shnappy Skrevet 19. juni 2006 #1 Skrevet 19. juni 2006 har gitt gullgutten min på 6 måneder et par ss med grøt til kvelds i snart en måned.. tror egentlig ikke at magen hans liker det så godt,for det går gjerne et par dager mellom hver avføring og den ser gjerne ut som militærgrønn leire(ikke fast,veldig flytende)..utenom dette så får han morsmelk og 150 ml mmt like før leggetid.. når begynne med måltid nr 2 (lunch) og når kan jeg øke grøtmengden? han våkner forøvrig mellom 3-5 ganger pr natt,slitsomt! vet ikke helt om det er tenner,sult eller magesmerter bgl av grøten/tillegget.. råd?
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2006 #2 Skrevet 19. juni 2006 Da gutten min var 6mnd spiste han grøt morgen og kvelds, frukt eller brød til lunch og middag. Jeg har ikke opplevd noe vankeligheter med det. Begynte i 5mnd alder med et par skjeer og økte gradvis. Ved hard mage går det an å blande litt maltekstrakt i melken hans til kvelden. 1 ts til 150ml. Det har jeg brukt i perioder ved hard mage på begge mine barn med gode resultater! Pass på at barnet får i seg nok væske så blir de ikke så lett harde i magen. Barnets avføring forandrer farge og konsistens når det får fast føde! Og det kommer ikke alltid like jevnt som tdligere. Fast føde tar litt lenger tid å fordøye!
Blomman Skrevet 19. juni 2006 #3 Skrevet 19. juni 2006 Klipper og limer fra ammehjelpen.no Introduksjon av fast føde 21.11.2005 17.58.18 Statens råd for ernæring og fysisk aktivitet anbefaler å fullamme i 6 måneder, og fortsette med morsmelk som basis i kosten frem til 12 måneders alder. Verdens helseorganisasjon anbefaler å fortsette ammingen frem til 2 års alder. De aller fleste barn vokser og er fornøyde med morsmelk som eneste føde frem til 6 måneders alder, men for noen få barn kan det være nødvendig å begynne å gi tilleggskost fra 4 måneders alder. For disse barna anbefales det grøt fremfor morsmelkerstatning om barnet er eldre enn fire måneder. Tegn på at barnet trenger tillegg til morsmelken før det er 6 måneder, kan være utilstrekkelig vektøkning, at barnet virker sultent selv om det ammes hyppig og at barnet viser tydelig interesse for annen mat. Foto: Vibeke S. Myren Det kan også være ammeproblemer av ulik art som gjør det nødvendig å la barnet få morsmelkerstatning i en periode. For de som er under 4 måneder gamle, anbefales det å innføre morsmelktillegg frem til 4 måneders alder. Det anbefales at du fortsetter å amme i den perioden når fast føde introduseres, og melken er fortsatt den viktigste matvaren for barnet enten du ammer eller gir morsmelkerstatning. Nye matvarer introduseres en og en, og til å begynne med gis bare små smaksporsjoner. Det er ingen regel for hvilken mat du skal begynne å gi barnet ditt først. Noen synes det er naturlig å begynne med tynn grøt, mens andre synes det er greit å starte med mosede grønnsaker eller poteter. Du kan godt blande i litt morsmelk eller morsmelkerstatning. Husk at du skal introdusere bare en matvare om gangen. Nye enzymsystemer i barnets kropp skal settes i gang for å fordøye den nye føden. I starten er hensikten først og fremst å la barnet ditt venne seg til nye smaker og en ny konsistens, å spise av skje og venne kroppen til å fordøye annet enn melk. Det er ikke meningen at man i starten skal gi et helt måltid av den nye føden, en teskje er nok i begynnelsen. Så lenge du ønsker å opprettholde melkeproduksjonen, kan det være gunstig å gi annen mat etter at du har ammet. Har du derimot rikelig med melk spiller ikke dette noen rolle. Ikke fortvil om det ser ut til at maten kommer ut igjen med en gang. I startfasen kan det være vanskelig nok for barnet å få i seg så mye som en teskje; de fleste barn ser ut til å trenge å øve opp ferdighetene slik at tungen klarer å føre maten bakover mot svelget. Tungen til barnet er nemlig innstilt på å melke brystet, noe som er en helt annen bevegelse enn å spise av en skje. Når du så får barnet ditt til å spise en teskje med mat, øker du til to-tre teskjeer. Så sakte går det i begynnelsen. Skulle barnet på noe tidspunkt bli uvillig til å spise fast føde, så ta en pause noen dager før du prøver deg igjen. Tving aldri mat i barnet! Følg med hvordan barnet reagerer når du gir det mat det aldri har fått før. De første smaksprøvene bør legges til en tid på dagen da barnet er våkent, slik at du kan følge med det etter måltidet. Den første middagsmaten kan for eksempel bestå av potet som har en mild og god konsistens, men bland gjerne i litt morsmelk (eventuelt morsmelkerstatning). Det gjør mosen litt tynnere og lettere og svelge, samtidig som smaken er litt mer kjent. Du kan selvfølgelig også lage mos av kålrot, brokkoli, gulrot eller blomkål. Den første grøten. Du kan selv velge om du vil bruke industrifremstilt grøt, eller lage den selv av for eksempel hirsekorn (spesielt jernrik), havre, sammalt hvete eller spesielle melblandinger beregnet til barnegrøt. Det anbefales allerede fra starten av å gi grøt som inneholder gluten fordi da er grøt mengden liten og barnet blir gradvis introdusert for gluten. lager du grøten selv er det gunstig å legger melet i bløt en til to timer før du koker grøten for å øke tilgjengeligheten av jernet. Dette gjelder ikke havregryn og hirseflak. Skal grøten tilsettes melk, bør du bruke morsmelk eller morsmelkerstatning frem til ett års alder. Morsmelken vil gjøre grøten litt tynnere utover i måltidet, dette er på grunn av enzymene i morsmelken. Enzymene hjelper barnet å fordøye måltidet, så ikke tilsett mer melblanding enn anbefalt. Å introdusere annen drikke enn melk kan skje fra seks måneders alder, da kan du begynne å gi litt usukret fruktsaft eller juice. Bruk teskje inntil barnet kan drikke av tutekopp eller vanlig kopp. Ikke bruk juice/saft på tåteflaske, da dette kan skade tennene. Du kan selvfølgelig også gi barnet vann, dette bør alltid benyttes som tørstedrikk utenom måltidene. Disse matvarene skal du vente med å gi: Honning Grønnsaker: spinat, rødbete, bladselleri, nesle og mangold Druer, nøtter, peanøtter, rå gulrotbiter/eplebiter (kan lett sette seg i vrangen) Kumelk Skrevet av Vibeke Støbakk Myren, ammehjelper. Kilder ”Mat for spedbarn”. Utgitt av Sosial- og Helsedirektoratet i 2002. Elisabeth Tufte, Nasjonalt kompetansesenter for amming.
tvilling73, 05/07 Skrevet 19. juni 2006 #4 Skrevet 19. juni 2006 JEg begynte da hun var 5,5 mnd. Startet med en teskje med havregrøt. Hun gapte fra første dag og ble fornærma da grøten forsvant... Helsesøster sa at jeg skulle øke gradvis men at hun etter 14 dager burde få en full porsjon (siden hun likte det så godt å gapte så høyt) Nå er det gått 20 dager og hun er så sulten at hun får nesten 1 1/2 porsjon grøt kl 930, så får hun nesten en porsjon til kvelds i tillegg til vann og 90ml Nan. Kl 930 får hun bare grøt og vann. Så har hun ett måltid ca 13 der får hun 200ml nan samt frukt. Kl 16 øver vi på middag, der får hun kun noen få teskeier nå. Har pittelitt malt i grøten og Nan'en. Har brukt mye malt men driver å halverer den nå fordi hun har gulpet SÅ mye. Tror det hjelper. PS: Vi har hatt mørkegrønn leire i baken helt siden vi begynte på Nan, og nå med grøten er den blitt noe mer rennende også så det er nok helt normalt. Snakk med helsesøster. I går la jeg henne til vanlig tid (19-1930) så måtte jeg inn og tutte kl 4, så våknet hun for mat kl 645. Da får hun 200 med mme.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå