han svelger veldig mye enkelte ganger. Er dette normalt eller burde jeg ta kontakt med barnelege? Er redd han skal få halsbetennelse og ikke få i seg nok næring... Så lurer jeg på om jeg gir han nok mat.. Jeg ammer han normalt hver 3 time, lar han sove mellom 4-6 timer om natten.(er 6 timer for lenge uten mat på en 3 uker baby?) Når han er våken vil han gjerne suge på neste pupp en time etter han er ferdig å spise. Han ligger normalt 20min i slengen, men noen ganger sovner han av og må vekkes veldig mye på. Skal jeg bare la han slippe taket selv om han bare har ligget å sugd i toppen 10min? Burde jeg isåfall la det gå kortere tid til neste måltid? Huff ble litt mye, men er førstegangs-mamma så lurer på litt av hvert
ma♥med 2 små jenter♥ Skrevet 20. juni 2006 #2 Skrevet 20. juni 2006 Det gjørmin også!!! Ekstreme mengder og ofte! Vært til ultralyd av magen for å utelukke pylorusstenose (overutviklet overgang fra mgesekk til tarm). Det hadde hun ikke heldigvis. Hvis det er sprubrekninger gutten din har og han ikke legger på seg, bør det undersøkes. Hva sier de på helsestasjonen da? Du bør ialllefall prate med dem om det. Etter mye om og men viste det seg at jenta mi har kiss-synddrom. Hun har i tillegg til gulpinga, mye vondt i magen, ligger i bananfasong og sugde dårlig i starten- det er typiske symptomer for kiss. Min også sover lenger om natta- som din opptil 6 timer. Før veka jeg henne, men det har jeg slutta med. Er jo ikke vits i å venne henne til å våkne mye om natta. 10 min suging på puppen skal holde, faktisk. Da skal han ha fått iseg den fete melka som kommer på slutten. Lykke til
*jaja* Skrevet 20. juni 2006 #4 Skrevet 20. juni 2006 Gulping er stort sett fordi overskuddet kommer opp.. eller det ligger luft i magen og melk iveien slik at melk gulpes. Jenta mi har alltid gulpet mye, hun gulper ennå og er 6 mnd (har blitt mindre heldigvis). Gulpet også slik som din. Når jeg ammet, etter amming, før amming. Altså hele tiden. Helsestasjonen sa det ikke var grunn til bekymring så lenge hun la på seg nok, så det er slik du finner ut om gullet ditt får nok mat Du får bare kjøpe gulpekluter og smekker. Tror ikke du trenger å ta kontakt med en barnelege pga dette. En på 3 uker svelger nok litt fort, trenger ikke ha vondt i halsen for det. Gutten din er helt fersk i livet og skal jo lære seg å svelge skikkelig også.. At du ammer hver 3 time høres fint ut. Du er forresten heldig. Jeg måtte amme hver 2 time når hun var 3 uker. Høres ut som han får masse mat siden det kan gå 4-6 timer på natten. Synes du skal nyte at han sover i 6 timer på natten. Ikke tenk på at du MÅ amme. Gutten din vil styre melkeproduksjonen selv. Hvis det blir for lite for han en periode så vil han ha økedøgn slik at du får mer melk. Det du skriver høres helt normalt ut, så synes du bare skal senke skuldrene, kose deg med gutten din og gi mat når han er sulten. La han få suge når han vil, av og til trenger han bare kosen. Gratulerer med gutten og lykke til videre
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå