Gå til innhold

"Du kan da vel ta deg et glass vin!"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ikke akkurat fremmed for å ta meg et glass (eller ti, he, he...) til vanlig, men har ikke drukket noe som helst etter at jeg fant ut at jeg var gravid. Men fy søren så mye mas det er om det! Har aldri opplevd maken til drikkepress, jeg! Hvis jeg hadde fått ei krone for hver gang jeg har blitt fortalt at "du kan da vel ta deg et glass vin", så hadde jeg kjøpt meg villa i Homenkollåsen snart!!! Jeg synes det er helt greit at andre gravide tar seg et lite glass i ny og ne, men jeg må da vel få lov til å velge å ikke gjøre det! Er jo gravid, for svingende! Trodde at hvis det var en eneste gang i livet det var greit å ikke drikke, så måtte det være nå, men neida, her skal det drekkes uansett... Blir litt oppgitt, jeg...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette har jeg å reagert på....er blitt tilbudt vin maaange ganger under graviditeten! "Ett glass vin skader jo ikke"...!!

For meg har det ikke vært et spørsmål en gang!

Skrevet

Det er jo ikke det at jeg blir tilbudt et glass som er problemet, men at det liksom ikke er greit å si nei!! Skjønner ikke hva folk tenker på...

Skrevet

Jeg har faktisk også fått den kommentaren overraskende ofte. Forsøkte faktisk et glass shampagne til nyttårsaften, men etter to slurker gav jeg opp. Smakte bare dårlig samvittighet. Dessuten er det jo også litt den lettheten i hodet, litt knising og sorgløshet jeg savner, og SÅ mye alko er jo HELT utelukka, så hvorfor gidde. Har klart meg fint med alkoholfritt øl, det smaker helt greit med en eller to til maten.

Skrevet

Er helt enig! Men jeg reagerer sterkt på at de i det hele tatt spør! For meg er det en selvfølge å holde meg borte fra alkohol under svangerskapet!

Skrevet

Jeg er helt enig. Det er utrolig hvor mange som skal ha meninger om at jeg er helt avholdende nå som jeg er gravid.

-"Det er jo ikke farlig nå? Det er jo bare i de første ukene"

-"Ett glass kan du vel ta?"

-"Sånn var det ikke da jeg var gravid. Det er merkelig at mine barn har vokst opp"

osv, osv

Skrevet

Nei,det er jo rett å slett tankeløst. Har heldigvis blitt tatt godt imot når jeg har svart "nei takk". Skjønner bare ikke hvordan nån kan tilby gravide alkohol,er jo ikke frekt om lar være liksom. Alle skjønner jo hvorfor når du sitter der med magen opp under haka...

Skrevet

Det er så unødvendig av folk å holde på sånn! Pass på at du viser det når du svarer at du er oppgitt og irritert, så kanskje de slutter! Det er vel ingen som skal presse deg til å drikke nå, er de helt tette eller? Det der bestemmer du fint selv!

Har drukket noen små glass vin selv, sjeldent, men det valgte jeg selv, ikke noepress fra noen. Hadde jeg ikke funnet meg i!!

Skrevet

Jeg har og vert borti dette opp til flere ganger i svangerskapet, men jeg ikke rørt en dråpe. Har en del veninner som lissom skal dra meg med ut på byn og skjenke meg skikkelig full bare ungen er ute, men jeg har sakt klart ifra at jeg ikke kommer til å drikke mens jeg ammer heller. Det er mitt valg og ingen annens. Rart at den første gangen i mitt liv jeg opplever drikkepress er da jeg er gravid??? Skulle tro det er en passende unnskyldning, men. Neste svangerskap får jeg bare si at jeg kjører... for DET har folk respekt for. Snodig. Ville da heller ha kjørt i fylla enn å drikke under svangerskapet for å være ærlig...

Skrevet

Si til personen: Hvorfor er det så viktig for deg at jeg drikker a?? Betyr det mye for deg å få i meg et glass vin?? Jeg sa nei takk!!

hehe

Ellers er jeg enig med ei lenger opp her. Skal man drikke så får man drikke. (snakker da ikke grøftefyll) Det å ta et glass, hva er vittsen. Synes brus er godt og jeg. Des. gidder vi ikke ta taxi hjem for at jeg skal ha et glass vin!! Ikke beruset og kan ikke kjøre. Dersom jeg ikke gidder diskusjon så sier jeg bare at "Jeg kjører". Virker som folk aksepterer mer at du dropper den ene øl'n om du skal kjøre 5 timer senere enn om man er gravid. Merkelig...

Skrevet

Dette har jeg reagert på og.. Greit at man blir tilbudt, men hvorfor skal man forsvare seg for at man ikke vil ha?!? Idiotisk..

Skrevet

Samme her! Jeg tror egentlig ikke at det er farlig å drikke f.eks. et halvt glass vin til maten... men siden jeg ikke egentlig har behov for det halve glasset så har jeg droppet det helt. Reagerer også på alle kommentarene men har begynt å si at når jeg ikke kan få hele flaska så gidder jeg ikke bare å ta et glass...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...