Gå til innhold

Når fikk dere...

Anbefalte innlegg

... høre hjertelyd? Sist jeg var til kontroll (var i uke 10) trykket JM bare litt på magen, og sa at det kunne kanskje være tegn til en liten hevelse... Så jeg har enda ikke bevis for at den lille faktisk lever der inne... Blir litt nervøs til tider, selv om jeg prøver å roe meg ned. Skal på kontroll hos lege på torsdag (14+2).

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5403333-n%C3%A5r-fikk-dere/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt vanlig at jm/lege ikke leter etter hjertelyd så tidlig som uke 10, er ikke alltid man kan finne den, og det stresser som regel oss mammaer ganske mye:) Jeg hørte hjertelyd førstegang rundt uke 14/15, og da måtte jm lete litt rundt etter den lille knerten,men fant lyden til slutt:) Det er veldig kjekt å høre, så gled deg!

Annonse

Da jeg var hos JM i uke 15.. hun ville egentlig ikke prøve å finne den, de har som rutine å ikke lytte etter den før etter 16 uke.. men hun prøvde og fant den! Heeelt nederst rett over skambenet.. Hun sa det pleide å være litt kinkig å finne den før..

Annonse

I første svangerskap fikk jeg høre hjertelyd første gang hos jordmor i uke 14. Hun hadde god erfaring og nytt utstyr. Duste-vikar-legen i uke 15 hadde dårlig erfaring og gammelt utstyr og stressa vilt fordi han ikke fant noe hjertelyd. Fra uke 18 hørte vi hjertelyd på hver kontroll.

Denne gangen prøvde jordmor på kontroll i uke 13, men fant ikke noe. Hun tok det helt med ro og sa at hvis hun hadde lett litt lenger hadde hun nok funnet det, men det var ingen vits i å rote rundt på magen min, vi fikk tidsnok merke den lille tassen både via lyd og bevegelse sa hun :) Greit for meg. Bare enda en ting å glede seg til altså, hehe :)

ps: grunnen til at vi hørte lyd så tidlig første gang var pga framoverliggende livmor, og fosteret lå langt framme der inne. Heller ingen morkake på framsida som dempa lyden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...