Gå til innhold

Gravid og trening: Hva kan jeg og hva kan jeg ikke gjøre???

Anbefalte innlegg

Jeg har nylig meldt meg inn på treningssenter der de har blant annet:

Yoga

Pilates

Ryggtrening

Vann-aerobic

Spinning

Og mye annet men det er dette jeg tenker hadde passet best for meg. Men er så usikker på hva jeg og barnet "har godt av og ikke godt av"- viss dere skjønner...?

Opplegget høres supert ut og jeg kan legge opp mitt eget treningsprogram, og jeg vil jo selvfølgelig få fullt utbytte av medlemskapet :-)

Og gleder meg til å komme i bedre form, og da er fødselen litt mindre skremmende ;-)

Dere andre? Noen som trener på treningsstudio og anbefaler det?

Fortsetter under...

Du burde ikke gjøre situps, og ikke pilates.Magemusklene i det hele tatt bør du ikke stresse mer enn du gjør når du "suger de inn". Har de noe eget opplegg for gravide? mange trengingssentere har det. ellers kan du gjøre alt som ikke gjør vondt. (kroppen skiker jo som regel når du gjør noe den ikke har godt av) Svømming er ypperlig for gravide, selv jeg med bekkenløsning får til det:)

Ja, jeg fikk intrykk av at det var det de kunne gjøre :-) Å sette opp et eget program for meg som tok hensyn til graviditet og BEKKENLØSNING forhåpentligvis :-)

Jeg tenkte at vann-aerobic må jo være midt i blinken for meg nå, ikke sant?

Og så det beste av alt- jeg får permisjon når jeg har født (de fryser medlemsskapet) + at de har eget barseltrim-program!!! :-)

Herlighet, at jeg først NÅ har fattet det liksom... hihi.. skulle begynt for leeeeeeeenge siden...

Hei hei ! Jeg trener også på helsestudio,og har termin i oktober. Jeg pleier å sykle som oppvarming,deretter trener jeg med vekter, jeg har fått laget eget opplegg, iflg.instrukrøren kan jeg trene som vanlig,bare unngå noen typer mageøvelser.Jeg trener ingen øvelser på magen..det er jo mange av øvelsene som går på magen uansett..

Det er flere yogaøvelser man ikke skal ta,finnes det kanskje Yoga for gravide der du går ?

Vann-Aerobic er kjempebra, skulle ønske de hadde det der jeg går..

Lykke til !

I følge legen jeg gikk med når jeg gikk på idrettshøyskolen, inkl legen på skolen så kan en gjøre akkurat hva en vil, så lenge kroppen klarer det. Sit ups, løpe, hoppe, tøy og bøy.

Jeg spillte fotball, turna, håndball, volleyball, dukka, friidrett osv osv..

Ingenting er iallefall farlig for ungen så lenge du kjenner kroppens begrensninger.

Hei du,

jeg sjekket opp ganske mye ang. dette når jeg ble gravid. Før jeg ble gravid trente jeg i snitt 3 ganger i uka, alt fra squash til dans til jogging. Det første jeg hørte var, at dersom du ikke er trent spesielt mye før du ble gravid så var dette ikke tiden for å trene opp stormformen. Men; kjempepositivt at du har bestemt deg for å være aktiv i denne perioden, du vil absolutt være bedre forberedt til fødsel dersom du klarer å holde dette vedlike.

De rådene jeg fikk var som følger;

- hold deg unna styrketrening med dype kneløft (spes om du har vekter på ryggen!)

- trening med hopp bør unngås (jeg trente mye dans før, dette har blitt nedjustert en del)

- Dersom du er med på aerobic eller step timer bør du unngå de altfor store bevegelsene m armer når du kommer en del ut i svangerskapet. Det skyldes at det mye større sjanse for at skuldre feks går ut av ledd.

- Jogging; hørt litt forskjellig her, noen sier at lett jogging er helt greit, andre sier at det ikke er bra... Hør på kroppen din; gjør det vondt, så stopp!

- Du skal aldri ha mer enn 80 % av makspuls. Husk at fosteret har en mye høyere hjertefrekvens enn oss..

- Spinning er kjempefin trening; du slipper hoppbelastningen, og det er lett å styre sin egen puls.

- Yoga er også super trening for gravide; men vær forsiktig med "knebøy"stillinger.

- Du skal ikke trene annen magemuskulatur enn de skrå musklene. Spør intstruktøren før timen, så kan hun/han vise deg noen øvelser som du kan ta når alle trener "båten" og andre mageøvelser.

- Pilates er statisk styrketrening, og er ikke spes. anbefalt gravide.

- Vann-aerobic = supert! Spesielt godt når du begynner å bli veldig tung.

- Ryggtrening er fint, men de vanligste øvelsene med å ligge på magen begrenser seg selv etterhvert som magen vokser..;-)

Selv trener jeg ikke så mye kondisjon lenger, heller yoga og lange gåturer. Tenker også litt at dette er en periode i livet mitt jeg faktisk har lov til å slappe av litt;-) Så lenge du hører på de signalene kroppen din gir, så går dette veldig greit!

Lykke til!

Annonse

En god regel,som ejg ser mange har fått med seg er : Gjør det vondt så stopp;) ( om det så ikke er før etter treningen)

Vannaerobic er bra, men lytt til kroppen her også.. noen programer er litt for tøffe med litt mye hopp.

Sykling , vekter og svømming er supert!

Unngå hvis du er på timer å krysse beina ( aerobic)

ikke ha armene for mye over hodet.. bla fordi vi har lettere for å bli svimle når vi er gravide, unngå utfall og dype knebøy med tunge vekter( hvis bekken løsning skal du unngå vekter og knebøy totalt-ta bekkenøft i steden...

Hvis du trener kondis , som sykling skal du kunne prate under hele tiden-da blir du ikke for varm..

Et godt tips er å stå "planke" treningsinstruktøren viser deg hvis du spør( da trener du mage og bekken og hele kroppen) og bekkenbunns øvelser.. dette hjelepr til fødselen og innhentinga av kroppen etterpå ,men også gir sånn son bekkenløft en superfin rompe-he he ;)

Ers elv instruktør på trenigssenter, men trener nå kun sykling og svømming og styrke pga bekkenløsning!

det viktigste er : Gjør det vondt, blir du svimmel ell. STOPP for al del.. dettte er ikke perioden i livet vi skal presse ossmer enn nødvendig;)

LYKKE TIL .. KLEM;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...