Gå til innhold

Følte meg litt masete, men jeg ringte legekontoret..


Gjest

Anbefalte innlegg

..og spurte om det var normalt å ikke ha noen særlige symptomer lenger (er 9+2) og prøvde å forklare at jeg var litt engstelig og synes det var lenge til jeg fikk noe bekreftelse på "livet der inne". Jeg har neste time om 4 uker, og hun var enig i at det var litt lenge til, så hun foreslo at jeg kunne få en time denne uka hvis jeg var engstelig. Jeg spurte om det var noe de kunne finne ut fra en sånn time, siden det er så tidlig, men hun mente jeg kunne høre hjertelyden med doppler....Jippi!!

 

Men jeg mener å ha lest her inne at de ikke nødvendigvis finner hjertelyden så tidlig?? Noen erfaringer? Kanskje jeg ikke må forvente alt for mye da....

 

Spurte også om det var vanlig å ikke ta noe GU, siden legen ikke nevnte det med et ord sist jeg var der. Hun mente at man ikke skulle det, siden man helst ikke skulle "inn der" under en graviditet..Hehe, litt rart, siden jeg har forstått at en del tar det likevel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

tror ikke du kan forvente å høre hjertelyden nei. Har hørt det samme som deg. men har også hørt at det skal være vankeligere å finne hjertelyden om man har en del fett på kroppen, men vet ikke om det er sant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, jeg er vel ganske normal i kroppen, litt fett på magen, men ikke tjukk liksom...Håper det går..Hvis ikke er jo en legetime litt betryggende likevel, da har jeg noe å "glede" meg til denne uka, så går dagene. Så får jeg heller være forbredt på å bli skuffa.. Men jeg gruer meg litt og da, føler ikke at kommunikasjonen med legen er på topp, han er litt snål. Men jeg har bare vært hos han to ganger før, så jeg skal gi han noen sjanser til, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe. hadde jeg vert deg så hadde jeg bestillt time hos privat for å få UL om du IKKE hører hjertelyden, da kan du slappe mer av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det hadde jeg også gjort, bestillt time hos priv.praktiserende UL. det gjorde jeg selv da jeg ventet datteren min i uke 5-6, jeg hadde så vondt i hele magen. og der så vi det lille hjertet som slo:) Tok vare på det bildet, husk å be om å få bildene med deg hjem, koster vel 35 kr eller noe pr bilde. Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du hører lyd eller ikke kan også komme an på hvordan livmor og spire ligger, men lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg har vært inne på tanken mange ganger, men synes det er litt dyrt. Det er sikkert verdt prisen, men er student, og har ikke jobb i sommer, så det er dårlig med penger inn på konto. Tenker liksom på alt vi kommer til å trenge penger til senere, babyutstyr, mammaklær og babyklær, større leilighet osv, osv. Også tenker jeg på at det sikkert er lenge å vente mellom ordinær ultralyd og fødsel, så jeg kommer sikkert til å få lyst på en privat UL da også..Hehe. Men jeg kan jo se hvordan det går hos legen, og så vurdere det etterpå. Legetimen er i hvertfall gratis:) Men det hadde vært fint med litt bekreftelse på om alt er bra nart, så mulig jeg faller for fristelsen med privat UL likevel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ville gjort som du sier. Ta den avgjørelsen etter legetimen. men ikke bli redd om du ikke hører lyden eller om det tar lang tid. det er folk som ikke har funnet den i uke 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er jo greit å være forbredt på å ikke høre den. Glad jeg spurte dere her inne, siden legesekretæren virket så sikker. Da hadde jeg nok bare blitt mer engstelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min lege sa idag at man ikke kunne forvente¨å høre hjertelyd før i uke 12-13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei skal egentlig ikke være her inne, men en ting du må huske på....

Ikke forvent å hør noen hjertelyd, jeg var hos jordmor i uke 9 og vi fant ingen hjertelyd, og var hos legen i uke 14 og det var såvidt han fant en hjertelyd...

Nå sist jeg var hos jordmor var i uke 18 og da hørte vi hjertelyden....

Så klart kan du være heldig å høre den, skal ikke si noe på det, men ikke bli engstelig om du ikke hører noe,.

Jeg vet det er lett for meg å si, men jeg hadde ikke så mye symptomer jeg heller, utenom at jeg var dårlig hadde jeg ikke så mye mer. Måtte ofte tisse i begynnelsen men dette gikk over, og nå kan jeg gledelig meddele at jeg venter en jente i slutten av oktober.

Jeg bekymret meg veldig mye og trodde alt var galt, jeg leste masse på sidene og alle linkene og alle andres symptomer(spesielt når det var negative ting som hadde skjedd) dukket plutselig opp på meg også ;)

slapp av og nyt tiden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forrige svangerskap hadde jeg en kraftig blødning i uke 13. Når jeg da var på legevakten, sa han at om han ikke fant hjertelyd, trengte ikke det bety noe, for det var vanskelig å finne den før uke 14. Men heldigvis fant han den, for det tok 3 uker å få "haste UL", så hadde vært pyton å måtte gå så lenge for å finne ut at alt var bra...

 

Men du kan da spør inntrengende/kreve UL når du er engstelig?

Har i alle fall hørt om mange andre som har fått det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg skal i hvertfall gi det et forsøk, selv om jeg ikke regner med å høre noe etter å ha spurt dere med erfaring. Er litt usikker på hele legen, hehe, han virker så forsiktig og sjenert, jeg vet ikke helt om jeg har fått intrykk av at han er flink eller ikke. Tviler på om de synes jeg har noe grunn til å være engstelig, jeg har jo ikke blødd noe, men likevel føler jeg jo at jeg ikke kjenner noe til graviditeten da, og jeg tenker på dette dagen lang. Men det er vel lettere for de "utenfor" å si at man bare må ta det med ro og være tålmodig. Vurderer en privat ul hvis det ikke gir noe resultat å forsøke å høre hjertet. Synes det er litt rart at sekeretæren virket så sikker på at det skulle gå, når de fleste leger likevel sier at det ikke er vanlig før uke 14?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare husk at det er ikke alltid de sekretærene har peiling.

 

Jeg hadde en styrtblødning i forrige graviditet, når jeg da ringte legevakta, fikk jeg beskjed om at legen nok ikke gadd å ta meg inn, for det var ingenting han kunne gjøre likevel, og jeg kunne liksågodt bare dra til legen over helga for å få konstatert SA. At det bare var rent blod betydde bare at fosteret kom ut senere...

Men gjett om det var en sekretær som var litt spak i stemmen når hun ringte tilbake ti minutt etterpå og sa at legen hadde sagt jeg måtte komme ned med en gang...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, ja, det er nok litt variasjon i kunnskapsnivået! Jeg tenkte som så at det var bedre å ringe en gang for mye, og jeg fikk jo en time. Uansett om det kommer noe ut av den eller ikke, så er det jo greit nok å høre hva legen sier om det. Hvis jeg er utrplig heldig foreslår han kanskje en tidlig ul hvis han ikke hører noe og jeg sier at jeg er bekymret? Hehe, regner egentlig ikke med det, men er da lov å drømme litt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...