Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei jenter

Nå har jeg lett og lett rundt på forumet, men finner ikke noe info rundt det.

Jeg er gravid 5+5 og føler meg egentlig i kjempeform.

Problemet er at jeg jobber døgnturnus, og om 3 uker skal jeg inn i nattperioden, det vil si 4 nattevakter på rad med henholdsvis 8 og 9 timer. Fra før så sliter jeg litt med formen på nattevakter, blir svimmel og kvalm og sinnsykt trøtt, dessuten sliter jeg med å snu døgnet tilbake til vanlig rytme.

Nå lurer jeg på om jeg må gå til lederen min med en gang og si at jeg er gravid. Har jo ikke noe særlig lyst til det, Kjenner det jo knapt selv ennå, men har ikke store forhåpninger til at jeg kommer til å føle meg så fin når jeg i utgangspunktet ikke er særlig begeistret for nattjobbing.

Er veldig usikker på det med sykemelding også, siden dette blir midt i ferieavviklingen....

Hva ville dere gjort? Har dere noen erfaringer her?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5402327-jobber-d%C3%B8gnturnus/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Jeg jobber selv tre-skifts-turnus, og vet akkurat hva du mener. Jeg blir rett og slett dårlig av å jobbe natt! Si det til lederen din, og hun / han vil helt sikkert vise forståelse. Hun / han trenger jo ikke å si det til noen andre...

Leste i bladet "Gravid" at på bakgrunn av nyere forskning, så anbefales ikke gravide å jobbe natt. Vet ikke hvor skadelig det kan være, og akkurat hvorfor, men kanskje det er lurt å ta sånne forhåndsregler?

Lykke til uansett hva du gjør:)

Vet du noe om det er farligest tidlig i svangerskapet eller seint?

Syntes bare at det er litt kjedelig å belemre sjefen med dette rett før fellesferien, ikke akkurat enkleste tiden å få inn noen ekstra på...

Fordelen er at kona hans er høygravid akkurat nå, så jeg tror han kommer til å forstå situasjonen ganske godt...

Hei.

Jobbar 3-delt turnus eg og. Er 5+4, og har akkurat hatt 2 nattevakter. Blei sliten, men ville helst unngå å seie noko til sjefen endå sidan eg begynnar på ferie no til helga. Er ikkje lett å få nok kvile heller med ei jente på snart 1,5år i huset.

Jobbar i ei radiologisk avdeling(røntgen), og er åleine på jobb om natta. Sidan vi er åleine, og enkelte undersøkelsar vi utfører, av og til medfører at vi må stå inni rommet i strålinga (med beskyttelse), får vi fritak frå nattevakter med FULL LØNN under svangerskapet.

Dette med lønna er litt viktig. Hvis du får fritak frå nattevakter av sjefen, er det ikkje sikkert du får behalde samme lønna. Veit dette er eit problem. Men hvis du blir sjukmeldt får du det... Hvis det du tjener på nattevakter utgjer ein bra sum av lønna, bør du tenke gjennom dette. Hugs på at utbetalinga i permisjonstida er rekna ut frå det du hadde i lønn før du gjekk ut i permisjon, og det vil gje deg mindre pengar heile neste år:-)

Lykke Til!!

Ja, det var jo litt å tenke på. Vil tro at jeg får betalt selv om jeg blir gitt fri på nattevaktene, men det kan jeg jo sjekke ut.

Jobber i en diger bedrift, så akkurat på det området går det nok bra. Er mer bekymret for at de skal klare å få noen til å jobbe natt for meg, det er jo tross alt i juli.....

Har faktisk sagt til sjefen allerede i dag at jeg er gravid. Ja jeg vet, er tett som ei sil.... Men jeg skulle be om fri noen timer til å gå til legen uansett, og løgn er ikke min sterke side, så jeg sa det bare som det var.

Han tok det kjempebra, ble glad på mine vegne og startet med en gang å fundere på hvordan vi skulle få ordnet dette.

Nå skal det sies at jeg har flest mannlige kolleger, og er førstemann til å være gravid på avdelingen, så jeg gruer meg litt til det, men samtidig så er det jo greit, da får jeg snakket om noen andre ting mens jeg er på jobb iallefall. :)

Annonse

har også lurt på dette med jobben... jeg jobber bare natt ca 60 % stilling, er litt redd for å abortere for jeg har også hørt at d er stor fare for d i en slik jobb. bør jeg få sykemelding tror der? er 5, 5 uker på vei, og er veldig trøtt.... syt..syt...men men....knip fra trøtt nattevakt...

jeg ville iallefall gått til legen og fått litt mer informasjon.

Selv skal jeg til legen på fredag. Sjefen er veldig ok på området, så jeg slipper nok vaktene, men han ville gjerne ha mer info han og, det er jo forståelig, så det skal jeg få med meg på fredag.

Hei! Jeg er sykepleier og er nå 5 + 3.

De fleste på min jobb som har nattevakter går over til å jobbe bare på dagtid eller blir sykmeldt fra nattevaktene. Skjønner godt at du ikke orker. Veldig tungt å jobbe nattevakter fra før - helt sikkert enda verre når man er gravid. Jeg er sykmeldt nå, men det er mest pga at vi jobber mye med cellegift.Vet også at min sjef ikke er kjempe glad for at jeg ble sykmeldt midt i sommerferien, men jeg tenker først på frøet i magen og meg selv. : )

Hei.

Veit at på sjukehuset der eg jobbar, får ikkje sjukepleierane/andre behalde nattillegga når dei går ut av nattevakter etter eige ynskje under graviditet. Det gjeld litt andre reglar hvis ein utfører oppgåver som kan vere direkte skadelige for fosteret. Reglane kan nok tolkast på fleire måtar. Forstår at du er innan ei anna yrkesgruppe, men avklar dette før du seier ja til å bli tatt ut. Trur ikkje ein har lovfesta rett til å behalde tillegga... Alternativet er som sagt sjukmelding, og det er ikkje nødvendigvis den beste løysinga for sjefen...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...