Lillelullu Skrevet 19. juni 2006 #1 Skrevet 19. juni 2006 Da jeg fødte mitt første barn for tre år siden var det en del fokus på at brukte madrasser til barnesenger, vogner og krybber kunne være en medvirkende årsak til krybbedød. Noen som har hørt om dette? Følger dere dette rådet? Jeg tenker å fryse ned brukte madrasser og bruke de igjen.
Happy Ignorant Skrevet 19. juni 2006 #2 Skrevet 19. juni 2006 Dette har jeg også tenkt litt på. Hva med brukt voksipose og brukt lammeskinn? De ligger jo i/på disse også? Tenkte å kjøpe ny madrass og seng, men vogna har jeg ikke tenkt på. Det kan jo bli vanskelig å få tak i ny madrass til den.
Brummeline3barnsmor Skrevet 19. juni 2006 #3 Skrevet 19. juni 2006 Jeg brukte en brukt madrass til førstemann å han er nå en frisk og rask gutt på 2,5 år....men kommer til å skifte den ut når den lille skal ligge i sengen....den har hatt ganske røff bruk de siste 2 årene...
Lilje74 Skrevet 19. juni 2006 #4 Skrevet 19. juni 2006 Jeg leste om dette inne på sidene til daniels mamma (danielsbok.com) Vi skal ha ny vogn og tenker å kjøpe ny madrass til vuggen... kommer antakelig til å arve en voksipose eller lammeskinnspose... Disse skal jeg vaske... kan sikkert være lurt å fryse dem en stund også ja...
Bia-liten Skrevet 19. juni 2006 #5 Skrevet 19. juni 2006 Tror grunnen er at skumgummi-madrasser som har fukt i seg kan avgi gasser. Det viktigste da blir å lufte madrassen godt.
juni-engel Skrevet 19. juni 2006 #6 Skrevet 19. juni 2006 Dette hadde jeg aldri hørt om. Så dere mener at man skal ikke bruke brukt madrass som har tilhørt store bror til eksempel???? Nå er jeg forvirra! Skal jeg bare bli kvitt den madrassen?
gutte-mamma Skrevet 19. juni 2006 #7 Skrevet 19. juni 2006 Uff, dette var da en underlig diskusjon.. Jeg kommer til å bruke madrassen i sengen også til nr 3. Jeg lufter og støvsuger den... Hadde den vært usatt for mye urin ville jeg jo selvfølgelig byttet, men ellers... Hva med våre egne madrasser da?? Som vi selv har lagt i over mange år og som kanskje både et og flere barn har sovet mang en natt i... Kan forstå at noen bekymrer seg men det bør ikke bikke helt over;) Lykke til med madrassvalg!!
Happy Ignorant Skrevet 20. juni 2006 #8 Skrevet 20. juni 2006 Synes det er greit å finne opphavet til de forskjellige uttalelsene, så her er en link til krybbedødforeningens sider om hvordan de (på bakgrunn av forskning) mener risikoen kan reduseres (den er jo allerede redusert med 90% ved at barnet ligger på ryggen): http://www.sids.no/oslo/sids.nsf/ Gå inn på "Krybbedød og riskikofaktorer" i menyen til venstre, og så "Hvordan redusere risikoen for krybbedød" Helt nederst står det om madresser!
1....2.....3 Skrevet 20. juni 2006 #9 Skrevet 20. juni 2006 Takk Loiz!Det var oppklarende. Enig med deg, mye bedre å lese fakta enn å sitte her å diskutere hva vi har hørt av en eller annen:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå