Gå til innhold

Lavt stoffskifte og prøving....

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei mina76

Jeg har lavt stoffskifte, hatt det siden jeg fødte sønnen min for vel ett år siden. Har brukt Levaxin snart ett år nå. Først nå begynner jeg å få bra blodprøver igjen, formen kunne vært bedre, har ikke den energien som jeg hadde før. Men skal ikke klage heller, klarer jobben min og å ta meg av sønnen min (men er da ganske pumpa når kvelden kommer). Dessverre går det litt utover det sosiale livet, men slik er det.

Vi er i 2pp nå, så jeg kan ikke si at vi er slitere enda. Jeg tror nok at jeg har EL, ser iallfall slik ut på tempen.

Jeg er litt opptatt av å bli tatt alvorlig av legen min ettersom det frarådes å bli gravid hvis stoffskiftet er for lavt. Har akkurat byttet lege ettersom min forrige ikke tok meg på alvor. Håper du har en god lege som vet mye om dette. Når kvinner med lavt stoffskifte blir gravide skal de ha ekstra oppfølging ettersom medisindosen som regel må økes i første del av svangerskapet. Dette fordi fosteret ikke produserer tyroksin selv før etter 12 uker. Hvis legen ikke kan nok, krev henvisning til endokrinolog.

Bruker du medisiner? Vet du hvor lavt stoffskiftet ditt er? Altså hva verdiene er (TSH, T3, FT4.....)

På dette forumet treffer du folk som har mye peiling.

http://www.xlpluss.no/thyroforum/

En link til:

http://www.stoffskifte.org/

Lykke til:)

Hilsen fra

Hei!

Har hatt lavt stoffskifte i mange år, lenge før jeg ble gravid. Litt glad jeg da ikke visste det jeg veit idag. Litt mer engstelig for å bli gravid nå. Visste ikke at det var så "farlig"...

Som deg klarer jeg også jobben min og sønnen min. Men så er det slutt, i alle fall i perioder. Andre perioder klarer jeg å sosialisere meg på kveldene.

Har brukt medisiner i mange år. For 3 mnd siden var FT4 nede i 8. Nå var det 21, meget variabelt. TSK varierer ikke så mye og holder seg under 1. Var faktisk 0,01 nå.

Flittig bruker av det forumet. Legen min er ubrukelig. Jeg forteller han det han burde fortalt meg. Han sa at det ikke var sammenheng mellom lavt stoffskifte og manglende graviditet. Skal til gynekolog for å sjekke om jeg har eggløsning. Har brukt eggløsningstester og hatt samleie på rett tid uten klaff. Prøvd ca 1 år. Tok ikke lang tid med første... Så vi får se. Vurderer sterkt å bytte lege. kan vell ikke bli verre???

Godt å "treffe! andre som skjønner problemet. Det er skjlut sykdom slik at ingen forstår hva det gjør med deg. Ser jo frisk og rask ut.....

Takk for gode svar og innlegg :o) Det gjør hverdagen min enklere!!!!!

Hei igjen

Du har sikkert mer peiling enn meg da. Jeg begynte å "opplyse" meg selv fordi legen min ikke gjorde det. Jeg forsto vel heller ikke hvor "alvorlig" dette egentlig er. Det er jo tross alt snakk om en kronisk sykdom. Mine FT4 og T3- verdier har vært normale lenge egentlig, men det er TSH`en jeg har slitt med. Til nå omtrent. Jeg begynte med en TSH på 89 i juli ifjor..

Da jeg var hos legen sist prøvde jeg og forklare at jeg var mer sliten og hadde fått mer vondt i fingre og tær samtidig som verdiene hadde blitt bedre. I tillegg dukket brain fog`n opp... Svaret fra legen: Du sover sikkert ikke nok. Hallo?

Nei, selvfølgelig sover jeg ikke nok. Hvilke småbarnsforeldre gjør vel det? Poenget var at jeg sov mer da enn jeg gjorde mens TSH`n min lå rundt 20, jeg var nemlig avhengig av hvil hver ettermiddag. Leger....... Blir så irritert. Jeg har ny lege fra 1. juli og skal dit 4. juli, krysser alt jeg har av fingre og tær for større forståelse der.

Vil gjerne vite hvordan det går med deg:) Lykke til!

(Beklager hvis dette ble litt opphetet, har en tendes til å bli litt irritert når jeg tenker på dette...)

Klem fra

Hei igjen!

Nei, jeg har ikke mer peiling enn deg, langtfra. Det jeg kan har jeg lest på nett, blant annet her. Er så lei av at legen min ikke har peiling. Tror jeg skal gjøre som deg og bytte lege. Litt ekkelt men man må vell bare tenke på seg selv. Ingen andre som gjør det i alle fall... Og det er skremmende når legen ikke vet at stoffskifte og manglende graviditet kan ha en sammenheng. Burde ikke vært sånn. Syns faktisk lavt stoffskifte er ganske vanlig idga så de burde begynne å lese seg opp litt. Hvis ikke får de henvise oss videre. Så dårlig jobb kan ikke vi andre gjøre uten at det får konsekvenser. Første gang jeg sjekket stoffskiftet fikk jeg som svar at jeg var i nedre normalområde. Måtte nesten grine meg til tabeletter. Etter jeg fikk prøve det har jeg fått et nytt liv. Men det er langtfra perfekt. Går veldig opp og ned. Skulle ønske man selv kunne sjekke det for å justere mengden med tab.

Lykke til for deg også. Godt å få litt forståelse. man kan bli rimelig oppgitt!!!!

Mens vi venter på gynekolog time har vi masse sex og koser oss. Slapper mer av nå som jeg vet at det snart vil bli noen svar å få....

Klem fra Mina76

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...