Anonym bruker Skrevet 19. juni 2006 #1 Skrevet 19. juni 2006 Ensomhet er virkelig en av de tristeste følelsene man kan oppleve.Jeg har to venninner som jeg pleide å ha et ganske nært og tett forhold til. Vi gjorde mye sammen, hadde det moro, var ute, delte opplevelser... Men etter at jeg ble gravid så har gradvis blitt mindre kontakt mellom oss. Føler at vi ikke har så veldig mye til felles og at de ikke er interessert i meg og mitt liv så mye som før. De er i en helt annen fase i livet, den ene er fortsatt singer, den andre er i et usikkert forhold. Jeg forstår at de ikke har lyst til å snakke så mye om babyting akkurat nå, men det gjør vondt når jeg ser at vi glir fra hverandre. Jeg har f.eks ikke hørt noe fra hun ene på en uke, og det var jeg som tok kontakt sist. Det er forsovet ofte meg som tar initiativ til å treffes eller finne på noe sammen. Orker ikke det mer. Snakket nettopp med mannen min, og han sier at han har det likedan med sine venner, etter at vi fikk vite at vi skulle få barn. Han sa at han også følte seg ensom, noe som gjorde meg enda mer vondt.Han er veldig sosial, og jeg vet at han har det forferdelig inni seg, men vil ikke bekymre meg med det. Vi kommer fra en annen kultur, noe som gjør at vi heller ikke har kontakt med nordmenn bortsett fra folk på jobben (jeg er nå i permisjon). Vi har ikke norske venner dessverre. Og hvis vi mister de få venner vi har, da er det bare den nærmeste familien vår igjen (gudskjelov at vi har dem). Jeg er livredd for at vi kommer til å bli isolert og tatt av ensomheten. Det er ikke bra for babyen vår at foreldrene er ensomme og uten livsgnist. Jeg håper at dette ordner seg, og at behovet for venner blir svakere når barnet kommer.
♥Koseklumpen-3 barnsmor♥ Skrevet 19. juni 2006 #2 Skrevet 19. juni 2006 Kjenner det litt på samme måten... Kjenner ingen nære venner som skal ha barn på dette tidpunktet. Ser derfor frem til å bli med i barselgruppen når jeg har fått "den lille". Håper at vennene min uten barn synes det bare er spennende med en venn med barn. Jeg skal prøve å ta med barnet i de situasjonene som krever sosial omgang med andre. Håper på den måten at jeg får snakket ut om bleier, amming og søvn på barselgruppen, og ellers dagligdagse ting med andre venner.
Made in Japan Skrevet 19. juni 2006 #3 Skrevet 19. juni 2006 Jeg tror det ofte er slik når man venter/får barn og ingen andre i omgangskretsen gjør det. Det som er bra er at det finnes svangerskapskurs og barselgrupper. Det er mange som finner seg nye venner i disse gruppene, ta med deg mannen din også, jeg har sett at det er mange menn som er med. Nye venner kan ikke erstatte gamle, men de kan gi dere noe nytt og ofte er det godt å kjenne noen i samme situasjon som gidder å høre babyprat hele tida;-) Venninnene dine blir nok glade i babyen din, men du må huske på at heller ikke du orker så mye i begynnelsen, så kanskje det kan være greit at dere ikke ser hverandre så ofte før dere er vant til ny situasjon med lite barn i livet. Jeg er helt sikker på at det ordner seg for dere og at dere får nye venner ettersom dere er sosiale begge to. Lykke til.
Rut Bram Skrevet 19. juni 2006 #4 Skrevet 19. juni 2006 Kjenner meg litt igjen. Anbefaler deg sterkt å gå på BIM-treff, hvis det finnes i nærheten der du bor, eller kanskje du kan dra i gang et slikt treff selv?? Da treffer du andre gravide, mange som er i samme situasjon, og som også er interessert i å være sosiale. Det kan i noen tilfeller kanskje være starten på lengre vennskap?? Jeg var selv ganske ensom i forrige svangerskap og kanskje særlig tiden etterpå da jeg var i permisjon. Det gjorde at jeg denne gangen bestemte meg for å gå på BIM-treff - noe jeg absolutt ikke angrer på! Masse hyggelige og positive damer, og ikke skummelt i det hele tatt Ellers vil jeg også si at etter at barnet er kommet til verden, og etterhvert som det vokser til, så vil du/dere helt sikkert treffe andre med barn gjennom barnet deres, dere vil ha mye til felles med andre typer personer og helt sikkert bli kjent med andre i nærområdet som også har barn. Vær åpen og ta intiativ til å snakke med andre med barn, vær ikke redd for å foreslå å gjøre ting sammen med noen dere ikke nødvendigvis kjenner så godt, så skal dere se det ordner seg!
Lilje74 Skrevet 19. juni 2006 #5 Skrevet 19. juni 2006 Dere kommer jo helt sikkert i kontakt med andre i samme situasjon i barselgruppen - er man åpen og ønsker det ordner det seg helt sikkert. Mange får jo nye venner der. Selv merker jeg at jeg glir litt unna venner etc. fordi jeg ikke orker så mye i tillegg til jobb... må derfor avlyse en god del avtaler...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå