Gå til innhold

merkelig opplegg!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er seks år siden sist jeg var gravid, og jeg må si jeg stusser litt over den nye praksisen med så få kontroller. Det er greit nok at man ikke trenger å fly til kontroll i tide og utide når man har normale svangerskap bak seg, men jeg var til første kontroll hos JM sist uke, uke22. Da brukte hun opp mesteparten av tiden på å gi meg kostholdsråd og råd om diverse som jeg allerede visste. Jeg fikk en haug med brosjyrer om svangerskapet. Alt dette hadde vært greit hvis det var i starten av svangerskapet. Litt sent å fortelle om folat i uke 22 synes jeg. Nå har jeg erfaring fra tidligere og har lest mye på egenhånd, men hva om man er helt fersk og får disse opplysningene over halvveis i svangerskapet? Hun sa at legene egentlig skulle ta opp dette på første kontroll, men det ble i alle fall ikke gjort i mitt tilfelle...

I tillegg må jeg si at jeg ble temmelig oppgitt over all informasjonen hun pøste på med, mens jeg brant inne med mange spørsmål som det ikke ble tid til. Prøvde å hinte kraftig om at jeg hadde lest mye om dette osv...

Ja, ja, et lite sukk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Litt sent å komme med slik informasjon. Dessuten burde hun jo kunne legge opp timen litt anerledes når det ikke er ditt første barn. Det kan jo hende at man har litt andre behov da.. siden man har vært gjennom det før og man nå har en liten familie å ta hensyn til osv.

Ja ja.. kanskje du bare har vært uheldig med jordmoren.. det finnes jo gode og dårlige vet du..

Jeg skal til først jormor besøk den 26.06. Det blir spennende å se hva som blir sagt der.. håper ikke jeg blir like skuffet som deg. Dette blir mitt andre barn også..

Skrevet

Det som er virkelig skremmende er jo at man ikke egentlig skal til første legekontroll før man er 12 uker på vei! Da er det jo også for sent med folsyre, og mange andre ting man bør være klar over.

Kontordamen hos min lege prøvde å si at jeg ikke trengte å komme før uke 12, men jeg sa at jeg skulle ha time med en gang.

Dette er mitt første barn, og det var veldig mye jeg ville snakke med og spørre legen om. Etter 12 uker er jo de organer og så og si alt det nevrologiske dannet, kjedelig om man har gjort noe som kan skade da, fordi man ikke visste bedre..

Skrevet

Har opplevd det på en helt annen måte, jeg, så kanskje du bare har vært uheldig med jordmoren? Har vært til 1 kontroll hos lege og 2 kontroller hos jm så langt + ultralyd, og dette er mitt tredje barn. Begge de andre har alt vært helt flott med frem til slutten av sv.skapet og siste er ikke ett år enda.

Jm sa jeg kunne hoppe over det jeg ikke ville prate om og heller si hva jeg ville prate om, og fikk med meg de brosjyrene jeg ønsket i uke 15 da jeg var hos henne første gang. Har dette kanskje å gjøre med at samme jm har fulgt meg gjennom 2 sv skap tidligere ganske tett på? Synes det var for sent med kontroll i uke 22 hvertfall! Masse man lurer på, som det er greit å få info om tidligere i sv skapet!!

Stå på kravene om å få prate om det du lurer på, og be evt om bare kontr hos jm eller lege eller oftere kontroller dersom du er usikker.

Lykke til!!

Skrevet

Fikk du ikke time før uke 22? Jeg var til første kontroll hos jm i uke 16, men hadde jo vært hos legen allerde,da.. Har fått beskjed om at jeg skal bestille til ca hver måned de første to trimestre, så oftere mot slutten.Jeg synes egentlig det er greit å ikke måtte inn til samtale dersom man har et normalt svangerskap,men enig i at samtalene kan være litt mer personlig og ikke "pensumplan" som de skal kjøre gjennom uansett. Er jo som regel forskjell på første svangerskap og neste..

Ellers ligger det jo et ansvar på oss som gravide også, vi kan jo ikke legge alt ansvar på det offentlige for alt som kan gå galt, gjøres riktig/galt osv. Blir ofte litt mye skremselspropaganda for alt som kan gå galt her i verden, får avogtil følelsen av at de små knekker som fyrstikker,når sannheten er at de er ganske så hardføre. Tenker på hvor mange barn som fødes under forferdelige forhold, både her og verden rundt!

Skrevet

Jeg venter mitt tredje barn og var denne gangen til jm i uke 14. Synes ærlig talt at det for min del er helt meningsløst å gå til jordmor.... Hun hørtes ut slik som du forteller: kostholdsråd, tips om folat, om å spise tørre kjeks på sengen mot kvalme (hvilket forresten aldri har funka for meg.. dessuten var jeg ikke lenger kvalm..)etc, etc.

Hun lærte meg overhodet ingenting nytt og hadde ikke engang tenkt å måle symfysen min! - i det hun sa "hadet" til meg, så spurte jeg om det: "Har du ikke tenkt å måle magen..?"

Herlighet, sier jeg bare.. Men en eller annen slags kontroll må vi jo gå på, så vi får bare holde ut.. :-)

Skrevet

Hei!

Helt enig med dere, helsevesenet er ikke alltid sånn man forventer. For en tenker jo at vi skal bli tatt vare på, men sånn er det ikke. Jeg var på kontroll første gang i uke 11 og da satt jeg og ventet i 2 timer, så da det var min tur fikk jeg ikke tatt noen prøver eller noe. "Kom tilbake en annen dag og er det noe du lurer på?". Legen er helt på bærtur, heldigvis er jordmor mye bedre, jeg går heller til henne. Folat kan du ta hele svangerskapet. Det stimulerer vekst i tillegg til å forebygge nevrologiske skader. Folat er også naturlig i grønne grønnsaker, så du får i deg det selv om du ikke tar tilskudd.

Vi får holde sammen vi!

Lykke til videre!

Skrevet

Jeg er i 14. uke, og var hos i legen i 12. uke. Opplevde deg ganske meningsløst. Var bare blodtrykk og fylle ut helsekortet. Inn til kontorpersonalet for blodprøve, og fikk ny time i september.

Hun sa jeg snart fikk bestille time hos jordmor slik at hun kunne gi meg kostholdsveiledning. Dette har jeg ikke behov for. Gleder meg til å dra til jordmoren da, har høye forventninger. Snakket jo ikke om svangerskapet i det hele tatt hos legen. Var bare de 10 minuttene, og ferdig. Hehe, og jeg hadde hørt man fikk "dobbel" time hos legen 1. gang.

Skrevet

Jeg vil bare si at det faktisk er hel frivillig med svangerskapskontroller!!!!!

(Lege, JM og Ultralyd er helt valgfritt!!)

Dette informerte min JM meg om på første møte;) Vi var 6 gravide som møtte med henne og en til ev JM på helsestasjonen vår... uke 12 ca;)

Vi fikk også pratet litt sammen privat om ting og om jeg eventuelt ville snakke om noe snart så kunne hun sette opp en time før den "egentlige" timen rundt uke 22........

Jeg er mere skuffet over legen jeg men det er en annen tråd:)

Jeg er gravid for andre gang og på møtet ville JM gjerne at jeg skulle dele av egen erfaring om forrige sv og gjerne om det var noe jeg opplevde annerledes enn det de forklarte.........

Vi er vist avhengige av å møte de rette personen og hvis vi ikke gjør det må vi si ifra om at vi vil til noen andre!!!! (ikke at det hjelper alltid, men det var en annen tråd som sagt;)

Skrevet

Jeg gaar abre til JM og synes egentlig det er ganske koselig.. blir jo mye opplesing osv, og snakker om ting jeg allerede visste, men synes det er greit aa faa informasjon 2 gagner jeg da, og liker aa snakke saa det passer meg helt perfekt!

Men 1ste m0te i uke 22 vaar sent ja..

Skrevet

Enig. Jeg var hos legen i sv.skaps uke 9-10, og skal ikke tilbake før i uke 24! Har riktignok UL-time om en mnd, men det er litt "stusslig" å ikke få høre hjerteslag etc før. Førstegangsfødende har nå 12 kontroller og vi som har født før har 8. Om man velger å bruke JM el lege er opp til en selv, men her jeg bor kan man iallefall ikke gå til JM i tillegg til de 8 kontrollene.

Bare 3 år siden sist jeg var gravid og i tillegg mista jeg i vinter, så jeg har tatt folat fra før jeg ble gravid etc, men...

Skrevet

Jeg er 16+4 i dag og har vært 2 ganer hos legen(uke 8 og uke 12) og en gang hos jordmor uke 16 (for noen dager siden)

Legen min vil at jeg går til kontroll en gang i mnd. Dette er min nr 2. Første mann er 5 år.

Virker som at dette er veldig forskjellig fra sted til sted og lege til lege.

Skrevet

Er ofte hos lege/jordmor jeg! Trudde det kom til å bli mindre kontroller denne gang, men dengang ei. Bare fornøyd jeg altså =)

Var første gang i uke 6, så i uke 10. Skulle da vært til jordmor for første gang i uke 14/15, men rota meg ikke til å bestille time, var så hos legen igjen i uke 20, og så jordmor for første gang i uke 26(i dag). Jeg er andregangs, og er ikke under noen spesiell oppfølging. Har time hos legen igjen om ca 3 uker, og jordmor igjen en måned etter det.

Så her er det ingen mangel på oppfølging!

Skrevet

Jeg er 2.gangs og synes det er veldig greit å gå til jordmor. Jeg tror kanskje du har vært litt uheldig, for min jordmor er nå veldig obs på at jeg har født før, og ser meg nok som en oppegående dame som vet mye om dette her. Samtalene våre har stort sett dreid seg om det JEG lurer på, vi har snakket en del om forrige fødsel og forventninger om neste fødsel, siden det vel er det jeg har vært mest opptatt av. Neste gang får du bare ta tak i samtalen med en gang, og stille en masse spørsmål slik at du får stilt samtalen inn på de tingene du er opptatt av - og si til henne at nå er det jo mange ting du allerede vet og har lest om! En annen ting er jo at mange av jordmødrenes retningslinjer og kunnskapen om svangerskap etc. garantert har endret seg siden du var gravid for seks år siden. Det er sikkert noen ting som ikke ble vektlagt da, som er viktig nå...(ihvertfall i deres/myndighetenes øyne) derfor har kanskje jordmoren tenkt at du trenger denne "nye" informasjonen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...